تدوین حقوق شهروندی مشهد با الگوگیری از منش امام رضا(ع)

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد گفت:  یکی از فعالیت‌هایی که در شورای شهر انجام داده‌ایم، تدوین حقوق شهروندی و شهرنشینی برای شهر مشهد بوده است که از این نظر به عنوان اولین شهر در کشور این اقدام را انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا سید محسن حسینی‌پویا در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به ارتباط دهه کرامت با رعایت حقوق شهروندی، اظهار کرد: در حقیقت دهه کرامت از آیه شریف "و لقد کرمنا بنی آدم" گرفته شده است، بدین معنا که ذات انسانی حائز اهمیت و کرامت است و موارد دیگر اهمیت چندانی ندارد و مایه مباهات و افتخار نیست.

وی ادامه داد: در محضر خداوند متعال نیز ذات انسان اهمیت دارد، مشهد مقدس نیز منسوب به امام رضا (ع) است و از این جهت کار ما سخت‌تر می‌شود و باید توجه داشته باشیم که اخلاق رضوی را در شهر به عنوان الگو پیاده سازی کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قراردادهای شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در شورای شهر انجام داده‌ایم، تدوین حقوق شهروندی و شهرنشینی برای شهر مشهد بوده است که از این نظر به عنوان اولین شهر در کشور این اقدام را انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم نمونه‌هایی از منشور حقوق شهرنشینی مشهد که برگرفته از منش امام رضا (ع) است را بگوییم، باید به مدارا، تعامل با مردم، نبود تبعیض بین افراد، تکریم و احترام کودکان اشاره کنیم، سعی شده تا در تدوین منشور حقوق شهروندی و شهرنشینی برای مشهد از اخلاق رضوی الگو برداری کنیم.

حسینی‌پویا با بیان اینکه شهر مشهد در هفته گذشته به صورت پایلوت به عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شد، افزود: شهر دوستدار کودک شهری است که سلایق و علایق کودکان در اداره شهر و فضاهای عمومی آن تأثیر گذار باشد، سعی می‌کنیم تا شهر مشهد را به عنوان الگو و شهری که منسوب به امام رضا (ع) است معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از خصوصیات امام هشتم گفت‌وگو محوری بوده، ادامه داد: می‌توان از این اخلاق حضرت نیز در بحث رعایت حقوق شهروندی بهره گرفت، گفت‌وگو محوری بدین معنا است که در هر موقعیت و مقامی هستیم، با طرف مقابل هم‌تراز شویم و در یک وضعیت مساوی و برابر ببینیم و بشنویم و قضاوت را برعهده طرف مقابل بگذاریم.

کد خبر 431071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.