روایت تازه از شلیک به هواپیمای اوکراینی

روزهای سخت طبیعت ایران در آتش‌سوزی‌های پی‌درپی و جزییات جدیدی از مرگ قاضی منصوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه دهم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زاگرس در سوگ سیاوشان» به بررسی روزهای سخت طبیعت ایران در آتش‌سوزی‌های پی‌درپی پرداخت و نوشت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مقامات شهر پاوه، در طول یک هفته اخیر جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه دو بار طعمه حریق شده‌اند. یک بار پنجشنبه هفته گذشته، که گویا در عصر روز شنبه یعنی دو روز بعد آتش به همت فعالان محیط‌زیست و متولیان آن به طور کامل اطفا شده است و بار دیگر آتش در روز یکشنبه هفته جاری در نقطه‌ای دیگر به نام بوزین مرخیل در دره ژاله به جان جنگل‌های زاگرس افتاده است. آتشی که اگرچه به گفته فرمانداری پاوه یک روز بعد به طور کامل اطفا شده اما شعله‌هایش در دل خانواده‌های سه فعال محیط‌زیست که هنگام خاموش کردن آتش در منطقه حفاظت‌شده در محاصره آتش گرفتار شدند، شعله‌ور خواهد ماند. همان‌هایی که در نیمه‌های شب به استقبال آمبولانس حامل جسدهای این سه فعال محیط‌زیست رفته و شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

طی ۴۰ روز گذشته در ۱۱ استان واقع شده در منطقه زاگرس ۸۰۰ آتش‌سوزی رخ داده است؛ آتشِ از پیش پیش‌بینی شده‌ای که بعضاً روزها طول کشیده تا متولیان اطفای حریق جنگل‌ها بتوانند از شدتش بکاهند و آن را مهار کنند. اگرچه هنوز خسارات وارد شده به جنگل‌های زاگرس از آتش افتاده به جانش در طول بیش از یک ماه گذشته از سوی کارشناسان و مسئولان به طور دقیق اعلام نشده اما حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است: طبق بررسی کارشناسان ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز بر اثر آتش‌سوزی خسارت دیده‌اند که از این میزان ۴۰ هکتار دچار آسیب جدی شده است. خائیز اما تنها یکی از مناطقی است که در مدت اخیر طعمه آتشی شده که در نبود امکانات و بی‌توجهی مسئولان شدت بیشتری می‌گیرد. منطقه زاگرس حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت دارد که در این ۳۰ میلیون هکتار، ۶ میلیون هکتار را جنگل بلوط تشکیل می‌دهد. گونه مقاوم و خشکی پسندی که قدمتی بیش از پنج هزار و ۵۰۰ سال دارد و ۱۸۰ گونه درختی و درختچه که در کنار بلوط‌ها زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. منطقه‌ای بکر و ارزشمند که آتش خسارات قابل توجهی را به آن وارد کرده و همچنان این آتش از این جنگل قربانی می‌ستاند؛ قربانیانی از جنس درختان، حیات وحش و حتی انسان‌هایی که به کمک طبیعت شتافته‌اند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جزییات جدید از مرگ قاضی منصوری» به بررسی جزئیات جدیدی از مرگ قاضی منصوری پرداخت و نوشت: به فاصله حدود دو هفته‌ای از مرگ منصوری، سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا، در گفت‌وگویی در مورد ابهامات و آخرین اخبار پرونده منصوری توضیحاتی ارائه کرد. سردار شیرزاد در پاسخ به این سوال که پلیس ایران دقیقاً چه زمانی متوجه مرگ منصوری شد؟ گفت: بعد از این اتفاق، نامه‌ای از پلیس بین‌الملل بخارست به پلیس بین‌الملل تهران ارسال شد. در این نامه توضیحاتی در مورد مرگ منصوری داده شده؛ همچنین عنوان شده بود که این فرد خودکشی کرده و جنازه آن به واحد جنایی بخارست منتقل شده است، در این نامه هویت فرد فوت شده، غلامرضا منصوری عنوان شده بود.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا افزود: بعد از این اتفاق خبر به بازپرس پرونده مرتبط با منصوری منتقل شد. در مورد این حادثه قوه قضائیه سوالاتی داشت، مجموعه سوالات دستگاه قضا به پلیس اینترپل ارسال و از پلیس بین‌الملل بخارست درخواست شد که اطلاعات تکمیلی را به پلیس بین‌الملل تهران ارسال کند.

