پشنهاد ثبت فتوای رهبر انقلاب به عنوان منشور اخلاقی و حقوقی

همایش پدافند شیمیایی در بیانیه ای آورده است: مسئولین به ویژه متولیان دستگاه دیپلماسی کشور ثبت و معرفی فتوای رهبر معظم انقلاب، در خصوص تحریم تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی را به عنوان یک منشور اخلاقی و حقوقی در سطح بین المللی در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پدافند غیر عامل، متن بیانیه پایانی همایش ملی پدافند شیمیایی به شرح زیر است:

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «در مقابل شیوه‌های پیچیده تهاجم دشمنان، پدافند غیرعامل نیز باید کاملاً هوشیار و جدی باشد و به‌صورت علمی، دقیق، به‌روز و همه‌جانبه، عمل و با هرگونه نفوذ مقابله کند»

ما حاضران در همایش ملی پدافند شیمیایی ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران این همایش و خدا قوت به فعالین در عرصه‌های علمی، درمانی، عملیاتی، صنعتی، خودکفایی و … «پدافند شیمیایی» و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و ادای احترام به جانبازان سرافراز شیمیایی و خانواده‌های صبور و با صلابت آنها، ضمن تجدید میثاق با امام شهدا و خلف صالح ایشان امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) محورها و مفاد ذیل را به عنوان بیانیه پایانی همایش مورد تاکید قرار می‌‎دهیم؛

۱. ملت بزرگ ایران، استکبار جهانی به ویژه آمریکای جنایتکار و هم پیمانان متمدن نما آن به ویژه آلمان را شریک جرم دائمی رژیم بعث صدام در حملات شیمیایی به مناطق غیرنظامی ایران و عراق در دوران هشت سال دفاع مقدس دانسته و از تمام ظرفیت‌های خود به ویژه در سطح قوای سه‌گانه، انجمن‌ها و نهادها و… برای پیگیری حقوق منافع خانواده‌های شهدا، جانبازان و قربانیان تسلیحات شیمیایی و محاکمه عاملان این جنایات بهره خواهد برد. دور نیست آن روزی که دولت‌های حامی حزب بعث برای اقدامات ننگین خود در پیشگاه افکار عمومی جهانی مجبور به عذرخواهی گردند.

۲. با وجود ادعای سازمان‌های جهانی برای مقابله با تسلیحات شیمیایی، تجربه نشان می‌دهد تلاش این سازمان‌ها ناکافی بوده و همچنان شاهد تحقیق، تولید و انباشت انواع تسلیحات ممنوعه شیمیایی در جهان هستیم.

۳. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تسلیحات شیمیایی بر اساس موازین دینی و اخلاقی و فتوای عمیق و جامع رهبر معظم انقلاب، هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی و میکروبی را عملی خلاف شرع و مغایر قانون دانسته و تمام ظرفیت خود را در حوزه دفاعی برای رفع آسیب‌پذیری‌ها و مقابله با تهدیدات شیمیایی متمرکز ساخته است.

۴. از مسئولین به ویژه متولیان دستگاه دیپلماسی کشور انتظار داریم ثبت و معرفی فتوای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز در خصوص تحریم تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی را به عنوان یک منشور اخلاقی و حقوقی در سطح بین‌المللی در دستور کار خود قرار دهند.

۵. ما شرکت‌کنندگان در این همایش تاکید داریم خباثت‌ها و رذالت‌های رژیم بعث نه تنها سنخیتی با خواست و اراده مردم عراق نداشت بلکه ملت مظلوم عراق خود از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در دوران حکومت صدام و رژیم بعث بوده‌اند.

۶. امروز نیز همان حامیان دیروز صدام، به حامیان جدید گروه‌های تروریستی در منطقه جنوب غرب آسیا تبدیل شده و تسلیحات ممنوعه و شیمیایی را در اختیار این گروه‌ها قرار داده‌اند تا ملت‌های مظلوم عراق، سوریه، یمن، غزه و… بار دیگر پیامد شوم و تلخ اقدامات دولت‌های به اصطلاح متمدن آمریکایی و اروپایی را با گوشت و خون خود لمس کنند.

