شیوع کرونا چه تاثیری بر پژوهش‌های کیهانی دارد؟

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث تعطیل شدن و به تعویق افتادن فعالیت رصدخانه‌های مشهور شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رصدخانه جنوبی اروپا در بیابان آتاکاما، شمال شیلی واقع شده است؛ این منطقه که دور از روشنایی مناطق شهری و بالاتر از سطح دریا قرار دارد، هر سال ۳۵۰ روز بدون ابر را تجربه می‌کند و مکانی ایده آل برای رصد ستارگان به شمار می‌رود. آرایه تلسکوپ میلی متری بزرگ آتاکاما (Atacama Large Millimeter Array) که ALMA نام دارد، شامل ۶۶ گیرنده رادیویی است و به عنوان بزرگ‌ترین پروژه اخترشناسی در جهان شناخته می‌شود. ALMA تنها یکی از رصدخانه‌های شیلی است.

ستاره‌شناسان کشور شیلی از اواخر ماه مارس به دلیل شیوع ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان مجبور شدند فعالیت قدرتمندترین تلسکوپ‌های جهان را تعطیل کنند. این اتفاق باعث شد منجمان، رصد ابر نواخترها و سایر نمایش‌های کیهانی در آسمان بکر بیابان آتاکامای شیلی را از دست بدهند. به گفته ستاره‌شناسان، هم اکنون زمان مناسبی برای مشاهده ستاره ابط الجوزا (Betelgeuse) است که به طور میانگین دهمین ستاره درخشان آسمان شب شناخته شده است و در صورت فلکی شکارچی (Orion) قرار دارد. قطر این ستاره غول پیکر تقریباً یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون کیلومتر (بیش از هزار و ۱۰۰ برابر قطر خورشید) است.

به نظر می‌رسد که مرگ این ستاره نزدیک است و در آینده با یک انفجار ابر نواختری به یک ستاره نوترونی یا یک سیاه چاله تبدیل خواهد شد. در صورت انفجار این ستاره، روشنایی آن ۲۵۰ برابر روشنایی سیاره ناهید و حتی ۲۵۰۰ برابر روشنایی ستاره شباهنگ خواهد بود. شیوع ویروس کووید -۱۹ امکان رصد و نظارت کردن بر ستاره مذکور را از ستاره‌شناسان سلب کرده و از ماه مارس تا کنون هیچ نوع رصدی انجام نشده است.

ستاره‌شناسان اعلام کردند که هر سال در ALMA با مجموعه آنتن‌های ۱۲ متری تقریباً چهار هزار ساعت رصد انجام می‌شود، اما در صورتی که این تعطیلی ۶ ماه طول بکشد، تقریباً دو هزار ساعت رصد از دست می‌رود.

کد خبر 431250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.