کاغذهای بازیافتی را خرد نکنید!

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماندهای خشک و تر برای نخستین بار در کشور خبر داد.

صمد پناهیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان پسماند برای نخستین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ اقدام به اجرای طرح تفکیک از مبدأ کرده که این طرح شامل مراحل تفکیک و جداسازی پسماندها در محل تولید، ذخیره سازی، جمع آوری و حمل و نقل، پردازش اولیه، پردازش ثانویه و بازاریابی و فروش است.

وی ضمن دعوت از شهروندان برای مشارکت بیشتر در تفکیک از مبدأ پسماند، اظهار کرد: پروژه تفکیک از مبدأ در شیراز به سه شیوه در حال اجراست، شیوه اول مراجعه حضوری خودروهای بازیافت مجهز به سیستم موقعیت‌یاب مکانی به در منازل، شیوه دوم جمع آوری پسماندهای خشک در معابر، شیوه سوم استقرار ۵۹ ایستگاه اطلاع رسانی و مبادله پسماند خشک قابل بازیافت در سطح شهر است.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت بخش‌های بازیافت اظهار کرد: در بخش مراجعه حضوری خودروهای بازیافت به در منازل، علاوه بر توزیع نایلکس و همچنین مخازن جهت ذخیره پسماند خشک قابل بازیافت در بین شهروندان، نظارت بر چگونگی ذخیره سازی مواد قابل بازیافت انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای بازیافت طبق برنامه جمع آوری و بر اساس محدوده‌های مشخص شده به صورت هفتگی به در منازل مراجعه پسماندهای خشک شامل کاغذ و مقوا، کارتن، انواع پلاستیک، شیشه، انواع فلزات و جز ویژه (لامپ، باتری و …) را جمع آوری می‌کنند.

پناهیان با بیان اینکه شهروندان از خرد کردن کاغذ خودداری کنند، افزود: کاغذ را به صورت تا شده در مخزن بازیافت بریزند زیرا کاغذ ریز شده قابلیت بازیافت کمتری دارد و کاغذهای روغنی، کاغذ گلاسه و در مجموع کاغذهایی که لایه‌ای غیر از کاغذ روی آنها باشد قابل بازیافت نیست علاوه بر آن شیشه‌های ساختمانی، فوم، چوب، سرامیک، بسته بندی‌های چند لایه شیر و آبمیوه‌ها از دیگر موادی است که در حال حاضر قابلیت بازیافت ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر در مورد امکان بازیافت برخی پسماندهای خشک اطمینان ندارید، باز هم آنها را به صورت جداگانه در مخزن پسماند خشک قرار دهید چون تفکیک پسماندهای خشک و تر اولین گام برای بازیافت بهداشتی آن است.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: در بخش جمع آوری پسماندهای خشک در معابر با توجه به سیاست‌های جدید سازمان و به منظور بهبود ارائه خدمات به شهروندان، جمع آوری مواد بازیافتی در این بخش به پیمانکار جداگانه واگذار می‌شود و نحوه کار خودروهای جمع‌آوری پسماند توسط پیمانکاران با نظارت سازمان ساماندهی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۵۹ ایستگاه فعال در شهر برای اطلاع رسانی و مبادله پسماند خشک قابل بازیافت استقرار یافته است، گفت: این ایستگاه‌ها ضمن اطلاع رسانی و آموزش به شهروندان در زمینه تفکیک از مبدأ، پسماندهای خشک شهروندان را تحویل گرفته و در ازای آن کالاهایی از جمله مواد شوینده و بهداشتی که غیر قابل فساد است، ارائه می‌کنند.

پناهیان همچنین یکی دیگر از اقدامات سازمان در ایستگاه‌ها را برپایی کتابخانه بازیافت دانست و اظهار کرد: کتاب‌های تحویل شده به ایستگاه‌ها که قابل استفاده است، جمع آوری و نگهداری شده و به شهروندان علاقمند امانت داده می‌شود.

وی از شهروندان درخواست کرد: برای کسب اطلاعات در زمینه زمان مراجعه خودروهای بازیافت به پورتال سازمان به آدرس waste.shiraz.ir مراجعه نمایند و یا با شماره ۳۶۴۹۹۲۳۴ تماس بگیرند.

کد خبر 430974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.