۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
همسفر با کرونا

چهار ماه گذشت از زمانی که به طور رسمی آژیر قرمز ورود کرونا به کشور به صدا درآمد.

به گزارش ایمنا، از همان ابتدا مهم‌ترین محل انتشار این ویروس را حمل و نقل عمومی عنوان کردند. برخی از شهرها به طور کامل حرکت مترو و اتوبوس را متوقف کرده اما برخی شهرها مانند تهران با وجود تاکید پارلمان محلی شأن نتوانستند فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی را متوقف یا محدود کنند. به گفته مسئولان بهداشتی کشور سهم حمل و نقل عمومی در شیوع ویروس کرونا ۲۶ درصد است. تجربه‌های جهانی هم سهم بالای حمل و نقل عمومی در شیوع بیماری‌های واگیر دار را تأیید می‌کند. این گزارش را که پیش‌تر در «دهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

تحقیقات منتشر شده در مجله بیماری‌های عفونی BMC نشان می‌دهد افرادی که از وسایل نقلیه عمومی در هنگام شیوع آنفلوانزا استفاده می‌کنند، شش برابر بیشتر از افراد دیگر مبتلا به عفونت حاد تنفسی بخصوص در فصل آنفلوانزا هستند.

این امر به ویژه در شهرهای با چگالی جمعیتی بالا همچون لندن، با شدت بیشتری مشاهده شده است. اگرچه سل متفاوت به آنفلوانزا سرایت می‌کند اما مطالعه دیگری در هوستون در سال ۲۰۱۱ نشان داد که شیوع سل در بین مسافرانی که بیش از یک ساعت در روز را در اتوبوس می‌گذرانند، تقریباً هشت برابر بیشتر بوده است.

از ۱۵ ژانویه بیش از ۸۰ درصد استفاده از سیستم‌های اصلی حمل و نقل عمومی در شهرهای اروپا و آمریکا کاهش یافته است. بر اساس داده‌های اپلیکیشن Moovit، که یک اپلیکیشن تحرک شهری با ۷۵۰ میلیون کاربر است، توقف روند زندگی شهری ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا قابل مشاهده است.

سفرهای ردیابی شده توسط این اپلیکیشن که شامل اتوبوس، قطار، مترو، راه‌آهن سبک و گزینه‌های سفر مشترک مانند دوچرخه و اسکوتر می‌شود، مقادیر کاهشی را این‌چنین ثبت کرده‌اند: در میلان و لومباردی ۸۶ درصد، مادرید ۸۴ درصد و منطقه شهر نیویورک ۵۴ درصد.

وضعیت حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف دنیا قبل و بعد از شیوع کرونا

در لندن ناوگان حمل و نقل عمومی خدمات خود را کاهش داده است و از کارمندان می‌خواهد تا حد ممکن از رفت و آمدهای اولیه صبحگاهی خودداری کنند. در این شهر تعداد ۴۰ ایستگاه مترو تعطیل شده و محدودیت‌هایی برای ورود به ۲۴ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

همچنین به منظور تردد آسان کارکنان همه محدوده‌های ترافیکی در این شهر به صورت موقت لغو شده و به مدت سه ماه مستأجران املاک مربوط به اداره حمل و نقل لندن از پرداخت اجاره معاف شدند.

برای کارکنان مشاغل کلیدی در لندن سرویس‌های ویژه در نظر گرفته شده و سرفاصله قطارهای شهری و اتوبوس‌های این شهر افزایش یافته و برنامه‌ای مشخص برای نظافت و پاکسازی فضای مربوط به حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

در شهر نیویورک مرکز شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده هم در مترو و قطار ارائه سرویس به صورت محدود و با کاهش امکانات و خدمات به مشتری روبرو شده است و شیوه استفاده فقط از در عقب برای اتوبوس‌ها به کار گرفته می‌شود تا مسافران را از رانندگان اتوبوس دور نگه دارد.

گروهی از آژانس‌های حمل و نقل ایالات متحده از کنگره خواسته‌اند حداقل ۲۵ میلیارد دلار حمایت از حمل و نقل عمومی را در بسته امداد فدرال خود درج کند. در این شهر برای مقابله با ویروس کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی ظرفیت خطوط مترو کاهش یافته و قطارهای شهری در ایستگاه‌های مشخصی توقف می‌کنند. ظرفیت خطوط اتوبوسرانی این شهر ۲۵ درصد و تعداد مسافران این خطوط نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در شهر کوالالامپور هم از ابتدا ورود این ویروس تاکنون اقدامات مختلفی صورت گرفته است. در اوایل زمان شیوع کرونا در این شهر سرفاصله قطارها به ۱۰ دقیقه افزایش یافت.

پس از مدتی سرویس‌دهی قطارهای درون‌شهری کوالالامپور به ساعات ۶ تا ۱۰ صبح و ۱۵ تا ۲۲ شب محدود شد و سرفاصله قطارها به زمان ۳۰ دقیقه افزایش یافت. از ورود مسافران فاقد تجهیزات لازم به متروی این شهر جلوگیری شد و ضدعفونی کردن قطارهای درون شهری و اتوبوس‌ها در این شهر به صورت مداوم انجام می‌شود.

همه شهرهای بزرگ دنیا محدودیت‌های ترددی پیش بینی کرده‌اند به طور مثال تردد افراد در شهرهای فرانسه به جز در موارد ضروری محدود شده و خروج از خانه تنها با دریافت تاییدیه مجاز است، در شهر پاریس سرفاصله سرویس‌های حمل و نقل عمومی افزایش داشته به طوری که سرفاصله زمانی مترو پاریس دو برابر شده است. همچنین سرفاصله زمانی خطوط اتوبوسرانی این شهر ۱.۴ برابر شده است.

سرویس‌های ویژه‌ای به صورت تمام‌وقت از چندین مبدأ به مقصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نظر گرفته شده است.

اما در بسیاری از شهرهای ایران وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی تغییری نداشته است، شاید در یکی دو شهر بزرگ مدیران شهری تصمیم‌هایی در خصوص توقف و کاهش فعالیت‌ها داشته‌اند، اما در شهری مانند تهران با جمعیت میلیونی هنوز هم استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس توصیه‌ای است.

کد خبر 430884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.