زندگینامه مایک تایسون اسطوره بوکس؛ از قدرت مشت تا شکست ها

مایک تایسون بوکسور مشهور جهان و قهرمان بوکس حرفه‌ای سنگین‌وزن جهان ۳۰ ژوئن ۱۹۶۶ متولد شد.

به گزارش ایمنا مایکل جرارد تایسون مشت‌زن بازنشستهٔ آمریکایی، جوان‌ترین قهرمان بوکس حرفه‌ای سنگین‌وزن و یکی از مشهورترین شخصیت‌های ورزشی دنیاست.

بیوگرافی مایک تایسون

میکائیل جرارد مایک تایسون (Michael Gerard "Mike" Tyson)

۳۰ ژوئن ۱۹۶۶ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. پدرش جیمی کیرک پاتریک و مادرش لورنا مایک تایسون بود. وقتی میکائیل دو ساله بود پدرش خانواده را رها کرده بود و لورنا را در بزرگ کردن میکائیل و دو خواهر برادر وی، رادنی و دنیس، تنها گذاشته بود.

مایک تایسون

خانواده مایک تایسون به علت مشکلات مالی، به برانسویله، بروکلین، در محله‌ای که معروف به تعداد بالای جرایم و جنایت بود، نقل‌مکان کردند. مایک تایسون خجالتی و کوچک اغلب هدف آزار و اذیت قرار می‌گرفت. برای مقابله با این، او شروع به تغییر سبک مبارزات خیابانی خود کرد که درنهایت منجر به تغییر به فعالیت‌های مجرمانه شد.

مایک تایسون

او به‌طور مرتب به دلیل فعالیت‌های مجرمانه کوچک با پلیس روبرو می‌شد. مایک تایسون تا سن ۱۳ سالگی بیش از ۳۰ بار بازداشت شد. رفتار بد مایک تایسون سبب شد که وی به مدرسه تریون مخصوص پسران که یک مدرسه اصلاحات در پایتخت نیویورک بود، منتقل شود. در تریون، مایک تایسون با مشاور باب استوارت که یک قهرمان بوکس آماتور بود دیدار کرد. مایک تایسون از استوارت خواست تا به او آموزش دهد تا چگونه از مشت‌هایش استفاده کند. استوارت با اکراه پذیرفت، با این شرط که مایک کمتر به دنبال دردسر برود و در مدرسه سخت‌تر کار کند. مایک که درگذشته به‌عنوان فردی آموزش ناپذیر شناخته می‌شد، پس از ماه‌ها تلاش توانایی خود را تا سطح کلاس هفتم افزایش دهد.

مایک تایسون آماتور

مایک تایسون به عنوان آماتور، در بازی‌های المپیک جوانان ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ موفق به کسب مدال‌های طلا شد، در سال ۱۹۸۱ "جو کورتز" را شکست داد و "کلتون براون" را در سال ۱۹۸۲ شکست داد.

دوران حرفه‌ای مایک تایسون

مایک تایسون اولین مسابقه حرفه‌ای خود را در ۱۸ سالگی در ۶ مارس ۱۹۸۵ در آلبانی نیویورک انجام داد. این بازیکن هجده‌ساله در یک دور مسابقه مرسدس را ضربه‌فنی کرد. قدرت مایک تایسون، مشت‌های سریع وی و توانایی قابل‌توجه او در دفاع، حریفان را می‌ترساند.

مایک تایسون

مایک در مجموع ۵۸ مسابقه انجام داد و در ۵۰ مسابقه از ۵۸ مسابقه‌ای که شرکت کرده بود برنده شد. وی در ۴۴ مسابقه موفق به ضربه‌فنی کردن حریفان خود شد. تایسون تنها شش مسابقه را به‌طور رسمی باخته بود و دو مسابقه دیگر در رده‌بندی مسابقات برگزار نشده، قرارگرفته‌اند.

حبس مایک تایسون

مایک تایسون در ژوئیه سال ۱۹۹۱ به جرم تجاوز به دختری ۱۸ ساله دستگیر شد. دادگاه وی از ۲۶ ژانویه تا ۱۰ فوریه ۱۹۹۲ در دادگاه عالی شهرستان ماریون صورت گرفت. تایسون به شش سال زندان به همراه چهار سال حکم مشروط محکوم شد. علی رغم اینکه در زمان وقوع جنایت ۲۵ سال سن داشت، در آوریل ۱۹۹۲ به مرکز باز پروری جوانان ایندیانا فرستاده شد و در مارس ۱۹۹۵ پس از گذراندن کمتر از سه سال از شش سال محکومیتش از زندان آزاد شد. مایک در سال ۱۹۹۹ دوباره به مدت کوتاهی زندانی شد.

