شورایاری‌ها مبنای قانونی ندارند

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شورایاری‌ها مبنای قانونی ندارند و صرفاً در شهر تهران تعدادی از مردم به صورت افتخاری در شورایاری‌ها مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا احمدی شامگاه گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگوی زنده خبری با بیان اینکه پرداختن ۹ اصل قانون اساسی به شوراها نشان دهنده اهمیت آنهاست، اظهار کرد: به دلیل اینکه نظام شورایی بر اساس مبانی قرآنی است همواره نظام مقدس جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای برای شوراها قائل شده است.

وی در خصوص نقش شوراها در مدیریت کشور افزود: شوراها کمک می‌کنند مدیریت جامعه در سطح کلان و خُرد به دست مردم سپرده شود، بدین سبب نیز اولین و مهم‌ترین اقدام این شوراها انتخاب شهردار و دهیار و ایجاد ساختار مدیریت شهری است و نظارت بر مدیریت شهرها نیز بر عهده همین شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص جایگاه قانونی شوراهای شهر و روستا تصریح کرد: جایگاه قانونی شوراها مشخص است و قانون قید کرده که شوراهای شهر و روستا شهردار و دهیار را برای منطقه تحت پوشش خود انتخاب کنند و هر وقت در شهرها اتفاقی می‌افتد همه، این اقدام و اتفاق را نتیجه کار شوراها می‌دانند.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها هیچ اقدامی را نمی‌توانند بدون تصویب شورای شهر اجرایی کنند، در خصوص وجود شورایاری‌ها در تهران اضافه کرد: تشکیل شورایاری‌ها مبنای قانونی ندارد و صرفاً در شهر تهران تعدادی از مردم به صورت افتخاری در شورایاری‌ها مشغول فعالیت هستند.

احمدی با بیان اینکه مجموعاً ۱۲۵ هراز و ۹۹۲ عضو شورای اسلامی شهر و روستا در کشور وجود دارد، گفت: نمی‌توان به این تعداد اعضای شوراهای شهر و روستا تعدادی اعضای شورایاری را نیز اضافه کرد و در حال حاضر در همین شوراها نیز کار اساسی در کشور صورت نگرفته است.

وی از دستگیری ۵۰ نفر از کل اعضای شوراها خبر داد و افزود: این تعداد نشان دهنده دستگیری چهار صدم درصد از اعضای شوراهای شهر و روستای کشور است که آمار عجیبی محسوب نمی‌شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص نقش کمیته انطباق در اجرایی شدن تصمیمات شوراهای شهر و روستا گفت: این کمیته در اصل مسئولیت تطبیق مصوبات شورا با قوانین موجود در کشور را دارد.

وی با بیان اینکه برخی مخالفت‌های موجود در کمیته انطباق برای تصمیم‌گیری‌ها سلیقه‌ای است، افزود: اگر در مواردی کمیته انطباق به هر دلیل با مصوبات شورا مخالفت کرد و شورا اصرار بر اجرا شدن مصوبات خود داشت شورای حل اختلاف می‌تواند به پرونده ورود کند.

کد خبر 431454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.