سردار شیرزاد با بیان اینکه یکی از درخواست‌های ایران از پلیس رومانی، اعزام یک تیم کارشناسی برای بررسی میدانی صحنه حادثه بود، اظهار کرد: پلیس رومانی خواهان پیگیری این درخواست از مسیر دیپلماتیک شد و به همین خاطر از طریق قوه قضائیه درخواستی از مسیر دیپلماتیک برای کشور رومانی ارسال شد.

وی در خصوص نحوه ارتباط و تعامل با پلیس بین‌الملل رومانی برای پیگیری این پرونده، اظهار کرد: پلیس‌های بین‌الملل از طریق یک سامانه داخلی به نام «هر روز هفته و ۲۴ ساعته» دائماً باهم در ارتباط اند، در این سامانه اخبار و درخواست‌ها رد و بدل می‌شود و در خصوص مجرمین تبادل نظر می‌شود، پلیس اینترپل بخارست هم یکی از این پلیس‌هاست که ارتباط دائمی با پلیس اینترپل تهران دارد.

این مقام انتظامی در خصوص عملکرد پلیس بین‌الملل بخارست در این حادثه، گفت: پلیس رومانی در این ماجرا سعی کرد، آنچه که در توان داشته در اختیار پلیس بگذارد، اما گاهی به خاطر نیاز به مجوز مراجع قضائی و دادستانی رومانی محدودیت‌هایی به وجود آمده و آنها اعلام کردند از مسیر دادستانی و دستگاه قضائی رومانی برای برخی هماهنگی‌ها و ارسال مستندات باید عبور شود. اما با وجود این محدودیت‌ها، مستندات متعددی را برای ایران ارسال کردند و علاوه بر این پیگیر هستند که درخواست‌های متعدد ما هرچه زودتر به نتیجه برسد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روایت تازه از شلیک به هواپیمای اوکراینی» به بررسی دلایل اصلی سقوط هواپیمای اوکراینی پرداخت و نوشت: در حالی که هنوز، اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای اکراینی مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته و مقامات کشورهایی چون کانادا و اوکراین، ایراداتی نسبت به طولانی شدن بررسی آن داشته‌اند، دادستان نظامی استان تهران، روز گذشته جزئیات تازه‌ای از این واقعه را تشریح کرد. او ضمن اشاره به این‌که هیچ گونه شواهدی مبنی بر حمله سایبری در این زمینه مشاهده نشده، تاکید کرد که تنها اشتباه کاربر موجب شلیک به این هواپیما و سقوط آن شده است. این در حالی است که خانواده‌های قربانیان و مقامات کشورهای مرتبط با این حادثه، همواره انتقادات زیادی نسبت به روند رسیدگی به جزئیات این حادثه داشته‌اند. به هر روی بر اساس آخرین تصمیم قرار است اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما در روز ۳۰ تیر در فرانسه مورد بررسی قرار گیرد تا شاید بتواند نقاط نامعلوم و مورد مناقشه این حادثه تلخ را تا حدودی شفاف کند. در همین زمینه دادستان نظامی استان تهران روز گذشته در دیدار با جمعی از خانواده‌های قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آنان به بیان جزئیاتی از این پرونده پرداخت.

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان در بخشی از این جلسه گفت که تا این لحظه دلیلی بر هک سایبری و الکترونیکی، اختلال بیرونی در سامانه‌های پدافندی و موشکی و نفوذ در سامانه‌ها یا شبکه‌ها به دست نیامده است.

