آزمایش انسانی واکسن کرونا در کشور آغاز می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران به زودی به فاز آزمایش انسانی واکسن کرونا وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح فارمکس خاورمیانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به کاهش ارزبری دارویی اظهار کرد: همت تولید کنندگان داخلی و حمایت‌هایی که بنده به عنوان یک وظیفه ملی و اخلاقی از تولید کنندگان داخلی داشتم و حمایت‌های سازمان غذا و دارو انجام داده است موجب کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارویی شده است.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تولید داخلی دارو افزود: از ورود هرگونه داروی خارجی که برای لگدمال کردن محصول داخلی و غیرت و همت کسانی که در داخل کشور تولید دارو می‌کنند، جلوگیری می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۹۸ را یک سال موفق در عرصه دارویی دانست و اضافه کرد: توانستیم سال گذشته را به گونه‌ای طی کنیم که حتی یک بیمار برای تأمین داروی اساسی خود سرگردان داروخانه‌های کشور نشود.

وی در خصوص تولید واکسن کرونا در کشور ادامه داد: ایران گام‌های بسیار مؤثری را در تولید واکسن کووید ۱۹ برداشته و بزودی فاز آزمایش انسانی این واکسن آغاز می‌شود.

نمکی افزود: خبر خوش ما برای مردم این است که خوشبختانه گام‌های بسیار مؤثری در تولید واکسن کووید ۱۹ در کشور برداشته شده است. در چهار ماه گذشته از نزدیک فعالیت دانشمندان ایرانی را در تولید این واکسن دنبال کرده‌ام. نتایج بسیار امیدوار کننده است. تست حیوانی این واکسن با موفقیت طی شده و بزودی فاز کلینیکال ترایال تست انسانی این واکسن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت داروسازی از دیرباز تأمین مواد اولیه دارویی بوده است، ادامه داد: من به خاطر دارم سال‌ها پیش که مسئولیت اداره این صنعت را در شهرهای مختلف کشور داشتم، مواد اولیه دارویی از چین و هند وارد می‌شد ولی مخالفت‌های بسیاری با مصرف مواد اولیه دارویی این کشورها انجام می‌شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: چین، هند و تمام تولید کنندگان مواد اولیه دارویی مراحل سختی را گذرانده‌اند و بروز مشکلات احتمالی در شرکت‌های تولیدی مواد اولیه طبیعی است کما اینکه در سال‌های اخیر موارد زیادی از بروز مشکلاتی در شرکت‌های تولید مواد اولیه گزارش شده است، ولی باید بدانیم کشورهای جهان یک شبه به جایگاه فعلی خود نرسیده‌اند.

وی با بیان اینکه کمک به شرکت‌های تولید مواد اولیه دارویی سرمایه گذاری است، تصریح کرد: نباید فکر کنیم کمک‌هایی که به این شرکت‌ها می‌شود هزینه است و همواره باید از شرکت‌های تولید مواد اولیه دارویی حمایت کرد.

نمکی با بیان اینکه حمایت از تولید کننده داخلی اگر چه ممکن است در ابتدا هزینه بر باشد، ولی در بلند مدت قطعاً یک سرمایه گذاری بزرگ ملی است.، گفت: حمایت‌ها از شرکت‌های داخلی موجب یک تحول بزرگ در صنعت داروسازی بزرگ در کشور شده است.

وی ادامه داد: با تحولی که در صعنت تولید مواد اولیه در کشور شکل گرفته، ایران تبدیل به یک قطب تولید مواد اولیه دارویی در منطقه شده است.

کد خبر 431329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاتم IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    4 0
    آیا موادی و دارویی برای واکسن کرونا استفاده کردید ..ایرانی هست یا خارجی ..پاینده باد ایران
    • داود IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      6 1
      ایران بهترین دکترای تودنیاداره
    • ن ن IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      1 5
      عزیزم بشنو باور نکن
    • RO ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
      4 0
      واکس مگه چیه؟ همون ویروس هست که تو شرایط آزمایشگاهی اینقد ضعیفش میکنن تا خاصیت بیماریزایی رو از دست بده
  • عرفان سعدی ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
    3 0
    انشالله که ایران تولید کنندش باشه و همه دنیا بفهمه که ایران چه کشور بزرگی هست
  • 4622102226 IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
    2 0
    سلام بعنوان داوطلب اماده ازمایش واکسن هستم
  • رضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
    2 0
    ایاواقعلا واکس کرونا پیدا شده
  • صمدمحسنی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
    1 0
    دکتر نمکی اعلام کردن بزودی واکسن کرونا روی انسان عملیاتی می شود باتوجه به افزایش روز افزون بر تعداد افراد مبتلا میشه بفرمائید چه زمان واکسن توزیع خواهد شد تشکر