۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
پرواز دلار، سقوط ریال

این روزها دلار در نوسان قیمت شدیدی قرار گرفته و ارزش آن در ساعات اولیه روز گذشته، از کانال ۲۰ هزار تومان عبور کرد و بعد از ظهر به وقت تهران روی قیمت ۱۹ هزار و ۸۴۰ تومان آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رکورد چند روز اخیر قیمت ارز، باعث نگرانی مردم شده و صرافی‌ها نیز به عنوان عوامل رسمی فروش با نرخ مصوب، به هر فرد تنها در صورت ارائه کارت ملی حداکثر ۲۲۰۰ دلار می‌فروشند. اخیراً به دلیل نوسانات قیمت ارز، از فروش امتناع می‌شود و در این صورت است که مردم برای رفع نیاز خود مجبورند ارز را از بازار آزاد تأمین کنند.

در بازار موازی یعنی طلا و سکه نیز شاخص قیمت‌ها صعودی است؛ رکوردی تازه برای قیمت سکه که برای اولین بار از مرز هشت میلیون تومان عبور کرد و به نظر هم نمی‌رسد به قیمت قبلی خود باز گردد. البته نوسانات ارزی تنها بر بازار طلا و سکه تأثیر نداشته و تأثیری همه جانبه بر بازار خودرو نیز داشته است.

در روزهای گذشته بازار خودرو دچار نابسامانی‌های زیادی شده که کارشناسان دلیل آن را بی ثباتی قیمت ارز می‌دانند و اعتقاد دارند تا زمانی که قیمت ارز نوسان داشته باشد، نمی‌توان سایر بازارها را کنترل کرد. در هفته اخیر آرامش به بازار خودرو بازگشته بود، اما نوسان قیمت ارز باعث شد قیمت خودرو نیز بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.

در پی همه‌ این رشد قیمت‌ها، دولت همچنان در حد توصیه به صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات اکتفا می‌کند. رئیس‌جمهور هفته گذشته در گفت‌وگو با عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی خواستار تداوم حضور پرقدرت بانک مرکزی در تأمین ارز نیازهای ضروری مردم و واحدهای تولیدی شد و گفت که "اطمینان دارم صادرکنندگان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با عرضه ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصاد، بانک مرکزی را در تأمین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی و مدیریت بازار همراهی خواهند کرد بانک مرکزی باید عرضه ارز نیمایی را تقویت کرده و بر تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مردم و مواد اولیه کارخانجات متمرکز شود. "

وی از بانک مرکزی خواست تلاش‌ها برای آزادسازی و بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در دیگر کشورها را با جدیت بیشتر پیگیری کرده و با توجه به بازگشایی تدریجی مرزهای کشور بعد از مراقبت‌های دوران شیوع کرونا و بازگشت صادرات و واردات کشور به روال قبل، هر چه سریع‌تر تعادل به بازار ارز بازگردد.

رییس کل بانک مرکزی نیز نوسانات بازار ارز را کوتاه‌مدت و مقطعی خواند و گفت که "اگر این نوسانات بلند مدت باشد، حتماً با ارز پاشی در بازار دخالت می‌کنیم. رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده که این نوسانات، دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی نداشته و این نوید را داد که با بازگشت ارزهای صادراتی، فضای بازار آرام می‌شود. در این میان امروز در جریان معاملات ارزی بین صرافان، ۴۵ میلیون دلار عرضه از سوی بازارساز انجام شد. "

این روزها بانک مرکزی و دولت تمامی تلاش خود را برای کنترل بازار ارز به کار گرفته و سعی دارد قیمت ارز را به روال قبل در کشور بازگرداند، اما افراد دیگری که باید با تلاش‌ها و مصوبات خود ثبات را به این بازار برگردانند، نمایندگان مجلس یازدهم هستند که با شعار بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم وارد بهارستان شده‌اند؟ برنامه‌های نمایندگان برای کنترل قیمت ارز و طلا چیست؟ کنترل قیمت ارز تا چه حد می‌تواند جلوی نوسانات در بازار خود رو را بگیرد و نمایندگان چه برنامه‌ای برای اجرای آن دارند؟

تضمین لازم به صادر کنندگان داده شود

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقد است که دولت برای کنترل بازار ارز باید تضمین لازم را به صادر کنندگان بدهد.

