مطهرنیا: تروئیکای اتحادیه اروپا در حال پیوند با آمریکا است

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: تروئیکای اتحادیه اروپا در حال پیوند دوباره با واشنگتن برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران است.

مهدی مطهر نیا در گفت و با خبرنگار ایمنا در مورد اجرایی شدن مکانیسم ماشه و برگشتن تحریم‌های ایران در شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: آمریکا خواهان محدودیت‌های همیشگی ایران در زمینه تحریم‌های تسلیحاتی بوده و تروئیکای اروپا نیز خواهان زمان بندی معین برای این محدودیت‌ها ست. مکانیسم ماشه منطقه خاکستری بوده و نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا آمریکا به لحاظ حقوقی می‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند یا خیر؟

وی افزود: بیشتر کشورهای جهان تاکنون علیه خروج آمریکا از برجام و اعاده تحریم‌های یک جانبه علیه ایران موضع‌گیری کرده و یا با آن مخالفت کرده‌اند، اما شرکت‌های خصوصی این کشورها و در مواردی، شرکت‌های روسی و چینی نیز برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا و حفظ دسترسی به بازار آن کشور، به ناچار از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تبعیت کرده و حتی همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی را تعطیل کرده‌اند. در مورد تحریم تسلیحاتی نیز باید منتظر تصمیمات شورای امنیت بود؛ اگرچه روسیه و چین با پیش‌نویس قطعنامه مد نظر آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی مخالفت کرده‌اند اما اگر مخالفت آنها همچنان پا برجا بماند، پیش‌نویس تهیه شده توسط واشنگتن وتو خواهد شد؛ بنابراین تکلیف این موضوع مهم زمانی که یکی از اعضای مهم برجام مانند انگلیس یا فرانسه اعلام کند که ایران به صورت آشکار برجام را نقض کرده، مشخص خواهد شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه اکنون در نظام بین‌الملل نوعی همگرایی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال شکل‌گیری است، گفت: تروئیکای اتحادیه اروپا در حال پیوند دوباره با واشنگتن برای بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران است.

مطهرنیا ادامه داد: نه تنها در شورای حکام بین‌المللی انرژی هسته‌ای بلکه در شورای امنیت سازمان امنیت ملل نیز همه با آمریکا علیه ایران متحد شده‌اند. بر اساس پیش بینی‌های موجود در برجام، چین و روسیه خواهان برداشته شدن محدودیت‌های ایران در برجام هستند اما تروئیکای اروپا یعنی سه کشور انگلیس، روسیه و فرانسه، به سمت آمریکا رفته و ممکن است هرلحظه مکانیسم ماشه را فعال کنند.

وی با بیان اینکه ایران می‌داند چین و روسیه می‌توانند قطع نام‌های تصویب شده در شورای امنیت را وتو کنند، گفت: با تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، نه تنها آمریکا برجام را پاره کرد بلکه اروپایی‌ها نیز از برجام عبور کرده‌اند.

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: مجلس می‌تواند با تصویب طرحی، دولت و مجموعه دیپلماسی ایران را مجبور کند تا از برجام و معاهده NPT خارج شود اما باید تبعات و پیامدها ناشی از آن را نیز پذیرفت.

کد خبر 431033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.