شهرداری در پروژه‌های آبرسانی سرمایه‌گذاری کند/آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفت: جاری بودن آب در زاینده رود در اقتصاد شهری تأثیر بسزایی دارد و بهتر است شهرداری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و در طرح‌های انتقال آب برای مثال از سیمرم می‌تواند بهره برداری زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصفهانی صبح امروز (یکشنبه) با حضور در یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) و تبریک هفته قوه قضائیه با بیان اینکه لازمه تحقق عدالت اجتماعی مبارزه با فساد است، اظهار کرد: رویکرد دستگاه قضائی همیشه مبارزه با فساد بوده و با انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی این رویکرد با شتاب بیشتری در حال پیشروی است چرا که اگر چنین نباشد تحقق عدالت اجتماعی بی معناست.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی هشت توصیه به وی در خصوص تحول دستگاه قضائی داشتند که به عنوان منشور دستگاه قضائی تلقی می‌شود، گفت: مردمی بودن، انقلابی بودن و ضد فساد بودن از جمله ویژگی‌های تعریف شده برای دستگاه قضائی است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با بیان اینکه مبارزه با فساد بدون مماشات و اغماض در دستور کار است، ادامه داد: باید این امر عادلانه باشد، مبنای ما باید عدل و قانون باشد، نباید هیجانی با مسائل برخورد کنیم، عدالت اقتضا می‌کند که طبق قانون به امور رسیدگی شود.

صیانت از حقوق عامه وظیفه دستگاه قضائی است

وی پیشگیری از وقوع جرم و صیانت و احیای حقوق عامه را از وظایف دستگاه قضائی دانست و گفت: در این زمینه باید دیگر دستگاه‌ها با قوه قضائیه همکاری کنند تا بسترهای فسادزا شناسایی و با آنها برخورد شود.

اصفهانی با بیان اینکه چنانچه پیشگیری از وقوع جرم را داشته باشیم با کاهش جرایم نیز روبرو خواهیم بود، گفت: اولویت دستگاه قضائی این است که با استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان برای حل آسیب‌های اجتماعی و جرایم گام بردارد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر اصفهان طبق قانون دارای وظایفی است، ادامه داد: برای مثال شورای شهر می‌تواند بررسی کند که چه تعداد ساختمان فرسوده و خطرساز در اصفهان داریم، آنها را شناسایی و برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی کند، ما نباید اجازه دهیم حادثه‌ای مانند پلاسکو اتفاق بیفتد و بعد به فکر راه چاره باشیم.

لزوم تعریف پیوست فرهنگی برای پروژه‌های شهرداری

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با بیان اینکه باید شهرداری برای طرح‌های در دستور کار پیوست‌های فرهنگی داشته باشد، اضافه کرد: باید مسائل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در بهره برداری از پروژه‌ها مورد توجه باشد.

وی گفت: دادستانی اصفهان به عنوان مرجع قضائی باید از اجرای طرح‌های شهرداری پشتیبانی کند، این امر را در دستور کار داریم و با حفظ حقوق شهروندان در راستای حل مشکلات و رفع موانع همکاری خواهیم کرد.

اصفهانی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر منتخب شهروندان بوده و درخواست‌های آنها مصادیقی از مطالبات مردم است، اظهار کرد: باید توجه داشت که همه افراد در برابر قانون یکسان هستند و سعی داریم به همه مشکلات شهروندان رسیدگی کنیم.

فضای مجازی محل افشای اسناد و تخلفات نیست

وی با اشاره به بروز مشکلات مختلف با توجه به افزایش فعالیت مردم جامعه در فضای مجازی گفت: این امر ناشی از نبود فرهنگ استفاده از این فضا است، شهروندان باید توجه داشته باشند که خط قرمز دستگاه قضائی در فضای مجازی انتشار مطالب بدون سند و فعالیت در راستای تضعیف مسئولان است.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با بیان اینکه شهروندان چنانچه مدارکی دال بر مجرم بودن افرادی دارند باید آن را به مراجع قضائی تحویل داده تا بررسی شود، افزود: افشا کردن این اسناد در فضای مجازی درست نیست و باید با آن برخورد کرد، باید هر گونه اتهامی از سوی دستگاه قضائی پیگیری شود و فضای مجازی محلی برای طرح اینگونه مسائل نیست.

