اصفهان در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهر اصفهان با عبور موفقیت‌آمیز از مرحله پایلوت در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک قرار گرفته است.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شهر دوستدار کودک، شهر یا اجتماع محلی است که در آن نظرها، نیازها، اولویت‌ها و حقوق کودک، بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست‌ها، برنامه‌ها و تصمیم‌های عمومی باشد.

وی افزود: ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف با حمایت دولت‌های ملی و محلی، سازمان‌های مردم نهاد، بخش خصوصی، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، بیش از ۳۰ میلیون کودک را در سه هزار شهر و جامعه محلی در بیش از چهل کشور تحت پوشش قرار داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: چشم‌انداز ابتکار شهر دوستدار کودک این است که همه کودکان و جوانان باید بتوانند از کودکی و جوانی خود لذت ببرند و از طریق احقاق حقوق خود در شهر و اجتماع محلی خود، توانایی‌های بالقوه خود را به طور کامل بالفعل درآورند.

وی ادامه داد: یونیسف شیوه کارآمد ایجاد شهر دوستدار کودک را در یک فرآیند تکاملی ارائه کرده و معتقد است که طرح شهرهای دوستدار کودک باید از طریق نظارت و ارزیابی بهتر هر یک از شهرها و تصمیم‌گیری و تدوین برنامه بر اساس آن و در نهایت نمایش اثرگذاری آن در زندگی کودکان اجرا شود به طوری که در سال نخست؛ ساختارهای هماهنگی و مدیریتی شهر دوستدار کودک ایجاد می‌شود.

حسینی‌نیا با بیان اینکه ارزیابی یکپارچه و تحلیل وضعیت کودکان در ابعاد مختلف و شاخص‌های تأثیرگذار بر آنها در راستای تدوین اهداف و برنامه عملیاتی متناسب هر شهر انجام می‌شود و در بازه زمانی دو تا پنج سال بعد، برنامه عملیاتی اجرا و شاخص‌های تدوین‌شده ارزیابی و میزان دستیابی به اهداف پایش می‌شود تا روند بهبود و پیشرفت پروژه ایجاد شهر دوستدار کودک مشخص باشد، گفت: در این مرحله پس از نظارت یونیسف، شهر مورد نظر به عنوان شهر دوستدار کودک به رسمیت شناخته می‌شود و در چرخه‌ای مجدد و برای بهبود مستمر، برنامه عملیاتی جدید تدوین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله پایلوت شهر دوستدار کودک که پس از امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری‌های و وزارت کشور آغاز می‌شود، شهرها به‌عنوان «شهر دوستدار کودک» به رسمیت شناخته نمی‌شوند و نشان یا عنوان رسمی دریافت نمی‌کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: دریافت نشان و برند شهر دوستدار کودک یونیسف صرفاً زمانی صورت می‌گیرد که شهر مورد نظر چرخه شهر دوستدار کودک را به صورت موفقیت‌آمیز تکمیل کرده باشد، از این رو پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک شامل سه مرحله پایلوت، دریافت نشان کاندیداتوری و پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در سال ۹۷ به عنوان نخستین پایلوت شهر دوستدار کودک کشور انتخاب شد، گفت: در حال حاضر این کلانشهر در دومین مرحله یعنی دریافت نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک قرار دارد، در واقع شهر اصفهان نخستین شهر کشور است که با تدوین گزارش وضعیت سنجی و با ایجاد ساختار حقوقی مناسب، زمینه هم‌افزایی و یکپارچگی میان دولت و سایر ذی‌نفعان از جمله نهادهای مدنی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با حوزه کودکان و نوجوانان را فراهم کرده و با تقویت مشارکت کودکان، شفاف سازی فرآیند ایجاد شهر دوستدار کودک در تمامی مراحل ارزیابی یکپارچه، تدوین اهداف، اجرا و نظارت، تعیین شاخص‌های شهر دوستدار کودک مورد تأیید یونیسف، برنامه اقدامات اجرایی شهر دوستدار کودک و ابزارهای پایش آن را با مشارکت کودکان و تمامی ذی‌نفعان حوزه کودک تدوین و به تصویب مراجع ذی‌صلاح رسانده است.

کد خبر 431087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.