همسویی استراتژی‌های فناوری اطلاعات با کسب و کار در شهرداری چقدر است؟

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارزشیابی سطح حکمرانی خوب و رقابت‌پذیری شهری(مطالعه موردی برای شهر اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت مالی و اقتصادی شهرداری است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در دهه‌های اخیر به دلیل رشد سریع شهرنشینی، از مهم‌ترین مسائل مربوط به شهرها چگونگی نحوه مدیریت آنها، رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری‌ها، جذب سرمایه‌گذاران بالقوه و به طور کلی نیل به توسعه پایدار در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

وی افزود: در طول تاریخ شهرنشینی، به منظور مقابله با چالش‌های ناشی از حجم وسیع شهرنشینی و افزایش سطح رفاه شهروندان در شهرها انواع مختلفی از الگوهای برنامه‌ریزی شهری تهیه و به کار گرفته شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از جدیدترین الگوهای برنامه‌ریزی راهبرد توسعه شهری است، تصریح کرد: این رویکرد جدید، به عنوان یک برنامه‌ریزی شهری کل‌نگر، راه‌های افزایش رشد اقتصادی، رقابت‌پذیری شهر، بهبود مدیریت شهری و کاهش فقر که همگی نشانگر پایداری شهرها است را شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: این راهبرد دارای چهار رکن اصلی قابلیت زندگی، بانک‌پذیری، رقابت‌پذیری و حکمرانی خوب است.

ابراهیمی با بیان اینکه هدف اصلی پژوهش ارزشیابی سطح حکمرانی خوب و رقابت‌پذیری شهری (مطالعه موردی برای شهر اصفهان) بررسی سطح دو رکن راهبرد توسعه‌ی شهری یعنی شاخص‌های رقابت پذیری و حکمرانی خوب در شهر اصفهان و مقایسه مناطق ۱۵ گانه این شهر، به لحاظ این دو شاخص است، گفت: در این پژوهش سطح دو شاخص ذکر شده با نظرسنجی از شهروندان و کارشناسان توسط پرسشنامه محقق ساخته و مراجعه به آمارهای رسمی ارزشیابی شده‌است.

وی اظهار کرد: جامعه آماری در ارزشیابی سطح حکمرانی خوب، شامل تمامی شهروندان ساکن در مناطق ۱۵ گانه شهرداری با حجم نمونه تصادفی طبقه‌بندی شده برابر با ۵۳۶ نفر از شهروندان به دست آمده‌است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در ارزشیابی سطح رقابت‌پذیری، جامعه‌ی آماری متشکل از کلیه معاونان مالی و اقتصادی، مدیران مالی، کارشناسان مالی و برنامه و بودجه و سایر کارشناسان مربوطه بوده است، گفت: برای ارزشیابی این شاخص پرسشنامه استاندارد در اختیار کارشناسان مربوطه قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: بنابر نتایج پژوهش، حکمرانی خوب در شهر اصفهان پایین‌تر از متوسط طیف لیکرت ارزشیابی شده و اختلاف معناداری بین شهرداری‌های مناطق ۱۵ گانه به لحاظ این شاخص وجود ندارد.

ابراهیمی اظهار کرد: در ارزشیابی شاخص رقابت‌پذیری نیز سطح این شاخص در شهر اصفهان پایین‌تر از متوسط طیف لیکرت ارزشیابی شده، همچنین رقابت‌پذیری به لحاظ ابعاد اقتصادی و اجتماعی نیز در شهر اصفهان پایین‌تر از متوسط طیف لیکرت ارزشیابی شده است.

کد خبر 431432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.