شهرسازی مشارکتی، شاه‌کلید توسعه شهر

مدیریت شهری به تنهایی قادر به رفع تمام نیازهای شهروندان نیست، حتی عمل به همه تکالیف قانونی شهرداری‌ها نیز تنها با تکیه بر توان اجرایی و بودجه این دستگاه میسر نخواهد بود. در چنین شرایطی باید بستر مناسب برای شهرسازی مشارکتی فراهم و نواقص موجود با بهره‌گیری از توان سایر بخش‌ها رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه روز افزون شهرها بویژه در دهه‌های اخیر، رشد شتابان فن‌آوری‌های ارتباطی و آشنایی شهروندان از پیشرفت‌های مدیریت شهری دیگر کشورها در راستای تأمین رفاه شهروندان، افزایش اهمیت حقوق شهروندی و ضرورت توجه به نیازهای مختلف شهروندان، مدیران شهری را ناگزیر به اتخاذ تدابیری برای استفاده از توان اجرایی و مالی بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری کرده است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نیز مشتاق هستند سرمایه خود را در زمینه اجرای پروژه‌های شهری که کاربری و مراجعان زیادی دارد و طبیعتاً بازگشت اصل سرمایه و سود آن‌ها نیز بیشتر است، بکار گیرند. در چنین شرایطی رسالت مدیران شهری و اعضای پارلمان شهری ایجاد تسهیلات و اتخاذ تمهیداتی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و روند ورود بخش خصوصی در اجرای طرح‌های شهری است. مبارکه، شهری است که بخشی از بزرگترین صنایع فولاد کشور در آن واقع است و در عین حال از مزیت‌هایی چون پیشینه کهن، تنوع بافت شهری و نیروی انسانی متخصص برخوردار است. مدیریت شهری مبارکه نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده بستری امن برای حضور سرمایه‌گذاران و توسعه مشارکتی این شهر فراهم کند.

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران

سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه می‌گوید: از همه سرمایه گذاران که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری هستند از جنبه‌های مختلف حمایت می‌کنیم.

او با بیان اینکه اجرای طرح‌های سرمایه گذاری منجر به اشتغالزایی و رونق اقتصادی شهر خواهد شد، ادامه می‌دهد: اجرای این طرح‌ها سهم بسزایی در ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان مبارکه در محله‌های مختلف دارد.

شهردار مبارکه با تاکید بر لزوم توسعه مشارکت بخش خصوصی و شهروندان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها می‌گوید: هر چه حضور و مشارکت بخش خصوصی بیشتر باشد، پروژه‌های بیشتر و بهتری می‌توان انجام داد و این فرصت خوبی است که در شرایط اقتصادی فعلی برای شهرداری مبارکه به وجود آمده است.

هاشمی تصریح می‌کند: عدالت محوری و نگاه یکسان به همه محله‌های شهر از سیاست‌های مهم شهرداری و شورای شهر مبارکه است.

او با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه در دوره پنجم نگاه ویژه‌ای به رفع مشکلات تمام محله‌های شهر دارند، می‌افزاید: نبود بودجه و واریز نشدن اعتبارات علی رغم اینکه تهدید است، اما با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد.

شهردار مبارکه می‌گوید: دیگر قرار نیست که پروژه‌هایی را طراحی و اجرا کنیم که نظر شهروندان در مورد آن لحاظ نشده باشد.

هاشمی اضافه می‌کند: شهرداری مبارکه با توجه به پتانسیل‌های موجود در این شهر، آماده استقبال از سرمایه‌گذاران شهرستانی، استانی، کشوری و حتی خارجی است تا در عرصه‌های مختلف گردشگری، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی به توسعه زیرساخت‌ها بپردازیم.

او با بیان اینکه هر پروژه‌ای جامعه هدف خاصی از شهروندان را در بر می‌گیرد، تصریح می‌کند: هدف ما این است که با کمک، همفکری و مشارکت شهروندان بتوانیم اقدامات موثرتری را در شهر انجام دهیم، زیرا نظرات مردم برای شروع و اجرای هر پروژه‌ای در شهر برای شهرداری و شورای اسلامی شهر راهگشا است.

شهردار مبارکه با بیان اینکه سعی ما بر این است تا حیات و نشاط اجتماعی را در شهر حفظ کنیم، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری مبارکه با عبور از بحران مالی شتاب گیرد و بتوانیم به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم.

هاشمی با بیان اینکه بر اساس اولویت بندی و بضاعت مالی موجود شهرداری، اجرای طرح‌های عمرانی را شروع خواهیم کرد، عنوان می‌کند: فقط دنبال ارائه کارنامه چهارساله نیستم و امیدوارم حداقل در پایان دوره فعالیت به عنوان شهردار بومی نام نیکی از خود در این شهر باقی بگذارم.

