تشکیل بانک اطلاعات املاک شهری سمنان

سرپرست طرح ممیزی املاک شهرداری سمنان گفت: تشکیل بانک اطلاعات املاک سطح شهر سمنان، زیرساخت و سنگ بنای کلیه برنامه ریزی‌های توسعه آینده شهر در حوزه‌های مختلف شهرسازی، عمرانی، حمل و نقل و ترافیک و گردشگری شهری است.

علی‌اصغر احسانی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طرح ممیزی و تشکیل بانک اطلاعات املاک در شهر سمنان از بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در سه فاز آغاز شد که فاز نخست آن در ۲۴ محور شهری (در هر مرحله هشت محور) به اجرا درآمد.

وی افزود: در فاز نخست این طرح که در سه مرحله و شامل خیابان و بلوارهای اصلی شهر بود، در مجموع تعداد شش هزار و ۴۳۲ پلاک برداشت شد.

سرپرست طرح ممیزی املاک شهرداری سمنان تصریح کرد: فاز دوم اجرای طرح بزرگ ممیزی املاک شهرداری سمنان در تابستان و پاییز سال گذشته و فاز سوم در فروردین ماه سال جاری آغاز شد که در مراحل متعدد و مختلف، تعداد دو هزار و سه پلاک برداشت شد.

احسانی فرد ادامه داد: طرح ممیزی املاک در شهر سمنان همچنان در حال انجام است و از تمامی شهروندان تقاضا داریم تا نهایت همکاری را با مأموران این طرح داشته باشند و اطلاعات و مدارک لازم را در اختیار آنها قرار دهند.

وی با اشاره به ناممکن بودن رسیدگی به امور شهری بدون دسترسی سریع به منابع اطلاعاتی دقیق، صحیح و بهنگام، خاطرنشان کرد: امروزه شهرها صرفاً محل تجمع انسان‌ها نیست، بلکه مجموعه‌ای وسیع از ابنیه و مستحدثات، کاربری‌ها و معابر است که این سیستم وسیع و پیچیده، لزوم ارائه خدمات شهری را به وجود آورده است که ارائه این خدمات به صورت مطلوب و بهینه شایسته و درخور شهروندان فهمیم شهر اخلاق، منوط به ایجاد بانک جامعی از اطلاعات املاک و یا همان ممیزی و داده‌آمایی منجر می‌شود.

سرپرست طرح ممیزی املاک شهرداری سمنان، افزود: شهرداری‌ها بر اساس ماده ۹ قانون نوسازی و عمران شهری مکلفند هر پنج سال کلیه اراضی، مستحدثات، کاربری و معابر درون محدوده شهر را ممیزی و وضعیت ملکی آن‌ها را بروز رسانی کنند.

احسانی فرد گفت: طرح ممیزی املاک، زیرساخت برنامه ریزی عمرانی و شهرسازی شهر است که اجرای آن علاوه بر صرف هزینه زیاد، به مشارکت شهروندان نیاز دارد.

وی هدف از اجرای این طرح را برنامه ریزی در جهت توزیع نظام مند و عادلانه امکانات، خدمات و دسترسی کلیه شهروندان به خدمات شهری عنوان کرد و گفت: اجرای بهینه برنامه‌های عمرانی، سازماندهی فضاهای شهری و متعادل سازی ارائه خدمات شهری از دیگر اهداف طرح ممیزی املاک است.

سرپرست طرح ممیزی املاک شهرداری سمنان اظهار کرد: طرح ممیزی املاک منافعی برای شهروندان دارد که شامل بروز رسانی، پردازش و توزیع داده‌های مربوط به عوارض شهری به صورت سیستماتیک، تسهیل در فرآیند پاسخ به ارباب رجوع و کسب رضایت آنها، سهولت در فرآیند تصمیم سازی در امر مدیریت امور شهری، بروز رسانی نقشه‌های شهر، مکان یابی امکانات و تجهیزات شهری به طور عادلانه، کمک به مدیریت بحران، ارائه خدمات آنی در هنگام معاملات املاک و دسترسی آسان و کامل شهروندان به بانک جامع اطلاعاتی است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت همکاری نکردن شهروندان با مأموران ممیزی، طبق مفاد قانونی تبصره ۳ ماده ۴ قانون نوسازی و عمران شهری با حکم قانونی دادستانی، املاک مورد نظر ممیزی می‌شود.

کد خبر 430990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.