دختر ادامه دار در گالری دیدار

دختر ادامه دار قصه دختری است که راوی تاریخ سرزمین خود در زمان تیموری و صفوی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه‌ دختر ادامه دار از سال ۱۳۹۵ با فرم‌های فیگوراتیو شروع و به مجموعه‌ای انتزاعی‌تر در قالب پروژه‌ پایان نامه ارشد نقاشی در شهریور ۱۳۹۷ انجامید. دختر ادامه دار قصه‌ دختری است که در محیطی هنردوست زندگی کرده و این هنر که به طور خاص هنر ایرانی است، پیوسته در نقاشی‌های او تنفس می‌کند. نقاشی‌ها مغروق بافت‌های بصری، رنگ‌ها و نمادهای هنر اسلامی است. رنگ و نقش هنر اسلامی از جمله طرح لباس‌ها، دستارها، روسری‌ها و معماری خاص نگارگری‌های ایرانی به ویژه نگاره‌های دوره‌ طلایی هنر اسلامی ایران، دوره‌ تیموری، و نیز نگاره‌های دوره‌ صفوی، در نقاشی‌های این مجموعه منعکس داده شده‌اند. ترکیب بی نظیر، چیدمان اشکال و رنگ‌ها و تزئینی بودن این نگاره‌ها همواره دغدغه و علاقه‌ی اصلی هنرمند در نقاشی‌ها بوده که با مطالعه سعی در یافتن فضایی شخصی با الهام از نگاره‌ها داشته‌است.

آناهیتا یونسی، هنرمند این مجموعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این نمایشگاه دو مجموعه آثار است که حاصل چندین سال تلاش و از اواخر دوره کارشناسی شروع و با پایان نامه پایان یافت. به همین علت آثار پیوستگی دارند و بهترین آثار داخل نمایشگاه هستند که در آن‌ها عناصری از نقاشی‌های ایرانی به خصوص مینیاتور دوران طلایی هنر ایران در زمان تیموری و دوره اول صفوی وجود دارد.

وی افزود: بافت و رنگ در این آثار دارای اهمیت است چرا که بازتاب تصویر زندگی در ایران و اصفهان را نمایش می‌دهد. اصفهان با وجود صنایع دستی پر از رنگ است. این رنگ‌ها و بافت‌ها وارد فلسفه شرقی می‌شوند.

این هنرمند نقاش تصریح کرد: یکی از برداشت‌های شخصی من در ارتباط با نقاشی ایرانی، حس تعلیق فضای آن‌هاست. رنگ‌های تخت و نور یکدست در کل کادر نگاره‌ها و چیدمان و پرسپکتیو خاص نگارگر ایرانی، برای من تداعی کننده‌ نوعی تعلیق در فضا و به نوعی فضایی دیگرگون است؛ فضایی که در آن آنچه در نقاشی منقوش است اهمیت ندارد بلکه آنچه نیست و به واقع آن حقیقت نادیدنی اهمیت دارد. گویی به نوعی اشاراتی به درون می‌شود، به درون و ذات آدم‌ها که در نهایت به یک یگانگی خاص می‌رسد. در نقاشی‌هایم همواره سعی داشتم تا ویژگی بی زمانی را نشان دهم و فضایی ساکت و رازگونه خلق کنم.

یونسی ادامه داد: بدن انسان نه به عنوان جنسیت بلکه به عنوان اشکالی واحد و هماهنگ در جهان هستی و جهان نقاشی‌های من منقوش شده‌اند. نقش بدن با اشکال و زاویه‌های نرم، به بیان ایده‌ یگانگی و بی زمانی نقاشی‌هایم کمک فراوانی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه بیان درونیات شخصی و تأثیراتی است که از مسیر طی شده از نقاشی‌های خلق شده گرفتم همچنین جریان و هماهنگی که در آن قرار گرفتم و نشان دادن کامل بودن هنر ایرانی، از دیگر اهداف این نمایشگاه بوده است.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه مجازی نقاشی با تکنیک رنگ و روغن و آبرنگ تا ۲۰ تیرماه در گالری دیدار قابل مشاهده است.

کد خبر 431107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.