عربستان در دوراهی سقوط و جنگ

۶ فروردین ۱۳۹۴ هجری شمسی، ائتلافی از کشورهای عربی و آمریکایی به رهبری عربستان با هدف اشغال برخی مناطق یمن و تسلط بر دریای سرخ جنگ ویرانگری را علیه ملت یمن آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این راه، ابوظبی نیز همراه و متحد ریاض شد و با هدف تسلط بر سواحل و بنادر کشورهای جهان عرب از جنوب به کشور یمن حمله و قسمت‌هایی از این کشور را اشغال کرد.

اواخر سال گذشته، اختلافات بن سلمان و بن زائد پر رنگ تر شد، که به نفع انصارالله و جبهه مقاومت بود. این دو یار قدیمی در جنوب یمن به بن بست رسیده و از سال گذشته تا کنون نیز، روز به روز اختلافاتشان گسترده‌تر شده، به گونه‌ای که منجر به خروج نیروهای امارات از یمن شد.

از طرف دیگر انصار الله یمن نیز در پنج سال گذشته، چندین عملیات مؤثر را در عمق خاک عربستان انجام داده که از مهم‌ترین آن می‌توان به عملیات حمله به دو پالایشگاه حیاتی شرکت آرامکو عربستان یعنی "البقیق" و "الخریص" اشاره کرد که ضربه‌ای راهبردی به امنیت و اقتصاد سعودی وارد کرد.

استان‌های جیزان، نجران و عسیر بارها مورد هدف موشک‌ها و پهپادهای انصارالله یمن قرار گرفت و حتی کاخ الیمامه را به عنوان کاخ پادشاهی عربستان نیز هدف قرار داد. عملیات‌های اخیر یمن باعث شد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران خاورمیانه، عربستان سعودی را بزرگترین بازنده این جنگ تلقی کنند. افزایش حملات عربستان اما از شمال یمن در شرایط شیوع ویروس کرونا باعث شد تا انصارالله هفته گذشته چهارمین عملیات موازنه بازدارنده را انجام دهد.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن درباره این عملیات مهم اعلام کرد: "به یاری و توفیق الهی، عملیات تهاجمی بزرگ "موازنه بازدارندگی چهارم" را علیه پایتخت دشمن سعودی انجام دادیم. "

وی تأکید کرد که "این عملیات با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار قدس و ذوالفقار و هواپیماهای بدون سرنشین در عمق خاک عربستان انجام شده است. "

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه مهم خود تأکید کرد که "عملیات بازدارندگی چهارم، وزارت دفاع و اطلاعات عربستان و پایگاه هوایی ملک سلمان و برخی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران را هدف قرارداد. "

بعد از گذشت پنج سال از حمله عربستان به یمن و تشکیل ائتلاف عربی، سعودی‌ها هنوز نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند. رویاهای جنگی محمدبن سلمان نیز در برابر عبدالمالک حوثی، تبدیل به باتلاقی شده که دورنمای مشخصی برای خروج از آن نیست.

حال باید دید که آیا مقامات سعودی پس از خروج امارات متحده عربی از یمن و شکست‌های پی در پی مقابل انصار الله، حاضر به تسلیم یا حضور سر میز مذاکره خواهند شد؟

عربستان چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد

محمد حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است که "در سال گذشته انصار الله یمن با پرتاب موشک‌های بالستیک و به وسیله پهبادهای پیشرفته، مراکز مهم و استراتژیک سعودی در پایتخت این کشور را هدف قرار داده و خسارات سنگینی را بر تأسیسات این کشور وارد کرد.

به گفته وی پیروزی‌های اخیر حوثی‌ها نیز نشان از آن دارد که موازنه قدرت در جنگ یمن و عربستان سعودی به سود انصارالله تغییر کرده است. عربستان هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ نظامی در باتلاق عمیقی گیر افتاده و نمی‌تواند آبرومندانه از آن خارج شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید که "ملت یمن نشان داد، در مقابل حملات سعودی استوار بوده و علی رغم اینکه تحت محاصره آنها قرار دارد، با تکیه بر تجهیزات بومی خود به پیروزی‌های ارزشمندی دست یافته است. از طرف دیگر عربستان سعودی نیز علی‌رغم کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی، هنوز نتوانسته به پیروزی میدانی دست پیدا کند.

به عقیده هانی‌زاده، عربستان سعودی امروز هیچ چاره‌ای جز تسلیم شدن در برابر انصارالله ندارد.

به گفته هانی زاده، انصارالله یمن مضاف بر اهداف اقتصادی عربستان، برخی مناطق نظامی و استراتژیکی این کشور را نیز مورد هدف قرار داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: امارات متحده عربی هم اکنون از ائتلاف عربستان خارج شده و به همین دلیل دنبال یافتن راهی برای مذاکره با انصارالله است. یمن با توجه به برتری میدانی خود، پیش شرط‌هایی را برای پذیرش مذاکره با این کشور به نماینده دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد. گام اول شروط تعیین شده تعیین متجاوز و پرداخت غرامت به ملت یمن و هم چنین محکومین عربستان به دلیل کشتار کودکان این کشور بود.

هیچ کس پیروز جنگ بین یمن و عربستان نخواهد بود

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه‌ای نیز معتقد است که "حملات اخیر انصارالله یمن به عربستان در واقع پاسخی قاطع به این کشور برای ادامه محاصره و حمله هوایی به یمن بود. تا زمانی که عربستان محاصره یمن را متوقف نکند، حملات حوثی ها به مراکز مهم این کشور ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، یمن چیزی برای از دست دادن ندارد، اما نیروهای انصار الله اخیراً امنیت و ثبات سعودی‌ها را به چالش کشیده و هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زیادی را برای عربستان ایجاد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای عقیده دارد که خروج امارات متحده عربی از ائتلاف عربی علیه یمن، به این معنا است که اصرار بر محاصر یمن نتیجه‌ای در بر نداشته و عربستان نیز بارها به بهانه مذاکره با انصارالله، آتش بس اعلام کرده اما مجدداً حملات خود را آغاز کرده است.

زنگنه می‌گوید که انصارالله یمن حاضر به پذیرش آتش بس نبوده و به هیچ عنوان فریب حیله‌های عربستان را نخواهد خورد. تا زمانی که عربستان به صورت کامل دست از محاصره یمن بر ندارد، به حملات خود ادامه خواهد داد.

به گفته وی در جنگ بین دو کشور، هیچ کدام از طرفین پیروز نخواهند بود؛ زیرا تلفات انسانی جنگ برای کشورها بسیار دردناک بوده و به همین دلیل ادامه جنگ بین یمن و سعودی‌ها به سود هیچ کدام از طرفین نخواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای خاطرنشان می‌کند: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در جنگ بین این دو کشور تأثیرگذار است؛ زیرا ایالات متحده بزرگترین حامی نظامی عربستان سعودی است؛ البته با شروع اعتراضات آمریکا، حامیان بن سلمان با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

کد خبر 430864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.