ایجاد منابع درآمدی پایدار با مشارکت بخش خصوصی

مرتضی عزیزخانی، مدیر اداره سرمایه‌گذاری شهرداری مبارکه نیز با اشاره به پتانسیل‌های قابل توجه این شهر در حوزه سرمایه‌گذاری، می‌گوید: می‌توان با حضور سرمایه‌گذاران از مزایای این پتانسیل‌ها به بهترین شکل بهره‌مند شد، بنابراین باید برای رشد و توسعه شهر، زمینه اجرای پروژه‌های مشارکتی فراهم شود.

او در ادامه با بیان اینکه تاکنون سرمایه‌گذاران بسیاری برای توسعه شهر اقدام کرده‌اند، می‌گوید: در شهر مبارکه می‌توانیم بیش از ۵۰ درصد از پروژه‌های رفاهی شهروندان و طرح‌های عمرانی توسعه شهر را با مشارکت بخش خصوصی اجرا کنیم.

مدیر اداره سرمایه‌گذاری شهرداری مبارکه ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران خواستار فراهم کردن بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری هستند، خوشبختانه پتانسیل سرمایه‌گذاری در شهر مبارکه افزایش یافته که البته افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به شهرداری یکی از مهم‌ترین دلایل رغبت برای مشارکت در اجرای طرح‌هاست.

عزیزخانی با بیان اینکه بیکاری از مهم‌ترین مشکلات جوانان است، تاکید می‌کند: خوشبختانه توانسته‌ایم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مبارکه تاکنون برای بیش از یکصد نفر فرصت شغلی فراهم کنیم.

او با بیان اینکه وظیفه مدیران شهری تأمین امنیت سرمایه‌گذاران است، تصریح می‌کند: میزان تأثیرگذاری اجتماعی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در رشد و توسعه شهر برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است و وقتی آن‌ها می‌بینند این سرمایه‌گذاری‌ها در راستای خدمت به شهروندان مفید و کارآمد است، انگیزه بیشتری برای مشارکت پیدا می‌کنند.

مدیر اداره سرمایه‌گذاری شهرداری مبارکه تاکید می‌کند: یکی از راه‌های کاستن از مشکلات درآمدی شهرداری‌ها، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رسیدن به درآمدهای پایدار در این زمینه است.

عزیزخانی ادامه می‌دهد: جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف عاملی برای تداوم رشد اقتصادی هر شهر است؛ در این میان شهرداری‌ها به عنوان نهاد عمومی با ظرفیت‌های فراوانی که قادر به بهره‌گیری از تمامی قابلیت‌های شهر هستند با ایجاد زمینه مناسب برای حضور کارآفرینان و رفع موانع سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های شهری، می‌توانند به پیشبرد اهداف شهر کمک کنند.

او تأکید می‌کند: امروزه، حوزه سرمایه‌گذاری در راستای تحقق اهداف شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه بستر مناسبی را در قالب تدوین بسته حمایتی، برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های شهری فراهم کرده است که موجب تنوع بخشیدن به پروژه‌های شهری می‌شود و به عمران و آبادانی هر چه بیشتر شهر یاری می‌رساند.

مدیر اداره سرمایه‌گذاری شهرداری مبارکه با بیان اینکه شهر نیاز به کار و تولید دارد، اظهار می‌کند: فعالیت‌های تولیدی باید هدفمند و در راستای استراتژی‌های توسعه پایدار باشد؛ تحقق این هدف نیازمند جذب سرمایه‌های کلان است و جذب و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، عامل موفقیت در این مسیر است؛ در شهر مبارکه نیز در آینده‌ای نزدیک شاهد کلنگ زنی پروژه‌های مشارکتی خواهیم بود.

عزیزخانی درباره احتمال تمدید بسته‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تصریح می‌کند: از آنجا که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی ممکن است مشکلات دیگری برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود، مدیران شهری مبارکه دنبال ایجاد شرایطی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری هستند.

از طرح‌های مشارکتی حمایت می‌کنیم

سجاد خالوزاده، عضو شورای اسلامی شهر مبارکه نیز با بیان اینکه اعضای پارلمان شهری در همه وضع و ابلاغ همه مصوبات دنبال تأمین رفاه و آسایش حال بیشتر شهروندان بوده‌اند، اظهار می‌کند: قصد داریم زمینه مساعدتری برای بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخل شهرستان، استان و کشور فراهم کنیم.

او می‌افزاید: با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور با محدودیت مالی رو به رو هستیم؛ اما نا امید هم نیستیم و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های شاخص و قابل قبولی را از طریق جذب سرمایه گذار و ارتقای مشارکت شهروندان انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه با دعوت از سرمایه‌گذاران جهت همکاری و مشارکت در اجرای پروژه‌ها، تاکید می‌کند: امیدواریم بتوانیم حداقل نیازهای رفاهی شهروندان را تا چند ماه آینده تأمین کنیم.

کد خبر 430866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.