وی افزود: به هیچ شواهد و قرائنی برای احتمال خرابکاری و جاسوسی در هواپیما نرسیدیم و آثاری از قطعات موشک شلیک شده روی بدنه هواپیما مشهود است و هواپیما بر اثر برخورد با زمین منفجر شده و قطعات آن تا شعاع وسیعی از محل اصابت پراکنده شده که به لحاظ مسکونی بودن محل با مشکلاتی از نظر جمع‌آوری قطعات هواپیما و حفظ صحنه مواجه شدیم. این مقام قضائی ضمن اشاره به علت تأخیر یک ساعته پرواز ۷۵۲، تاکید کرد که دلیل این تأخیر بار اضافی و افزایش وزن هواپیما بیش از استانداردهای فنی به دلیل زدن سوخت مازاد بر عرف پرواز بود که قبل از درخواست مجوز، به خلبان اعلام و با دستور وی طی این یک ساعت بخشی از بار اضافه هواپیما تخلیه می‌شود و تأخیر پرواز هیچ ارتباطی به بخش کشوری یا لشگری ندارد.

ترکی با اشاره به آغاز تحقیق از متهمان به محض ارسال پرونده به دادسرای نظامی ادامه داد که در همان شب ۲۱ دی، تعدادی از افرادی که در سامانه شلیک کننده و بخش‌های بالادستی آن حضور داشتند به عنوان متهم احضار شدند و تحقیقات مبسوطی در همان شب انجام و یکی از متهمان بازداشت شد.

بر اساس سخنان وی، در فرآیند تحقیقات، پنج نفر دیگر به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفتند که با قرار قانونی بازداشت شدند و در ادامه سه نفر از متهمان پس از انجام تحقیقات مقتضی با تودیع وثیقه آزاد شدند در حال حاضر سه نفر در بازداشت به سر می‌برند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مرگ کرونایی رکورد زد» نوشت: مرگ و میر کرونایی در ایران، روز گذشته رکورد زد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۹ تیرماه، ۱۶۲ تن از هموطنان جان باختند که بالاترین رقم روزانه از زمان ورود کرونا به ایران است. پیش از این رکورد فوتی‌ها در یک شبانه‌روز ۱۵۸ نفر بود. دیروز تعداد مبتلایان جدید نیز دو هزار و ۵۳۶ نفر اعلام شد. در نتیجه نرخ مرگ‌ومیر با اوج‌گیری به ۴. ۶ درصد رسید که از ۱۳ اردیبهشت سابقه نداشته است. این آمار نشان می‌دهد که خوش‌بینی حل مساله کرونا صرفاً با گرمای تابستان، فعلاً موضوعیت ندارد و احتمالاً به‌دلیل کاهش رعایت مسائل بهداشتی ناشی از این خوش‌بینی، روند بیماری تشدید شده است. علاوه بر اینها دیروز در خصوص تعداد بیماران بدحال و تعداد بیماران بستری شده نیز رکوردهای جدیدی به ثبت رسید. تقریباً ۵۸ درصد از بیماران جدید نیاز به بستری در بیمارستان داشتند. تعداد بیماران در وضعیت شدید نیز از سه هزار نفر عبور کرد. در کنار اینها گزارش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت نیز حکایت از آن داشت که در ۱۱ استان کشور روند صعودی شده یا در شرف آغاز پیک جدید قرار گرفته‌اند. در هفت استان نیز وضعیت ناپایدار و مشکوک به صعود شده است. این قرائن خطر آغاز موج دوم کرونا در ایران را گوشزد می‌کند که نیازمند اتخاذ سیاست‌های جدید است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قربانیان کرونا رکورد زد آیا در کاهش محدودیت‌ها تجدید نظر می‌شود؟» به بررسی جلسات آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام جدیدترین آمار مربوط به شیوع کرونا در کشور از جان باختن ۱۶۲ نفر دیگر بر اثر کرونا خبر داد، عددی که رکورد جدیدی از جان‌باختگان را به ثبت رساند. سیما سادات لاری با اشاره به اینکه طی بازه زمانی ۸ تا ۹ تیرماه دو هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند، افزود: یک هزار و ۴۶۱ مورد نیز بستری شدند.

وی با اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است، گفت: متأسفانه در طول این مدت، ۱۶۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید.

لاری با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، افزود: سه هزار و ۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۷۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. علاوه‌بر این، مدیرکل روابط عمومی علوم پزشکی شهرستان مشهد درباره اوضاع این شهر از نظر شیوع کرونا اظهار کرد: وضعیت مشهد از نظر ابتلاء به کرونا از وضعیت قرمز عبور کرده و به وضعیت «هشدار بسیار بالا» رسیده است!

کد خبر 431277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.