هر ۱۳ دقیقه یک مرگ

راهکارهای موثر برای مدیریت بازار ارز ، طرح استیضاح وزیر کشور و آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه هشتم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیراهه ارزپاشی در مسیر ارزانی» به بررسی راهکارهای مؤثر برای مدیریت بازار ارز پرداخت و نوشت: این روزها بازار ارز در حال و هوای دیگری به سر می‌برد. یک روز بر مدار صعودی قرار می‌گیرد و روز بعد با کاهشی اندک حرف بازار را بر سر زبان‌ها می‌اندازد و این نوسانات قیمتی چالش‫های زیادی را برای دیگر بازارهای اقتصادی به وجود آورده است. البته در این میان مسئولان، تحلیلگران و کارشناسان راهکارهای متفاوتی را برای کنترل بازار پیشنهاد می‌کنند اما اینکه کدام راهکار با سرعت بیشتر می‌تواند وضعیت بازار را مدیریت کند خود جای سوال دارد.

در پی افزایش نرخ ارز رئیس جمهوری و رئیس بانک مرکزی تاکید کردند که این شوک گذرا و مقطعی بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و با راهکارهایی تعادل به بازار باز خواهد گشت. ارز پاشی یکی از راهکارهایی است که در شرایط فعلی از سوی برخی از فعالان اقتصادی مطرح می‌شود و پیش از این نیز رئیس بانک مرکزی گفته بود که نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت و مقطعی بوده و اگر این نوسانات بلندمدت باشد حتماً با ارزپاشی در تنظیم بازار دخالت می‌کنیم. اما آنطور که مشخص است، بانک مرکزی آنچنان با ارز پاشی در بازار موافق نیست، چراکه اخیراً عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود اینگونه نوشت: «‫دلایل نوسانات بازار ارز را توضیح دادم. بدیهی است برای چنین دوره‌هایی که تکانه‌های کوتاه‌مدت را در اقتصاد تجربه می‌کنیم، هیچ بانک مرکزی متعهد و آگاهی، منابع خود را در بازار نمی‌پاشد. بانک مرکزی قطعاً با نوسانات سفته‌بازی مقابله می‌کند. روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازار سازی قدرتمند در بازار از هرگونه بی‫ ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد. خیرخواهان می‌دانند که ارز پاشی با مقابله با جریانات سفته‌بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و در حال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی حرکت بازار ارز را رصد کرده و همانند دو سال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.»

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استیضاح وزیرکشور در مجلس اصولگرا» به بررسی طرح استیضاح وزیر کشور پرداخت و نوشت: تعدادی از نمایندگان مجلس در حال تهیه طرح استیضاح وزیر کشور هستند. یک منبع آگاه به عصر ایران توضیح داد: تعدادی از نمایندگان با محوریت اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای گرمسار مشغول رایزنی و مذاکره برای تدوین طرح نهایی استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی در چندین محور مختلف هستند. یکی از محورهای استیضاح وزیر کشور، «بی‌تدبیری در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ۱۳۹۸ که سبب تحمیل هزینه‌های بی‌جهت به نظام و مردم شد» اعلام شده است. دیگر موارد استیضاح اینگونه است: «بی‌ضابطگی در انتخاب استانداران و فرمانداران و استفاده از افراد ناکارآمد و ضعیف در مدیریت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، بی‌کفایتی در مدیریت بحران به‌عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، سیل‌های گلستان، خوزستان و لرستان» به گفته طراحان این استیضاح‌، افزایش قیمت بنزین در تمام دولت‌ها رخ داده بود، اما تنها دولتی که به گفته آنان بی‌تدبیری‌اش در افزایش قیمت بنزین منجر به بروز خسارت‌های جدی به کشور شد، دولت آقای روحانی است. موضوع استیضاح وزیر کشور در مجلس یازدهم چندان غریب نبود و تا پیش از این همه انتقاداتی به رحمانی‌فضلی از تریبون پارلمان شنیده می‌شد، مانند سه تیر که اردشیر مطهری در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی مسائل حوزه داخلی و امنیتی کشور با حضور رحمانی‌فضلی، گفت: ما در آبان ۹۸ شاهد اغتشاشاتی به‌دلیل گرانی بنزین بودیم و اتفاقاتی در کف خیابان رخ داد که متأسفانه در رفتار با مردم تدبیر درستی صورت نگرفت. وی افزود: به نظر می‌رسد که ماجرای بنزین بدون اطلاع وزارت کشور اتفاق افتاد و نیروی انتظامی و امنیتی از آن بی‌اطلاع بودند، چرا که صف معترضان از تماشاچیان در اغتشاشات بنزین جدا نشده بود. این نماینده مجلس خطاب به رحمانی فضلی، اظهار داشت: آقای وزیر کشور شما مسئول تأمین امنیت مردم هستید اما در ماجرای گرانی بنزین هیچ‌گونه تدبیری صورت نگرفت و این مساله باعث خسارت‌های جانی و مالی به مردم شد. مطهری ادامه داد: هیچ‌گونه شکی نیست که قیمت بنزین باید افزایش پیدا می‌کرد اما روش وزیر کشور و رئیس‌جمهور از روی تدبیر نبود که محصول این رویه، آتش‌سوزی بود. وی با بیان اینکه اغتشاشات بنزین حاصل بی‌تدبیری دولت و وزیر کشور بود، گفت: وزیر کشور باید در دادگاه محاکمه شود اما متأسفانه در قضیه بنزین، آب هم در دل وزیر کشور تکان نخورد و باید در این زمینه پاسخگو باشد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هر ۱۳ دقیقه یک مرگ» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخت و نوشت: طی روزهای گذشته کرونا سرِ آرامی ندارد و همچنان قربانی می‌گیرد. افزایش موارد مبتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران به دنبال رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی در عبور و مرور مراکز عمومی، تولیدی و کسب‌وکارها حالا یک متهم جدید دیگر هم پیدا کرده است، برگزاری مراسم عروسی و عزا تبدیل به پاشنه آشیل شده، طوری که بعد از هر مراسم تعداد زیادی از افراد به کرونا مبتلا می‌شوند. روز گذشته معاون وزیر بهداشت در یک ویدئو کنفرانس (دور سختی!) اعلام کرد هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شود.

