انتقال مالکیت منابع طبیعی به دیگران اشتباهی استراتژیک است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تأکید کرد: برای اینکه منابع طبیعی به عنوان ثروت‌های عمومی و انفال حفظ شود و به سلامت در اختیار آیندگان قرار گیرد، انتقال مالکیت آن به اشخاص حقیقی و حقوقی و تبدیل ثروت‌های عمومی به خصوصی اشتباهی استراتژیک است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، مسعود منصور اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تأکید داشته‌اند منابع طبیعی باید در قالب ثروت عمومی حفظ شود و برای نسل‌های بعدی هم بماند که با توجه به منویات ایشان، حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی از این منابع ارزشمند به عنوان اقدامی استراتژیک به جدیت از سوی سازمان جنگل‌ها دنبال می‌شود تا همه مردم از این منابع منتفع شوند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان جنگل‌ها حفاظت از عرصه‌های ملی است، وجه قالب در امر حفاظت را وجه فنی دانست و گفت: در کنار حفاظت فیزیکی و برخوردهای قضائی و قانونی با متعرضان به عرصه‌های ملی و بازگشت اقتدار حفاظتی به عرصه‌های منابع طبیعی که به شدت در دستور کار قرار دارد، سازمان جنگل‌ها به وجه فنی در حفاظت از عرصه‌های ملی نگاه و توجه ویژه ای داشته تا فعالیت‌های منابع طبیعی به صورت ضابطه مند انجام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارتباط با وجه فنی حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی برای نمونه به اجرای طرح‌های مرتعداری اشاره کرد و یادآور شد: وقتی در سطح مراتع که بزرگترین اکوسیستم تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها است طرح‌های مرتعداری توسط مجریان این طرح‌ها اجرا می‌شود، علاوه بر بهره برداری و انجام عملیات احیائی از سوی مجریان، مقوله حفاظت از این عرصه‌ها نیز شکل می‌گیرد و ما نقش نظارتی را در اجرای این طرح‌ها خواهیم داشت.

منصور ادامه داد: در سال جهش تولید ۹ محور کاری با عنوان «طرح ۹ در ۹۹» تدوین و به همه ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شده است که با برنامه‌ریزی و اجرای این طرح‌ها اقدامات سازمان جنگل‌ها از سرعت قابل توجهی برخوردار می‌شود.

وی افزود: با توجه به ضرورتی که احساس می‌شود امسال اجرای طرح کاداستر برای ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور هدف گذاری شده و همچنین در خصوص زراعت چوب که از منظر تولید، اشتغال و حفاظت بسیار مهم است برای ۳۰ هزار هکتار پیش بینی شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها با تأکید بر تهیه طرح‌های مرتعداری به صورت تلفیقی و چند منظوره تصریح کرد: مراتع بستر مناسبی برای تولید و پرورش گیاهان دارویی محسوب می‌شوند که امسال در نظر است برای ۱۵ میلیون هکتار از مراتع طرح‌های مرتعداری تهیه شود.

منصور در ادامه اضافه کرد: در استان تهران علاوه بر اقدامات جهشی که در حال انجام است، مواردی همچون دامنه جنوبی البرز که دارای پشتوانه قانونی و معنوی بوده باید از لحاظ بعد حقوقی و حفاظتی مد نظر جدی قرار گیرد و موضوع احاله مدیریت بهره‌وری بوستان‌های جنگلی نیز تعیین تکلیف شود.

کد خبر 431420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.