به گفته وی، این بدان معنی است که ارز صادرکنندگان با قیمت مناسب ارائه شده و دولت نیز به صادرکنندگان گواهی سپرده ارزی داده و این اطمینان را به آنان القا کند که هرزمانی برای واردات به ارز نیاز دارند، می‌توانند به ارز سپرده خود دسترسی داشته باشند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید که دولت در گام دوم کنترل بازار ارز، باید با جدیت بازارهای غیررسمی را مدیریت کند؛ زیرا نوسان قیمت لحظه‌ای ارز به دلیل وجود بازارهای غیررسمی است و نیاز دارد که دولت باید با جدیت به آن ورود کند.

به عقیده زنگنه، کنترل بازارهای غیر رسمی به معنی ورود امنیتی به این مسئله نیست، بلکه نیاز است تا دولت ساز و کار مناسبی را طراحی کند که بازارهای غیررسمی در قالبی مناسب به سفته بازی بپردازند، اما اینکه دولت بازارهای غیررسمی را در معادلات خود محسوب نکند، عمل بسیار ناسنجیده‌ای است.

وی خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که برای کاهش نقدینگی و تورم چاره‌ای اندیشیده نشود، چالش‌های ارزی در کشور ادامه خواهد داشت.

تشکیل کارگروهی برای تنظیم منابع ارزی

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز دولت را مقصر نوسانات بازار ارز می‌داند.

به گفته وی، هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون نوسان قیمت ارز در کشور میزبان رئیس بانک مرکزی بود که در این جلسه از همتی سوال شد که متغیرهای تأثیرگذار بر نوسان قیمت ارز چیست و بانک مرکزی چه اقدامی را در زمینه کنترل قیمت ارز انجام داده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، برآیند جلسات کمیسیون اقتصادی با مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها این است که نرخ ارز با امکانات موجود در کشور قابل کنترل است. همانگونه که در سال گذشته نیز شاهد این نوسان قیمت ارز در کشور بودیم.

به گفته طغیانی، تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس بر این است که با تنظیم منابع ارزی، نوسان قیمت ارز را کنترل کند که قرار است در این زمینه، کارگروه مشترکی میان کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی، جهت کنترل قیمت ارز تشکیل شود.

وی خاطرنشان می‌کند: نوسان قیمت ارز در کشور قابل پیش بینی نبوده و هیچ دلیل دقیق علمی برای تعیین قیمت آن در کشور وجود ندارد، اما تدابیری برای کنترل قیمت ارز و بازگشت ثبات ارزی به کشور اندیشیده شده است.

راهکار کنترل قیمت ارز هنوز مشخص نیست

روبرت بگلریان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که در هر مقطع زمانی مباحث مرتبط به حوزه نوسان قیمت ارز، شرایط خاصی را در کشور به وجود می‌آورد. باید بررسی شود که در آن مقطع وضعیت بازارهای غیررسمی ارزی و نحوه ورود و خروج ارز به چه صورت بوده است.

به گفته وی دولت و بانک مرکزی تمامی تلاش خود را برای تأمین منابع ارزی به کار گرفته‌اند و به همین دلیل باید هدف گذاری ویژه‌ای برای مصارف خاص، مانند کالاهای اساسی و دارویی انجام شود. همچنین باید ساز و کاری برای مبادلات ارزی و ارتباط نظام‌های مالیاتی و پولی نیز در نظر گرفته شود.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، تعداد زیادی از حساب‌های متوفیان برای خرید و فروش ارز استفاده می‌شده است. نوسان قیمت ارز نیز علی‌رغم جنبه اقتصادی، چگونگی استفاده از فناوری‌ها با توجه به جو روانی که در کشور شکل گرفته باعث می‌شود سرمایه‌ها در هر مقطعی به سمت یکی از بازارها مانند ارز، خودرو یا مسکن سرازیر شود.

بگلریان خاطرنشان می‌کند: مجلس شورای اسلامی باید به صورت ویژه نوسانات قیمت ارز و تأمین منابع ارزی را پیگیری کند؛ اما باید توجه داشت که راهکار کنترل قیمت ارز هنوز معین نیست؛ زیرا تحولات در کشور باعث شده در هر مقطعی، بانک مرکزی موضع سیاست‌های خود را اعمال نکند.

کد خبر 431257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.