کجا بایستیم؟

آژانس‌های خلاق از سراسر دنیا در تلاشند با در نظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با شیوع کرونا، ایده‌هایی برای ایجاد فضاهای جدید در محیط‌های عمومی ارائه دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان شهری از کشورهایی نظیر بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ویتنام، استرالیا، سنگاپور و فرانسه در جنبشی با عنوان "فاصله را رعایت کنیم" فضاهای مختلف شهری مانند زمین‌های فوتبال، چمنزارهای تفریحی شهرها و سایر مکان‌های عمومی را از نو طراحی کردند. این جنبش به پیروی از ایده "کجا بایستیم" توسط گروهی از معماران اهل لندن در مبارزه با کووید -۱۹ آغاز شد که خوشبختانه موفقیت‌های زیادی نیز به دنبال داشت. در ادامه بعضی از بهترین راهکارهای ارائه شده توسط این گروه‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا معرفی می‌شود:

طرح بلندگو-گیرنده‌های رنگی توسط معماران سنگاپوری

با گسترش ویروس کرونا، اهمیت پارک‌ها در نظر مردم بسیار افزایش یافته است و مردم هر چه بیشتر به سمت این فضاهای سبز گرایش پیدا کرده‌اند. گروهی از معماران اهل سنگاپور با در نظر گرفتن این واقعیت، سازه‌هایی به شکل بلندگوها و دریافت‌کننده‌های رنگی در بعضی از پارک‌های سراسر کشور احداث کرده‌اند تا رعایت فاصله اجتماعی را به مردم یادآوری کنند.

طراحی زمین‌های فوتبال با عنوان "فاصله خود را حفظ کنید" در پایتخت انگلستان

تا کنون معماران زیادی در بریتانیا اقدام به تغییر فضاهای عمومی در کلانشهر لندن کرده‌اند تا از این طریق سهمی در مهار شیوع ویروس کرونا داشته باشند. با گسترش این ویروس، تقریباً تمام مسابقات ورزشی تعطیل شده و زمان مشخصی برای آغاز دوباره آن‌ها اعلام نشده است. در این راستا، گروهی از معماران شرکت Accept & Proceed بر طراحی دوباره زمین‌های فوتبال تمرکز کرده‌اند تا به امکان برگزاری دوباره مسابقات کمک کنند. در این طراحی، بخش‌های مختلف زمین ورزشی از طریق رنگ‌آمیزی جایگاه هر بازیکن را مشخص می‌کند، در نتیجه افراد با فاصله معین از یکدیگر به مسابقه می‌پردازند.

نصب بلندگوهای رنگارنگ در فضاهای عمومی نیویورک

برنامه‌ریزان کلانشهر نیویورک امیدوارند که با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم از مزایای رعایت فاصله اجتماعی، بتوانند پس از حذف کامل محدودیت‌ها از این شهر، میزان گسترش ویروس کرونا را به حداقل برسانند. یکی از بهترین ایده‌های مطرح شده از سوی معماران برجسته این شهر، نصب بلندگوهای رنگارنگ بزرگ در سراسر فضاهای عمومی بود تا از این طریق به مردم یادآوری کنند که رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند آن‌ها را از ابتلا به ویروس کرونا در امان دارد.

رنگ‌آمیزی فضاهای عمومی در آلمان برای حفظ جداسازی اجتماعی

گروهی از معماران آلمانی به تقلید از طرح رنگارنگ بلندگو-گیرنده‌های هنرمندان سنگاپوری تصمیم گرفتند از طریق رنگ‌آمیزی فضاهای عمومی، ضمن ایجاد فرصت‌های کافی برای برقراری ارتباط اجتماعی مردم با یکدیگر در این فضاها، لزوم رعایت فاصله اجتماعی را به مردم یادآوری کنند. این افراد با رنگ‌های مختلف شعار "ما در کنار هم هستیم" را در مکان‌های عمومی نقاشی و جایگاه هر کاربر را در این فضاها مشخص کردند.

در استرالیا نیز، برنامه‌ریزان شهری در سواحل مختلف کشور چادرهای بسیاری را نصب کردند تا جایگاه هر فرد یا خانواده را از سایرین مشخص کنند. معماران ویتنامی در کلانشهر هوشی‌مین زمین‌های بسکتبال را برای جداسازی اجتماعی رنگ‌آمیزی و طراحان فرانسوی نصب ستون‌های تعاملی در خارج از مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در پاریس را پیشنهاد کردند.

طراحی دوباره نیمکت‌ها در شهرهای آمریکایی برای حفظ فاصله اجتماعی

آمریکایی‌ها طراحی دوباره نیمکت‌ها در فضاهای عمومی را برای رعایت فاصله اجتماعی و در نتیجه به حداقل رساندن گسترش ویروس کرونا پیشنهاد کردند. در این راستا، نیمکت‌هایی با طراحی جالب و جدید در سراسر پارک برایانت نیویورک نصب شد که مردم با نشستن روی آن‌ها می‌توانند ضمن اطمینان از رعایت فاصله معین با سایرین با آن‌ها به تعامل اجتماعی بپردازند.

در سان‌فرانسیسکو نیز معماران در فضاهای کمتر مورد استفاده قرار گرفته شده شهر تپه‌هایی سبز ایجاد کردند که روی هر یک از آن‌ها تنها یک شخص یا اعضای یک خانواده می‌تواند به تفریح و سرگرمی بپردازد.

کد خبر 430933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.