سرنوشت کالاهای کشفی قاچاق چه می‌شود؟

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شرایط ورود به بازار و سرانجام کالاهای کشفی قاچاق را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله هندیانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در خصوص قاچاق ارز در کشور اظهار کرد: وقتی ارز به طور غیر قانونی و خارج از مقدار تعیین شده توسط بانک مرکزی از کشور خارج شود به اصطلاح گفته می‌شود قاچاق ارز صورت گرفته ولی از سوی دیگر ورود ارز به کشور در صورت اعلام به بانک مرکزی مشکلی ندارد و قاچاق صرفاً برای خروج ارز از کشور است.

وی گزارش مجلس شورای اسلامی مبنی بر قاچاق سالانه ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار را مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ اعلام کرد و افزود: مجلس طبق ماده ۱۶ قانون معین کرده که بررسی و اعلام مقدار قاچاق به عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است پس اعلام این آمار از سوی مجلس صحیح نیست و این آمار حقیقت نیز ندارد.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مقدار قاچاق کالا و ارز بر اساس مدل‌های این ستاد ۱۲.۵ میلیارد تومان است، ادامه داد: اینکه اعلام می‌شود تنها پنج درصد تخلفات قاچاق کشف می‌شود اصلاً پایه حقیقی ندارد و این عدد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است همانطور که در دیگر تخلفات موجود در جامعه نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تخلفات ثبت می‌شود.

وی با اشاره به کمبود شبکه‌های ایکس رِی در مبادی رسمی ورودی کشور برای شناسایی موارد قاچاق گفت: در حال حاضر ۱۶ شبکه ایکس ری در مبادی ورودی رسمی کشور وجود دارد، در حالی که این رقم حداقل باید به ۵۰ شبکه برسد و عدم وجود این وجود به اندازه این شبکه نقش بسزایی در ازدیاد میزان قاچاق دارد.

هندیانی اضافه کرد: با همکاری‌های داخلی و خارجی انجام شده و پس از رایزنی‌های فراوان، تا پایان سال، ۱۵ شبکه ایکس ری جدید به مرزهای کشور تزریق می‌شود.

وی در خصوص تولید دستگاه ایکس ری در کشور گفت: در سال گذشته جلساتی با ۴۰۰ شرکت دانش بنیان گذاشته شده است، تا سرمایه‌های داخلی برای ایجاد شبکه ایکس ری مورد بررسی قرار گیرد، ولی به دلیل اینکه تولید و اخذ مجوز این دستگاه‌ها باید تحت نظارت سازمان انرژی اتمی باشد کمی فرآیند آن طولانی‌تر شد، با این حال یک شرکت فرآیند مجوز خود را کامل کرده و طی چند روز آینده اولین دستگاه ایکس ری آنها نصب می‌شود.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به استقرار پلیس امنیت اقتصادی در ۱۳ گمرک ادامه داد: در این راستا گمرکات و سازمان بنادر همکاری خوبی با پلیس داشته اند که این همکاری موجب شده میزان کشفیات به نسبت گذشته افزایش داشته باشد.

وی در خصوص اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای عدم ورود کالای قاچاق به بازار اظهار کرد: وقتی یک کالا وارد کشور می‌شود باید برای عرصه محصول خود به بازار نسبت به اخذ مجوز از صمت اقدام کند و اهدای این مجوز تنها با قانونی بودن کالای وارداتی ممکن است، از سوی دیگر هر کالا در بازار باید یک شناسه و کد داشته باشد که این کد به محصولات قاچاق تعلق نمی‌گیرد، پس عملاً کالای قاچاق نمی‌تواند وارد بازار شود.

هندیانی در پاسخ به اینکه چه اتفاقی برای کالاهای مکشوفه در مرزها رخ خواهد داد، تصریح کرد: تمام کالاهایی که در حوزه قاچاق کشف می‌شود به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شود که این سازمان غالباً محصولات کشفی را به کشور ثالث صادر می‌کند.

وی افزود: در برخی موارد طی ضوابط خاصی کالا به بازار تزریق می‌شود و برخی از کالاها که تاریخ انقضای محدودی دارد نیز امحا می‌شود.

کد خبر 431260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.