تست منفی کرونا به معنای عدم ابتلا به این بیماری نیست

نتایج بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که منفی بودن جواب آزمایش کرونا به معنای مبتلا نبودن به این بیماری نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان، تشخیص به موقع این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که بیماری کرونا به موقع تشخیص داده شود، علاوه بر مؤثر واقع شدن روش‌های درمانی، میزان شیوع این بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند. اما موضوع قابل توجه این است که نتیجه منفی تست کرونا لزوماً به معنای مبتلا نبودن به این بیماری نیست و ممکن است به دلایل مختلفی فرد مبتلا به ویروس کووید -۱۹ باشد و نتیجه تست منفی کاذب باشد.

افرادی که در اولویت انجام تست کرونا هستند شامل کسانی می‌شوند که با فرد آلوده به ویروس کووید -۱۹ ارتباط داشته یا به مناطقی سفر کرده‌اند که این بیماری شایع بوده است. لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، سالمندان، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کادر درمان که در معرض خطر ابتلاء به این بیماری هستند، برای اطمینان از وضعیت سلامت خود تست کرونا بدهند.

به منظور تشخیص بیماری کرونا، با روش‌های خاص از دستگاه تنفس فوقانی یا تحتانی فرد مشکوک نمونه‌برداری می‌شود. سپس به منظور تأیید بودن یا نبودن ویروس، دو مرحله آزمایش انجام می‌شود؛ در صورتی که پاسخ تست در هر دو مرحله منفی بود، احتمال اینکه فرد به این ویروس مبتلا نباشد وجود دارد. اما اگر پاسخ آزمایش دو مرحله‌ای مثبت بود، آزمایش دیگری روی نمونه او انجام می‌شود تا مشخص شود ویروس تشخیص داده شده از کدام نوع ویروس خانواده کرونا است.

در صورت مثبت بودن نتیجه تست کووید -۱۹، فرد به احتمال بسیار زیاد به بیماری کرونا مبتلا شده است و باید تحت درمان قرار بگیرد و فاصله اجتماعی را رعایت کند. نتیجه منفی تست نیز نشان دهنده این است که فرد به این ویروس آلوده نشده، نمونه برداری به درستی و با دقت انجام نشده و یا آزمایش مورد نظر قادر به شناسایی ویروس نبوده است. بنابراین متخصصان معتقد هستند که الزاماً منفی بودن نتیجه تست کرونا به معنای مبتلا نبودن به این بیماری نیست و افراد در سراسر دنیا باید در دوره همه گیری ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند.

کد خبر 431456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.