امروز ماه در وضعیت تربیع اول قرار گرفت

تربیع اول یکی از حالت‌های ماه است که زمانی رخ می‌دهد که کره ماه یک چهارم طول سفر خود را به دور زمین طی کرده باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، کره ماه ساعت ۱۲ و ۴۶ دقیقه امروز یکشنبه، ۸ تیر ماه ۱۳۹۹ در وضعیت تربیع اول (First Quarter) قرار گرفت؛ در شبانگاه این تاریخ، پس از غروب خورشید تا بامداد روز دوشنبه، ماه در این وضعیت توسط انسان قابل رؤیت است. تربیع اول یکی از حالت‌های ماه است و زمانی رخ می‌دهد که کره ماه یک چهارم سفر خود را به دور زمین سپری کرده باشد و ما بتوانیم نصف طرف روشن شده آن را ببینیم.

بیشتر بخوانید: امشب تربیع اول ماه را رصد کنید

همچنین کره ماه در ساعت ۶ و ۳۹ دقیقه صبح روز سه شنبه، ۱۰ تیرماه سال جاری به حضیض زمینی (Perigee) می‌رسد؛ ماه در این زمان ۳۶۸ هزار و ۹۵۸ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. حضیض زمینی به کمترین فاصله ماه با سیاره زمین گفته می‌شود. فاصله کره ماه با زمین، هر چهار هفته و به طور دقیق‌تر هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه یک بار به نزدیک‌ترین حد می‌رسد.

با وجود اینکه ماه هر چهار هفته یک بار به حضیض مداری می‌رسد و به زمین بسیار نزدیک می‌شود، اما همیشه در حالت بدر نیست و پدیده ابر ماه یا ماه افروختگی رخ نمی‌دهد. کره ماه در نزدیک‌ترین فاصله، ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر و در دورترین فاصله، ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از زمین دور است. منجمان نزدیکترین فاصله را نقطه حضیض و دورترین فاصله را نقطه اوج مداری نام نهاده‌اند.

کد خبر 430842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.