وی اضافه کرد: در خصوص افرادی در اصفهان که در فضای مجازی فعالیت‌های نادرستی انجام می‌دهند از طرف دادسرا کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شد، دادگاه با حضور هیئت منصفه تشکیل و رأی دادگاه نیز بر اساس نظر هیئت منصفه صادر شد.

اصفهانی تاکید کرد: باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را یاد بگیریم، باید بپذیریم که چنین فضایی وجود دارد و در آن اظهار نظرات مختلفی درج می‌شود، نباید نگران هر گونه اظهار نظری باشیم، تا جایی که مسائل جنبه عمومی داشته باشد توسط دستگاه قضائی رسیدگی می‌شود و در برخی موارد نیز بهتر است آستانه تحمل خود را بالا ببریم تا درگیر جزئیات نشویم.

کرونا برای شهروندان عادی شده است

وی در خصوص انتقاد برخی از مسئولان و اعضای شورای شهر نسبت به بی توجهی شهروندان نسبت به حفظ سلامت خود و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تصریح کرد: امکان شروع موج دوم کرونا در کشور وجود دارد، توصیه شده که موارد از لحاظ اجتماعی رعایت شود، برای مردم کرونا عادی شده و به آن به عنوان مسئله جزئی نگاه می‌شود، باید جلسات مجدد تشکیل و بر رعایت پروتکل‌ها تاکید شود و جایی که لازم باشد دستگاه قضائی ورود می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در خصوص انجام برخی از اقدامات غیرقانونی در پوشش راه‌اندازی مؤسسات انجمن خیریه گفت: این مؤسسات باید ساماندهی شود، برخی در پوشش خیریه کارهایی می‌کنند که با آنچه بیان می‌کنند همخوانی ندارد، باید بررسی شود و افراد متخلف شناسایی شوند.

وی در خصوص ساماندهی شرایط زنان و کودکان بی سرپرست اظهار کرد: در این زمینه باید هم اندیشی بین دستگاه‌ها و کارشناسان مختلف صورت گیرد و راهکارهای لازم ارائه شود.

اصفهانی در خصوص پیاده راه سازی چهارباغ اظهار کرد: دستگاه قضائی در حوزه مسائل حقوقی تخصص دارد و در دیگر مسائل تخصص ندارد، ما بر اساس نظر کارشناسی و دستگاه‌هایی که متولی امور است عمل می‌کنیم و اگر جایی بافت تاریخی وجود دارد و دستگاه متولی اعلام می‌کند که همه موارد قانونی رعایت شده است دادستانی دستور توقف نمی‌دهد، اگر قوانین رعایت شود و جایی احزار شود که سو استفاده شده است دستور توقف می‌دهیم، ما نمی‌خواهیم توقفی در اجرای طرح‌های شهرداری داشته باشیم که برای شهروندان مشکل ایجاد شود، دستور توقف ما به خاطر رعایت مسائل قانونی و کارشناسی است.

دخترکشی آسیب شناسی شود

وی در خصوص دختر کشی نیز اظهار کرد: این امر باید آسیب‌شناسی شود و بررسی شود که علت این امر چیست آیا هدفی پشت این امر است یا خیر و چرا با افزایش این پدیده روبرو هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در خصوص بحران بیکاری اظهار کرد: بیش از ۷۰ هزار نفر در استان اصفهان برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند و این امر یک بحران است، اگر پیش بینی‌ها و تمهیدات لازم را نداشته باشیم شرایط بدتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمیته‌هایی در این زمینه در استانداری تشکیل شده و قرار است همه این مسائل آسیب شناسی و پیش بینی شود که این مشکلات به حداقل برسد.

اصفهانی در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: اگر این امر به ما اعلام شود، این مورد را به مراجع مربوط و متولیان امر منعکس می‌کنیم و از آنها پاسخ می‌خواهیم.