مایک تایسون

مسلمان شدن مایک تایسون

به گفته‌ی تایسون او در زندان با فردی که قبلاً ستاره‌ی NBA بود آشنا شد و بین آن‌ها دوستی شکل گرفت. از طریق همین دوستش با اسلام آشنا شد و با مطالعه در مورد اسلام در نهایت مسلمان شد و نام خود را به ملک‌عبدالعزیز تغییر داد.

مایک تایسون

بازگشت مایک تایسون به رینگ

مایک تایسون در سال ۲۰۰۲ دوباره شانس بازپس‌گیری قهرمانی خود را به دست آورد. او در نشست خبری پیش از مسابقه با لنوکس لوئیس به رقیب خود حمله‌ور شد و بر روی رینگ در راند هشتم ناک اوت شد.

خداحافظی تایسون از ورزش حرفه‌ای

تایسون در سال ۲۰۰۶ پس از دو باخت پیاپی به دنی ویلیامز و کوین مک‌براید، با رکورد ۵۸ مسابقه، ۵۰ بُرد (۴۴ ناک اوت)، ۶ باخت و ۲ مسابقه ناتمام از ورزش حرفه‌ای کناره‌گیری کرد.

مایک تایسون

درآمد مایک تایسون

مایک تایسون در طول دوران حرفه‌ای خود تا سال ۲۰۰۶ میلادی درآمدی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار کسب کرد، که بیشتر این درآمد در اثر سو مصرف الکل از بین رفت به‌طوری که در سال ۲۰۱۶ مجله فوربس دارایی وی را حدود یک میلیون دلار تخمین زده بود.

مایک تایسون

او در سال ۲۰۰۰ کارمندانش را اخراج کرد و حسابداران جدیدی را استخدام کرد، آنها بیانیه‌ای را تهیه کردند که نشان می‌داد وی سال را با ۳٫۳ میلیون دلار بدهی را شروع کرده اما ۶۵٫۷ میلیون دلار درآمد داشته است. در آگوست سال ۲۰۰۷، تایسون به جرم داشتن مواد مخدر و رانندگی تحت تأثیر آن در دادگاه آریزونا، مقصر و گناهکار بود. مقامات گفتند تایسون، که سابقه طولانی در مشکلات حقوقی دارد، مایک در آن روز به استفاده از کوکائین و اعتیاد به مواد مخدر اعتراف کرد.

مایک تایسون

عنوان‌های مایک تایسون

مایک تایسون، در لیست '''۱۰۰ مشت زن بزرگ سنگین وزن همه دوران''' مجلهٔ رینگ در رتبه نهم، و در جدول رتبه بندی قهرمانان سنگین وزن جهان سایت معتبر بوکس رک در رتبه نهم، بعد از جیمی بیوینس و قبل از ردیک بو قرار دارد.

در لیست مجله رینگ از ۸۰ بهترین مبارز ۸۰ سال گذشته، منتشر شده در سال ۲۰۰۲، تایسون در شماره ۷۲ قرار گرفت. وی در فهرست بزرگترین پانچ های تمام دوران مجله رینگ در سال ۲۰۰۳ در ردیف ۱۶ قرار دارد. تایسون برای کسب عنوان هفتمین سنگین وزن جهان، ۱۱ بوکسور نامدار سنگین وزن را شکست داده است.

در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۱، تایسون به همراه قهرمان افسانه‌ای مکزیک خولیو سزار چاوس، قهرمان فوق سبک وزن کوستیا زو بازیگر / فیلم نامه نویس سیلوستر استالونه به تالار بین المللی مشاهیر بوکس منتقل شدند.

همچنین تایسون رنک ۱۶ در بین ۱۰۰ بوکسور برتر کل تاریخ بوکس جهان را دارد و رنک ۱ در لیست ESPN به عنوان سرسخت‌ترین مشت زدن سنگین وزن را به خود اختصاص داده است. Sky Sport لقب ترسناک‌ترین بوکسور رینگ را به مایک داده که همه این رنک ها نشان از اسطوره بودن Mike Tyson دارد.

کد خبر 431414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.