پنج ماده غذایی حاوی آهن برای گیاهخواران

سه راهکار طلایی برای مبارزه با پرخوری عصبی، خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال گردو، شیوع کمبود کلسیم در بانوان ایرانی، مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید و پنج ماده غذایی حاوی آهن برای گیاهخواران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مریم عمادی در خصوص دلایل بروز پرخوری احساسی، اظهار کرد: پرخوری عصبی یک مسئله طبیعی و فزیولوژیک است که غالباً بر اثر بروز مشکلات روحی نظیر تنش‌ها و استرس‌های مزمن اتفاق می‌افتد.بروز مشکلات روحی سبب ترشح کورتیزول که هورمون جنگ و ستیزاست، در بدن می‌شود، ترشح این هورمون در انسان‌های نخستین که بیشتر جنگ و ستیز فیزیکی داشتند، موجب افزایش انرژی و توانایی مقابله با سایر عوامل فیزیکی می‌شد.

وی ادامه داد: این هورمون سبب افزایش سریع اشتها به مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدارات که انرژی را به سرعت بالا می‌برند، می‌شود به همین دلیل افردی که در شرایط استرس زا قرار دارند، دچار اشتهای کاذب می‌شوند و به خوردن مواد غذایی پرکالری که ارزش کمی دارند، روی می‌آورند.

این مشاور تغذیه افزود: مصرف مواد غذایی قندی هنگام بروز اضطراب موجب افزایش شدید قند خون می‌شود، که این امر ترشح انسولین و کاهش قند خون را به همراه دارد و سبب می‌شود بعد از افت قند فرد دوباره احساس گرسنگی کند و یک چرخه معیوب اتفاق بیفتد. این چرخه معیوب تا جایی ادامه دارد که قند خون تثبیت و سرتونین که هورمون شادی است، ترشح شود و فرد بر اساس این تجربه در هنگام اضطراب به پر خوری روی می‌آورد تا به آرامش برسد.

عمادی در مورد راهکارهای مقابله با پر خوری عصبی با اشاره به اینکه کنترل و مدیریت استرس یکی از راه‌های مؤثر در مقابله با پرخوری احساسی است، اظهار کرد: اعمالی نظیر دوش گرفتن، پیاده روی و صحبت کردن با سایر افراد اضطراب را کاهش می‌دهد. مهمترین راه برای مقابله با پر خوری احساسی انتخاب مواد غذایی مناسب هنگام خرید است چرا که اگر به موا غذایی مضر در شرایط استرس دسترسی نداشته باشیم به خوردن آن‌ها روی نمی‌آوریم.

وی خاطرنشان کرد: هنگام بروز عصبانیت و اضطراب که فرد دچار اشتهای کاذب می‌شود بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر نظیرمیوه‌ها و سبزیجات که قند کمتری دارند، استفاده کند، چرا که این کار موجب تثبیت قند خون و ترشح سرتونین می‌شود و از ورود افراد به چرخه معیوب که سبب بر هم خوردن تعادل و بالا و پایین رفتن قند خون و به دنبال آن گرسنگی مجدد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

این کارشناس تغذیه، گفت: آگاهی افراد در مورد پرخوری احساسی موجب می‌شود تا آن‌ها دلیل افزایش اشتها در زمان عصبانیت را بدانند و بهتر بتوانند خود را در این شرایط کنترل کنند و به سراغ مصرف مواد غذایی قندی و پر کالری نروند.

مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید

فولیک اسید یک ویتامین محلول در آب است که عملکردهای مهمی در بدن دارد که به بزرگسالان و مخصوصاً زنان توصیه می‌شود روزانه آن را دریافت کنند. مواد غذایی طبیعی سرشار از فولیک اسید می‌توانند شما را از مصرف قرص‌ها بی‌نیاز کنند. ویتامین B۹ به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و همچنین به شکل اسید فولیک در غذاهای غنی‌شده وجود دارد. حبوباتی مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس را فراموش نکنید. تخم مرغ یک ماده غذایی سرشار از فولیک اسید است. سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم و آرگولا هم کم‌کالری هستند و هم بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی مانند اسید فولیک را در بر می‌گیرند. جوانه بروکسل مرتبط با خانواده کلم و کلم بروکلی است. آن‌ها منابع خوبی برای آنتی‌اکسیدان هم محسوب می‌شوند و همچنین از التهاب‌ها جلوگیری می‌کنند. چغندر یکی از مواد مغذی است که علاوه بر میزان زیاد منگنز، پتاسیم و ویتامین سی، دارای مقادیر زیادی از فولیک اسید نیز است. مرکبات هم خوشمزه و پر از عطر و طعم هستند و هم سرشار از اسید فولیک. پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو لیمو ترش را در هرم غذایی خود بگنجانید. کلم بروکلی از آن پر خاصیت‌هایی است که اگر به غذای شما اضافه شود، مجموعه‌ای از مواد معدنی و ویتامین را برای شما فراهم می‌کند. کلم بروکلی پخته شده میزان زیادی از فولیک اسید را در خود دارد. آجیل‌ها پر از فیبر و ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی مورد نیاز بدن ما هستند. آجیل‌ها و دانه‌ها در رژیم غذایی شما می‌توانند به رفع نیاز بدن به فولیک اسید هم کمک کنند. جوانه گندم را جدی بگیرید. گندم‌ها پر از فولیک اسید هستند جوانه گندم، بدون فراوری، یک منبع عالی و بی‌نظیر از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. این ماده ۱۶ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را هم تأمین می‌کند.

شیوع کمبود کلسیم در بانوان ایرانی

یک فوق تخصص غدد در خصوص کمبود کلسیم و ارتباط آن با پوکی استخوان، اظهار کرد: کمبود کلسیم در بانوان ایرانی به دلیل رژیم غذایی که داریم شایع است و علائم کلینیکی آن ناچیز است به دلیل اینکه کمبود کلسیم پنهان پیشرفت می‌کند و بیشترین اثر آن بر روی استخوان‌ها است.

مهرناز ایمانی، افزود: بدن در مقابل کمبود کلسیم، کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها دریافت می‌کند و آثار آن پس از انجام آزمایشات بر روی استخوان‌ها یا سایر اعضای بدن مشاده می‌شود، کمبود کلسیم در کم‌کاری غده پاراتیروئید ممکن است مشاهده شود.

وی تصریح کرد: در افراد نرمال کمبود کلسیم علامت‌دار کمتر مشاهده می‌شود، ولی عوارض آن از جمله پوکی استخوان به صورت شایع در افرادی که تحت درمان با کورتون هستند مشاهده می‌شود که این موضوع در بانوان پس از سن یائسگی بیشتر است.

ایمانی درباره پیشگیری از بروز پوکی استخوان، گفت: رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد دارای کلسیم باشد از جمله لبنیات باید در روز به صورت شش واحد مصرف شود، تغذیه مناسب در سن بارداری نقش زیادی در پیشگیری دارد. برخی افراد به صورت ژنتیکی کمبود ویتامین دی دارند که باید با دستور پزشک ویتامین دی مصرف کنند، و ما تلاش می‌کنیم کمبود ویتامین دی را با درمان‌های به موقع پیشگیری کنیم.

این فوق تخصص غدد تاکید کرد: مهم‌ترین عامل پیشگیری، مصرف به موقع کلسیم است و در افرادی که نمی‌توانند به موقع لبنیات مصرف کنند مصرف مکمل‌های کلسیم توصیه می‌شود، محتوای کلسیم در شیر و سایر مواد لبنی متفاوت است، در واقع یک لیوان شیر مساوی است با یک قوطی کبریت پنیر کم چرب، دو لیوان دوغ و یک پیاله ماست. هرچه چربی لبنیات کمتر باشد کلسیم آن بهتر جذب می‌شود.

ایمانی اظهار کرد: خانمی که در زمان بارداری و شیردهی تغذیه مناسب نداشته باشد، زمینه کمبود کلسیم را در بدن به وجود می‌آورد لذا لازم است این افراد از سنین جوانی منابع غذایی را با کلسیم غنی‌سازی کنند. مصرف مکمل‌ها در افرادی که تغذیه سالم دارند ضروری نیست و افرادی که امکان تغذیه مناسب ندارند می‌توانند کلسیم مصرف کنند.

