پی پال (PayPal) چگونه شهرت یافت؟

پی پال یکی از نام‌های شناخته شده در حوزه پرداخت آنلاین در جهان است که به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اواخر قرن بیستم، استفاده از کامپیوتر و اینترنت در ایالات متحده رشد زیادی پیدا کرد؛ در این دوره زمانی دو جوان به نام‌های مکس لوچین و پیتر تیل، استارت‌آپی به نام "کانفینیتی" (Confinity) که واسطه میان خریدار، فروشنده و بانک بود، راه‌اندازی کردند. در ادامه شما را با تاریخچه پی پال، همکاری پی پال با شرکت‌های مختلف و وضعیت کنونی آن آشنا می‌کنیم:

راه اندازی سایت X.com

ایلان ماسک در سال ۱۹۹۹ با همکاری جمعی از نوابغ برنامه نویسی، سایت X.com را طراحی کردند و تمرکز آن‌ها بر افزایش سرعت تراکنش و تسویه حساب افراد بود. X.com در مدت زمان بسیار کوتاهی به موفقیت چشمگیری دست یافت، اما مشکل اصلی این بود که مردم به راحتی به این وب سایت اعتماد نمی‌کردند. در نهایت ایلان ماسک تصمیم گرفت X.com را با استارت‌آپ کانفینیتی ادغام کند و تمرکز خود را بر بهبود عملکرد بگذارد.

تاریخچه پی پال

در نهایت دو استارت‌آپ مذکور در سال ۲۰۰۰ با یکدیگر ادغام شدند و شرکت جدیدی به نام "پی پال" به وجود آوردند. پی پال تمام خدماتی را که هر دو استارت‌آپ ارائه می‌دادند، با کیفیت بهتر به مشتریان ارائه می‌داد؛ بنابراین خدمات این شرکت رشد قابل توجهی را تجربه کرد و بسیاری از کمپانی‌های بزرگ به سمت بهره بردن از خدمات این شرکت روی آوردند. به عنوان مثال، ای بی که سابقه همکاری طولانی مدت با پی پال داشت، موفق شد امتیاز این استارت‌آپ را با قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری کند. همکاری‌ای بی و پی پال توانست پی پال را به بزرگ‌ترین سیستم پرداخت آنلاین در آمریکا و جهان تبدیل کند. بیش از ۷۰ درصد خریدهای آنلاین در ای بی، توسط سیستم پی پال انجام می‌گرفت.

همکاری پی پال با شرکت‌های مختلف

شرکت پی پال در سال ۲۰۰۵ توانست سیستم پرداخت وریساین (Verisign) را به منظور افزایش امنیت پرداخت‌های خود ایجاد کند. علاوه بر این، پی پال در سال ۲۰۰۷ نیز همکاری خود را با مستر کارت (Mastercard) آغاز کرد؛ این همکاری به کاربران امکان می‌داد در وب‌سایت‌هایی پرداخت انجام دهند که پی پال را به طور مستقیم پشتیبانی نمی‌کرد. همکاری‌هایی از این قبیل به رشد و جهش درآمد پی پال کمک زیادی کرد. پی پال در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که قصد دارد خدمات خود را برای خرید آفلاین و فروشگاهی نیز ارائه دهد.

جدایی پی پال از ای بی

با به وجود آمدن اختلافات مدیریتی میان مدیران پی پال و ای بی، این دو شرکت همکاری خود با یکدیگر را به پایان رساندند. پس از جدا شدن پی پال از ای بی، شرکت پی پال موفق شد استارت‌آپ‌هایی مانند modest، xoom، venom و Paydiant را خریداری و با رقیبان خود مقابله کند. پی پال در این دوره زمانی اقدامات زیادی برای مسدود کردن حساب‌های کاربری خود انجام داده که تعدادی از آن‌ها با انتقاد مواجه شده و بعضی از آن‌ها نیز تبعات غیر منتظره‌ای برای این شرکت داشته است. به عنوان نمونه این شرکت در سال ۲۰۱۰ حساب یکی از توسعه‌دهندگان بازی ماینکرافت را بدون هیچ توضیحی مسدود کرد، در سال ۲۰۱۳ کمک‌های مالی به یکی از پادکست‌ها و وب‌سایت‌ها را به جرم تبعیض نژادی و قومیتی مسدود کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز حساب مؤسسه حقوق بشری در روسیه (RosUznik) را مسدود کرد.

وضعیت کنونی پی پال

پی پال که شناخته‌شده‌ترین برند در زمینه پرداخت آنلاین در جهان به شمار می‌رود، با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در بیش از ۲۰۰ کشور جهان، به ابرقدرتی در حوزه صنعت تجارت الکترونیک تبدیل شده است، به طوری که رقبایی مانند ارزهای دیجیتالی نیز نمی‌توانند به راحتی جایگاه این برند را متزلزل کنند. این شرکت آمریکایی به مشتریان خود این اجازه را می‌دهد تا به ارسال، دریافت و نگهداری پول در ۲۴ ارز مختلف بپردازند. اکنون حجم قابل توجهی از تراکنش‌های مالی کاربران در اینترنت از طریق پی پال انجام می‌شود.

کد خبر 431040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.