صندلی ویژه موتورسواران ساخته شد

شرکت ایندین موتورسایکل (Indian Motorcycle) اقدام به تولید نوعی صندلی ویژه موتورسواران کرده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، هنگام سوار شدن روی موتور در روزهای گرم تابستان و سرد زمستان، حفظ دمای مناسب برای راکب بسیار مهم است؛ یک شرکت هندی برای نیل به این هدف، اقدام به ارائه فناوری جدیدی کرده که با استفاده از آن صندلی‌هایی با سیستم سرمایشی و گرمایشی ساخته می‌شود.

این صندلی‌ها به دلیل داشتن فناوری حرارتی الکتریکی می‌تواند به موتورسوار کمک کند تا در تابستان، هوای خنک و در زمستان هوای گرمی را روی صندلی تجربه کنند.

سامانه سرمایشی و گرمایشی به کار رفته در این صندلی‌ها با سیستم‌های کولر متفاوت است، چرا که در سیستم‌های تهویه هوا و کولر، فرایند سرمایش یا گرمایش با دمیدن هوا انجام می‌شود، اما در این فناوری تنها با گرم یا سرد شدن سطح، گرمایش یا سرمایش صورت می‌گیرد.

با وجود پیشرفت‌های انجام شده در زمینه گرمایش و سرمایش صندلی‌ها، هنوز شاهد فناوری خنک‌کننده‌ای نبودیم که بتواند برای مشکل گرمی هوا به کار رود، اما تیم مهندسی شرکت ایندین موتور سایکل، با استفاده از گرافن این مشکل را حل کردند.

برای انجام گرمایش و خنک‌کنندگی، یک ماژول ترمو الکتریک به کار رفته که روی سطح صندلی به‌صورت روکش قرار داده شده است؛ این ماژول موجب مدیریت مستقیم دما شده که در آن الکتریسیته به ماژول و در ادامه به گرافن منتقل می‌شود.

گرافن با دریافت الکتریسیته، موجب می‌شود تا یک سمت صندلی گرما را جذب و بخش دیگر، گرما را پخش کند؛ با تغییر جهت جریان، می‌توان این کار را معکوس و سطح سرد و گرم را جابه‌جا کرد. استفاده از این ماده موجب می‌شود که سرمایش و گرمایش در سطح صندلی اعمال شده و در تمام بخش صندلی پخش شود.

کد خبر 431132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.