انتخاب شیراز به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک از سوی یونیسف

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شیراز به عنوان شهر نمونه دوستدار کودک از سوی یونیسف امکان پیوستن به شبکه جهانی دوستدار کودک را در پرتو برنامه‌های جامع نگر دارد.

به گزارش ایمنا، مرتضی جعفری با اشاره به انتخاب شیراز به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک از سوی یونیسف بیان کرد: شورای اسلامی شهر دوره پنجم و شهرداری شیراز بر اساس اسناد بالا دستی و با رویکرد انسان‌گرایانه و گفتمان توسعه فرهنگی و اجتماعی، شعار شیراز شهر دوستدار کودک را سرلوحه سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات کلان خود قرار داده است.

وی در خصوص برنامه‌های پیش روی این معاونت با هدف کسب نشان شهر دوستدار کودک با بیان اینکه نگاه به جامعه باید نرم‌افزاری و مبتنی بر گفتمان اجتماعی و فرهنگی باشد، گفت: کاستی‌های مختلف جامعه ناشی از مسائل اقتصادی، محیطی و سیاسی نیست بلکه ریشه در فقدان‌های پرورش دوران کودکی و نوجوانی دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه معیار انسان‌گرایی شهری از نظر شهرداری شیراز توجه به گروه‌های خاص و آسیب پذیرتر جامعه است، تصریح کرد: در این زمینه سنجش میزان کودک‌مداری در محلات و مناطق مختلف شهر شیراز بررسی می‌شود زیرا شهر دوستدار کودک مطابق پیمان جهانی کودک و اعلامیه جهانی حقوق بشر سعی در دستیابی به حقوق کودکان را دارد.

شهر دوستدار کودک باید بستری مناسب برای رشد کودکان در همه سنین باشد

بتول معلم معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز ادامه داد: شهر دوستدار کودک باید بستری مناسب برای رشد کودکان در همه سنین باشد، زندگی ایمن را تضمین کند و دسترسی به خدمات و تسهیلات را برای همگان فراهم آورد و به عنوان ساختارهای محیطی حمایت‌های لازم از کودک برای پایه ریزی اهداف و برنامه‌هایش در محیط را فراهم کند.
وی افزود: در این راستا اقداماتی از جمله تشکیل دبیرخانه دائمی شهر دوستدار کودک، تشکیل کارگروه‌های متناظر آن، تشکیل شورای شهر کودک و نوجوان، راه‌اندازی پایگاه‌های سیار ارائه خدمات اجتماعی شامل ۲ دستگاه اتوبوس نشاط اجتماعی کودک و نشاط اجتماعی نوجوان و نیز راه‌اندازی کلینیک تخصصی حقوق کودک در دستور کار شهرداری شیراز قرار گرفته است.
معلم اضافه کرد: هم‌افزایی میان ارگان‌های رسمی دولتی، خصوصی و نهادهای مردم نهاد فعال، ابلاغ و به‌کارگیری ضوابط و استانداردهای بین‌المللی اجتماعی معطوف به کودکان در حوزه شهری، تهیه اطلس اجتماعی کودکان و اجرای پیمایش‌های میدانی اولویت دار با هدف توصیف وضع موجود کودکان شهر شیراز از جمله دیگر اقدامات در این زمینه است.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، شناسایی و توانمندسازی و حمایت دائمی دانش‌آموزان مستعد مناطق محروم را نیز از راهکارهای پیش روی شهرداری شیراز برای حفظ این عنوان دانست.

کد خبر 431413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.