۷. از اصحاب رسانه و فرهیختگان حوزه فرهنگ استدعا داریم با آنچه در توان دارند برای به تصویرکشیدن و توصیف آنچه بر شهدا و جانبازان سرافراز شیمیایی گذشته است اقدام کنند و جامعه را در ادای دین به این عزیزان مساعدت نمایند. همچنین تاکید داریم جریان فکری واداده و وابسته به دشمن در حوزه فرهنگ تلاش دارند تا ضمن کم‌رنگ کردن جنایات آمریکا، چهره کاخ سیاه واشنگتن را بزک کنند و دست‌های به خون‌آغشته جنایتکاران را شستشو دهند.

۸. امروز صنعت شیمیایی یه یکی از ارکان رشد و توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و ثروت آفرینی در کشور تبدیل شده است که این دستاورد ثمره مجاهدت‌ها و ایستادگی ملت غیور ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس است. بدون شک در افق پیش رو یکی از مهمترین الزامات توسعه این صنعت در کشور رعایت الزامات پدافند غیرعامل و ارتقای آمادگی‌های عمومی است.

۹. قرارگاه پدافند شیمیایی کشور در سال‌های اخیر با رویکرد جامع‌نگر تلاش دارد تا ضمن مقابله با تهدیدات شیمیایی خصمانه و کاهش آسیب‌پذیری‌ها، به ارتقای پایداری ملی در زیرساخت‌های حیاتی شیمیایی و حفاظت از مردم بپردازد. ما معتقدیم عدم توجه به درس آموخته‌های برخی حوادث شیمیایی می‌تواند موجب تکرار این حوادث در آینده شود. لذا رعایت الزامات و بایسته‌های پدافند شیمیایی باید با نگاهی جامع‌نگرانه و بنیادین از پیوست پروژه و طرح‌ها به ذات آنها انتقال یافته و بیش از گذشته مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

۱۰. بر حمایت از صنعت بومی پدافند شیمیایی در راستای ارتقای دانش، خودکفایی و خوداتکایی و مدیریت بهینه منابع در تأمین تجهیزات پدافند شیمیایی کشور با تکیه بر ظرفیت اساتید، صاحب نظران و نخبگان تاکید نموده و در این راه استفاده از ظرفیت نیروی‌های جوان و دانش بنیان به عنوان راهبرد پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی را خواستاریم.

۱۱. از مسئولان می‌خواهیم به منظور ارتقای دانش عمومی و آگاهی‌بخشی و اجرای طرح‌های پاسخگویی در شرایط اضطرار در زمینه پدافند شیمیایی از همه ظرفیت‌های موجود اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای بهره برده و برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی نمایند.

۱۲. با وجود شناسایی و آگاهی از خطرات همجواری شهرها و روستا با مراکز شیمیایی امروز همچنان شاهد صدور برخی مجوزها برای احداث صنایع و مراکز شیمیایی در نزدیکی و بعضاً درون حریم مناطق مسکونی هستیم. ضمن تاکید بر ضرورت نهادینه‌سازی الزامات پدافند غیرعامل در همه زیرساخت‌های شیمیایی از مسئولان به جد مطالبه می‌کنیم هر چه سریع‌تر نسبت به تسهیل خروج مراکز پرخطر شیمیایی از حریم مراکز جمعیتی اقدام نمایند.

۱۳. با توجه به توسعه روزافزون صنایع شیمیایی در کشور، از مسئولان وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های متولی می‌خواهیم نظام جامع درمان مصدومان شیمیایی را در کشور گسترش دهند تا توان مقابله با بحران‌های احتمالی در حوزه شیمیایی در کشور ایجاد و ارتقا یابد.

۱۴. در پایان ضمن تقدیر از همه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش آلام جانبازان شیمیایی و خانواده بزرگوارشان، معتقدیم شأن و منزلت این عزیزان به عنوان «دارایی‌های معنوی ملی کشور» و «اسناد زنده مظلومیت ملت ایران» آنگونه که باید و شاید حفظ نشده و خدمات ارائه شده متناسب با درد و رنج این عزیزان نیست و نیازمند تحول جدی در این زمینه هستیم.

کد خبر 431008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.