در حالی که انتظار می‌رفت شیوع ویروس کرونا در کشور شرایط بهتری پیدا کند، اما آمارهای هفته گذشته و هفته جاری تا به دیروز، همه گمانه‌زنی‌ها را کنار زد و حالا شاهد آن هستیم که شیوع کرونا به شکل افسارگسیخته در کنار قیمت خانه و مرغ و ماهی روز به روز افزایش پیدا می‌کند. شروع کسب‌وکار و افزایش ترددها در مراکز عمومی همواره یکی از متهم‌های اصلی این افزایش آمارهای مبتلا بوده است، اما حریرچی معاون وزیر بهداشت معتقد است که «اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تأمین معیشت مردم و دلایل اقتصادی، بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی و استفاده از ماسک است.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پهلوگیری صادرات در ونزوئلا» نوشت: صادرات ایران به ونزوئلا در دو ماه امسال شاهد رشد یک هزار و هفتاد برابری از نظر ارزش بود. در واقع معرفی ونزوئلا به‌عنوان ششمین جایگاه صادراتی ایران در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال تعجب کارشناسان را برانگیخت. کشوری که هیچ گاه به‌عنوان مقصد صادراتی مطرح نبود، در ستون درصد تغییرات جدول ۲۰ مقصد صادراتی، رقم رشد شگفت‌آوری را از لحاظ وزنی و ارزشی ثبت کرد. جالب‌تر آنکه این کشور در جمع ۲۰ مقصد صادراتی ایران در فروردین‌ماه امسال هم قرار نگرفته و این موضوع نشان می‌دهد رشد صادرات به ونزوئلا تنها در یک ماه اوج گرفته است. گزارش «دنیای اقتصاد» از آمارهای صادرات غیرنفتی ایران در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال در مجموع حاکی از افت وزنی و افت ارزشی بود. در عین حال نگاهی به جزئیات صادرات اعم از کالا و مقاصد صادراتی حاوی نکات جالب توجهی است. از صعود ونزوئلا به رده ششم مقاصد صادراتی گرفته تا افت قابل توجه صادرات گروه‌های صادراتی «میعانات گازی»، «معدن و صنایع معدنی» و «صنعت». آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ۱۰ کشور نخست صادراتی ایران سهم نزدیک به ۹۰ درصدی از کل ارزش صادرات دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وظیفه قوه قضائیه برخورد متوازن با همه ابعاد فساد است» به بازنشر اظهارات مقام معظم رهبری پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامی با گرامی‌داشت یاد شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، شهید قدوسی، شهید لاجوردی و دیگر شهیدان دستگاه قضا، «تدوین نسخه ارتقایافته و پیشرفته‌تر سند تحول قضائی» را با استفاده از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و تجربیات درون‌قوه‌ای کاری باارزش خواندند و افزودند: در زمان‌های لازم از اجرای این سند و برنامه‌های مترتب بر آن به مردم گزارش دهید که این کار در امیدواری مردم به دستگاه قضا قطعاً تأثیرگذار است.

ایشان تحول را ضرورتی مستمر، مدیریت‌شده و توأم با دریافت‌های جدید و ابتکارات تازه خواندند و افزودند: این کار باید بر اصول و مبانی اسلامی و دینی مبتنی باشد وگرنه تحول بدون مبنا، به تذبذب و هرج و مرج منجر می‌شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ایجاد تحول را در عمل بسیار دشوار خواندند و گفتند: البته برخی مقاومت‌ها نه از روی سوء‌نیت بلکه از سر ناتوانی و یا نداشتن حال و حوصله تغییرات بنیادین است. البته مخالفت‌های کسانی که از وضع موجود منتفع هستند و کارشکنی‌ها و فضاسازی‌های شبکه در هم تنیده مفسدان و مجریان نیز ایجاد تحول را سخت‌تر می‌کند.

کد خبر 430875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.