کرونا در حال به‌روز شدن است؛ آیا شرایط بدتر می‌شود؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که به دلیل نبود همبستگی جهانی بدترین شکل از بیماری فراگیر کووید -۱۹ به وجود آمده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که مناطق بیشتری از ایالات متحده آمریکا اقداماتی برای بازگشایی مجدد بعضی از مناطق و مشاغل خود انجام داده‌اند، نبود همبستگی جهانی بدترین نسخه از بیماری فراگیر جهانی کووید -۱۹ را به‌وجود آورده است. در شرایط فعلی تلفات روزانه در ایران به رکوردی جدید رسیده است و کره‌جنوبی و چین با ۴۳ و ۱۹ فرد مبتلا در طول روز دوشنبه موارد بیشتری از ابتلاء را گزارش کرده‌اند. در چین از این تعداد، چهار مورد بدون علائم بوده‌اند.

نیوزیلند نیز اعلام کرد که به‌جای برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات سلطه بالای معمول، میزبانی مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سال ۲۰۲۱ با استفاده از سیستم‌عامل‌های دیجیتالی مجازی انجام خواهد گرفت. APEC، یک مجمع بین دولتی متشکل از ۲۱ عضو اقتصادی در حاشیه اقیانوس آرام است که در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه تجارت آزاد را ارتقا می‌بخشد.

علاوه بر این از آنجایی‌که برگزاری این نشست نیازمند ورود هزاران نفر به مرزهای این کشور از اواخر سال ۲۰۲۰ است، لذا با این روند تا نوامبر ۲۰۲۱ برگزار نخواهد شد. دولت این کشور بر مبنای برنامه‌ریزی‌های جهانی و تحقق اهداف ایمنی اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است.

در آریزونا نیز فعالیت کافه‌ها، سالن‌های بدنسازی، سینماها و پارک‌های آبی به صورت موقت متوقف خواهد شد که احتمالاً شروع مجدد این فعالیت‌ها تا ۳۰ روز کاری آینده انجام خواهد گرفت. مدیر کل بخش خدمات درمانی این کشور نیز از احتمال بروز شرایطی بسیار دشوار در طول این مدت خبر داد و اعلام کرد که معیارهای مدیریت بحران سلامت در این کشور فعال خواهد شد.

در لس آنجلس بالاترین میزان ابتلای روزانه موارد جدید و بستری شدن افراد مبتلا در بیمارستان‌های سراسر شهر اعلام شده است که نرخ ابتلاء را از ۴.۶ درصد در اواخر ماه می به ۸.۴ درصد رسانده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که ابتلاء به ویروس به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و دلیل این امر بی توجهی بسیاری از مشاغل به قوانین بهداشتی اعلام شده، همچنین رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک توسط ساکنان شهر است. با توجه به آمار بالای افراد ناقلی که بدون اطلاع از وجود بیماری در حال تردد در جامعه هستند، لس آنجلس نیازمند اقدامات جدی است.

ظرفیت بیمارستان‌های هیوستون به دلیل حجم بالای بیماران مبتلا به کووید -۱۹ کامل شده است که عمده بیماران در رده‌های سنی ۲۰ تا ۳۰ سال قرار دارند.

در حالت کلی رشد ۱.۲ درصدی افزایش آمار روزانه موارد ابتلاء و افزایش ۰.۲ درصدی مرگ و میر در آمریکا وضعیت را در شرایط خطر قرار داده و حاکی از ورود این ویروس جهانی به مرحله جدید و مهمی است که شدیداً به کنترل نیاز دارد و احتمال ضرورت مجدد قرنطینه خانگی را بسیار افزایش می‌دهد.

در ایران نیز حدود ۶۴ نفر از ۱۰ هزار کارمند خدمات درمانی درگیر با درمان بیماران کرونایی، در مقابله با این بیماری جان خود را از دست دادند و در ۲۴ ساعت گذشته بالاترین نرخ روزانه مرگ در اثر ابتلا به کووید -۱۹ اعلام شده است.

بااین‌حال مکزیک با سه هزار و ۸۰۵ مورد تأیید شده کووید -۱۹ از کمترین میزان افزایش روزانه بیماری در دو هفته اخیر خود خبر داده و طبق آمار و ارقام وزارت بهداشت ایالتی، تگزاس با افزایش ۲.۹ درصدی موارد جدید در طول هفت روز گذشته، کمترین میزان ابتلاء را داشته است.

با وجود تمامی این موارد باید گفت که بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO)، شرایط بدتر و وخیم‌تری در حال رخ دادن است. WHO علت این وخامت اوضاع را نبود همبستگی جهانی اعلام کرد و از احتمال بازگشت شرایط بسیاری از کشورها به اوضاعی مشابه با اولین روزهای بروز بحران خبر داد.

با این‌حال تجربیات بعضی از کشورهای جهان هم‌چون ژاپن نشان می‌دهد، اگر تمامی کشورها با جدیت قطع زنجیره انتقال ویروس را پیگیری کنند، کووید -۱۹ قابل سرکوب شدن است و نباید کنترل آن را مرهون کشف واکسن دانست. با این وجود WHO هفته آینده تیمی از محققان و متخصصان خود را برای ریشه‌یابی ویروس کرونا به چین می‌فرستد.

کد خبر 431275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.