طیبی: افزایش ملایم نرخ ارز در کشور ادامه دارد

رئیس قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان درباره روند پیش روی نرخ ارز در کشور گفت: روند افزایش ملایم نرخ ارز خارجی با توجه به وضعیت موجود ادامه می‌یابد و شاهد افزایش قابل توجه یا جهش ارزش در بازار نخواهیم بود. ‌

سید کمیل طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سه رژیم ارزی شناور، کنترل شده و تثبیت شده ارزی وجود دارد، اظهار کرد: قیمت واقعی یا قیمت اصلی ارز را نمی‌توان دقیقاً محاسبه کرد زیرا عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذار است.

وی افزود: این عوامل موارد مختلفی را از تولید و ظرفیت اقتصادی گرفته تا نقدینگی و بهره‌وری در بر می‌گیرد. از سوی دیگر محاسبه برخی موارد نیز به راحتی امکانپذیر نیست. برای مثال یکی از راه‌های محاسبه نرخ واقعی ارز از نسبت بین قیمت‌های کالای قابل تجارت به قیمت کالاهای غیرقابل تجاری عنوان می‌شود اما اینکه چه کالایی را تجاری و چه کالایی غیرقابل تجارت معرفی کنیم، خود چالش زا است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: عوامل دیگری مانند تورم نیز بر قیمت ارز تأثیرگذار است. نکته‌ای که وجود دارد این است که دلار در ایران به نحوی یک دارایی نیز محسوب می‌شود. این مسئله می‌تواند تقاضای بیشتری برای این ارز خارجی ایجاد کند.

طیبی اظهار کرد: بازار ارز به نوعی با بازار طلا همبستگی دارد، بنابراین با افزایش قیمت جهانی طلا و تقاضایی که وجود دارد پیش‌بینی می‌شود قیمت این فلز گرانبها نیز افزایش پیدا کند.

وی افزود: با این وجود نباید از مسائل مؤثر دیگر مانند شیوع ویروس کرونا، قطع روابط تجاری، تشدید تحریم‌ها و تأثیر آن بر بازار دارایی چشم‌پوشی کرد، این مسائل می‌تواند با ایجاد انتظارات تورمی، زمینه افزایش قیمت در بازار دارایی را فراهم آورد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از سیستم چند نرخی ارز در کشور گفت: سیستم چند نرخی، کارکرد مناسبی در وقت عرضه نداشت، انتظاراتی را ایجاد کرد و نتوانست پاسخگوی آن باشد، باید توجه داشت که عملکرد نادرست باعث افزایش قیمت ارز می‌شود.

طیبی خاطرنشان کرد: طولانی شدن همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ هزینه‌بر است و چون زمان پایان این بیماری مشخص نیست می‌تواند روابط تجاری را تحت تأثیر قرار دهد.

وی اضافه کرد: زمانی می‌توان گفت بازار با ثبات ارزی داریم که روابط تجاری برقرار باشد. به عبارت دیگر باید واردات و صادرات در بستر تجارت خارجی اتفاق بیفتد. از سوی دیگر استراتژی اقتصادی کشور نیز باید بر مبنای توسعه محصولات و بازار صادرات باشد، تکنولوژی رشد یابد و کالاهای سرمایه تولید شود، در چنین شرایطی ثبات در بازار ارز پدید می‌آید.

رئیس قطب اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان درباره روند پیش روی نرخ دلار خاطرنشان کرد: روند افزایش ملایم نرخ این ارز خارجی با توجه به وضعیت موجود ادامه می‌یابد اما شاهد افزایش قابل توجه یا جهش ارزش در بازار نخواهیم بود.

کد خبر 431417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.