موزه انزو فراری، سازه‌ای پایدار در ایتالیا

پشت‌بام مجسمه‌مانند و آلومینیومی موزه انزو فراری، واقع در کلانشهر مودنا در ایتالیا، که ۱۰ شکاف کاملاً باز شبیه به کاپوت‌های باز خودروها در آن ایجاد شده است، نور طبیعی را به داخل ساختمان هدایت می‌کند و عنصر زیباشناسی طراحی خودروها را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این بام زرد رنگ فضایی حدود سه هزار و ۳۰۰ متر مربع از آلومینیوم خمیده را در بر گرفته است که در نوع خود برای بام‌هایی با این مساحت در هیچ جای دنیا به چشم نمی‌خورد. معماران ایتالیایی با همکاری کشتی‌سازان این کشور، که با سازه‌های مجسمه‌ای اصیل و ضد آب آشنایی کامل داشتند، از ورقه‌های آلومینیومی پهن و یک سیستم پر از شیار ساخته شده است. رنگ زرد روشن موزه انزو فراری، که لوگوی شرکت خودروسازی فراری به شکل یک اسب سرکش است، رنگ رسمی شهر مودنا نیز به شمار می‌رود.

نمای شیشه‌ای ساختمان موزه به شکل خمیده و با زاویه‌ای ۵. ۱۲ درجه به سمت بام زرد رنگ متمایل شده است. هر صفحه شیشه‌ای در چهارچوبی از کابل‌های فولادی پیش‌ساخته که تحمل ۴۰ تن فشار را دارد، قرار گرفته شده است. این صفحه‌های شیشه‌ای و کابل‌های فولادی در کنار هم درخشش خاصی به ساختمان بخشیده و کارایی نما را به حداکثر رسانده است. در فصل تابستان یک سنسور دمایی پنجره‌های نمای موزه انزو فراری را فعال و به افزایش جریان هوا از طریق شکاف‌های موجود در پشت بام کمک می‌کند و در نتیجه فضای داخل موزه به اندازه کافی خنک می‌ماند.

از آن‌جا که بیش از ۵۰ درصد ساختمان اصلی موزه در زیر زمین قرار دارد، بنابراین، معماران از انرژی زمین گرمایی برای گرم و سرد نگه داشتن سازه در فصول مختلف سال بهره گرفته‌اند که البته استفاده از این نوع انرژی در هیچیک از سایر موزه‌های سراسر کشور ایتالیا وجود ندارد.

وجود پنل‌های خورشیدی برای جذب نور خورشید و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز ساختمان و همچنین سیستم‌های جمع‌آوری آب باران از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد موزه انزو فراری مودنا به شمار می‌رود که آن را از سایر سازه‌های هم نوع خود در سراسر کشور ایتالیا متمایز کرده است.

بازدیدکنندگان پس از ورود به موزه با فضای کامل نمایشگاه مواجه می‌شوند؛ سالنی بسیار بزرگ و سفید رنگ که در آن دیوارها و کف چشم‌اندازی یکپارچه به وجود آورده است چنان که گویی فضای داخلی یک سطح هموار است.

پوششی نیمه شفاف تمام سقف را در بر گرفته است و به وسیله نوارهای باریکی به قسمت‌های مختلف تقسیم شده است که این نوارها علاوه بر اینکه هوا را به داخل موزه هدایت می‌کند، یادآور فضای داخلی خودروهای فراری نیز است. سکویی با شیب بسیار ملایم در سراسر ساختمان موزه امتداد یافته است و بازدیدکنندگان را از طبقه بالایی به زیرزمینی هدایت می‌کند.

خودروها در جایگاه‌هایی دایره‌ای با ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر از کف موزه قرار گرفته شده است و امکان دیده شدن از تمام زوایا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد.

پوششی چرمی دور تا دور دیوارهای داخلی نمایشگاه را در بر گرفته است و این در حالی است که یک اتاق دید و شنود بخشی دائمی از ورودی موزه را تشکیل داده است. یک فضای آموزشی منعطف و تالار کنفرانس نیز با سقف خمیده خود مهمانان را پس از بازدید قسمت ورودی، به سمت خود جذب می‌کند.

کد خبر 431193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.