خاصیت آنتی اکسیدانی و آنتی باکتریال گردو

گردو یکی از مهمترین خشکباری است که به شکل گسترده در سراسر جهان کشت می‌شود. فعالیت آنتی اکسیدانی گردو توسط مطالعات متعددی به اثبات رسیده است. پوست، مغز، شاخه و برگ گردو در صنایع آرایشی بهداشتی و داروسازی کاربرد دارد. برگ گردو به عنوان یک ماده قابض و ضد انگل در طب سنتی شناخته شده است. همچنین به منظور درمان نارسایی‌های وریدی، بواسیر و غیره از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. برگ گردو به عنوان ترکیبی با ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می‌تواند مطرح باشد. حضور ترکیباتی نظیر نفتاکیتون، فلاوونوئیدها و ژاگلون از ترکیبات مهم آنتی اکسیدانی برگ گردو به شمار می‌روند. ژاگلون یکی از مهمترین ترکیبات فنولیک موجود در گردو دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است. اثرات ضد میکروبی عصاره اتانولی برگ گردو بر چند باکتری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد عصاره برگ گردو دارای اثرات ضد باکتری بوده و می‌تواند در دندان پزشکی به عنوان یک ترکیب آنتی باکتریال مورد استفاده قرار گیرد. همچنین عصاره برگ گردو دارای اثر ضد میکروبی به روی ضایعات آکنه است. فعالیت ضد میکروبی برگ گردو به دلیل وجود تانن ها، تری پنوئیدها و فلاوونوئید گلوکوزیدها است. پوست گردو خاصیت ضد میکروبی برعلیه میکرو ارگانیسم‌های گرم منفی و گرم مثبت و قارچ‌ها داشته و ph بزاق را افزایش می‌دهد و به همین دلیل در جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها و پوسیدگی دندان، کاهش خطر عفونت‌های لثه و بهبود بهداشت دهان مؤثر است.

پنج ماده غذایی حاوی آهن برای گیاهخواران

گیاهخواری صرفاً برای سلامتی فردی نیست، بلکه بسیاری از پیروان رژیم‌های گیاهخواری بر این باورند که با حذف مصرف مواد غذایی حیوانی می‌توان محیط‌زیست سالم‌تری داشت، زیرا دامداری جزو صنایع کربن زاست و به‌نوعی در تسریع روند نابودی زمین مقصر شناخته می‌شود. این را هم بدانید که برای گیاهخواری باید رژیم غذایی درست و درمانی داشت، وگرنه بدن از کمبودهای تغذیه‌ای عدیده چه‌بسا آسیب هم ببیند! ازجمله کمبودهای تغذیه‌ای رایج در گیاهخواران می‌توان به کمبود آهن اشاره کرد. آهن در بدن وظایف مهمی برعهده دارد، ازجمله تولید هموگلوبین و حمل اکسیژن به اندام‌ها؛ در کاهش خستگی، بهبود کیفیت خواب و تمرکز، تقویت سیستم ایمنی و حتی تنظیم دمای بدن هم مؤثر است. پس اگر گیاه خوارید، از منابع غیر گوشتی غنی از آهن غافل نشوید.

اسفناج

دارای مواد مغذی فراوانی است و بهتر است که در رژیم‌های گیاهخواری فراموش نشود، زیرا جزو سبزیجات سرشار از آهن هم هست.

کینوا

منبع پروتئینی خیلی خوبی برای رژیم‌های گیاهخواری است و می‌تواند در تأمین بخشی از آهن بدن هم مؤثر باشد.

حبوبات

سرشار از پروتئین، فیبر و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و می‌توانند برای گیاهخواران منبع آهن هم باشند، مثل نخود، لوبیا، عدس و سویا.

چغندر

نه‌تنها دارای آهن فراوانی است، مواد مغذی دیگری چون منگنز، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها را هم پوشش می‌دهد و در کمک به تقویت عملکرد قلب و کنترل فشار خون هم مؤثر است.

تخم کدو

جزو تنقلات خوش‌خوراکی است که آهن فراوانی هم داشته و بعلاوه دارای ویتامین K، منگنز و زینک است.

کد خبر 430792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.