وی در خصوص آب زاینده رود نیز گفت: چندین سال با بحران کم آبی و کمبود بارندگی مواجه بودیم، سال گذشته اگر بارندگی نبود وضعیت خیلی بحرانی می‌شد، سو مدیریت‌ها در این زمینه داریم اما باید روی منابع آبی دیگر سرمایه‌گذاری کنیم، اگر شهرداری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند بسیار خوب است و مشکل قانونی نیز ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان تصریح کرد: جاری بودن آب در زاینده رود در اقتصاد شهری تأثیر بسزایی دارد و بهتر است شهرداری در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و در طرح‌های انتقال آب برای مثال از سمیرم می‌تواند بهره برداری زیادی داشته باشد.

مصوبات شورای عالی آب در اصفهان اجرا نشده است

وی در خصوص جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز آب و ممانعت از اجرای پروژه‌های آبرسانی گفت: موضوع آب ملی و متولی آن وزارت نیرو است، مصوبات شورای عالی آب اجرا نشده، دستگاه قضائی و دادستانی در جلسات مختلف حتی در حضور وزیر نیرو و استاندار بر اجرای این مصوبات تاکید داشته است و اعلام کردیم مردم و کشاورزان چیزی جز آنچه قانونی است نمی‌خواهند، اما هنوز مصوبات شورای عالی آب اجرایی نشده است، مشکلات بین استان‌ها و مسائل و اختلافات بین مردم ایجاد شده و برخی نمایندگان به این امر دامن زده‌اند و هنوز نتوانستیم مشکل زاینده رود را حل کنیم.

اصفهانی ابراز امیدواری کرد که با همکاری همه قوا و متولیان امر این مشکل را حل شود و زاینده رود همواره جاری باشد.

تعاونی مسکن ادارات محل رانت خواری نباشد

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تعاونی‌های مسکن ادارات محل رانت خواری باشد، گفت: همه مسئولان تعاونی‌ها در سازمان‌ها و ادارات باید در راستای اهداف تشکیل تعاونی‌ها فعالیت کنند و نباید تعاونی محلی برای رانت خواری باشد.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در خصوص نبود تناسب بین جرم و مجازات اظهار کرد: این امر را قبول داریم، اصلاح این قانون در دست اقدام است، در نظر داریم مجازات‌ها را به گونه‌ای تبیین کنیم که کسی جرأت تخلف نداشته باشد، تناسب جرم و مجازات در همه موارد باید رعایت شود.

آخرین وضعیت گذر آقا نورالله نجفی

وی در خصوص آخرین وضعیت گذر آقا نورالله نجفی گفت: اگر مشکلی از جهت سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی امر نداشته باشد و اعلام کنند مشکلی برای اجرای طرح نیست دادستانی داعیه‌ای برای ادامه توقف پروژه ندارد.

اصفهانی گفت: ما نیز بر این باوریم که رعایت حال ساکنین این محدوده باید مورد توجه باشد و حقوق آنها باید رعایت شود از سوی دیگر باید شرایط بافت تاریخی و جایی که به ثبت ملی رسیده است نیز در نظر گرفته شود و با رعایت این موارد پروژه دوباره اجرایی شود، همچنین در این زمینه دیداری را با اعضای شورای شهر و کارشناسان و مسئولان دستگاه‌های متولی از گذر آقا نورالله نجفی خواهیم داشت تا مشکل برطرف شود.

جلسه بررسی مشکلات شهرداری در قوه قضائیه تشکیل می‌شود

وی در خصوص تعامل شهرداری و قوه قضائیه نیز اظهار کرد: یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در توصیه‌های هشت‌گانه تعامل با سایر قوا بود، شهرداری هم در این زمینه است، دستگاه قضائی با حفظ استقلال خود تعامل را خواهد داشت، هیچ دستگاهی نمی‌تواند جزیره‌ای عمل کند عقلانی و تاکید شده که تعامل داشته باشیم با حفظ استقلال دستگاه قضائی در آینده جلسه‌ای برای بررسی مشکلات شهرداری و دستگاه قضائی برگزار خواهد شد.

دادستان اصفهان در خصوص رعایت حقوق زنان نیز گفت: سعی می‌کنیم در استان این مسائل را با هم اندیشی حل کنیم چرا که نماینده‌ای از اصفهان در کمیسیون قضائی نداریم.

کد خبر 430878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.