تروریستی که رفته بود بستنی بخرد

جزئیات انفجار در پارچین تهران و مرگ و زندگی پنهان عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه هفتم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکایت خورشید چهار ثانیه‌ای پشت کوه‌های شرق تهران» به بررسی جزئیات انفجار در پارچین تهران پرداخت و نوشت: شب گذشته نور شدید و صدای مهیبی ساکنان شهر پردیس را ترساند. نوری که در سایر مناطق از جمله تهرانپارس و حتی شمال تهران چون بام تهران نیز قابل رؤیت بود. گمانه زنی‌ها از همان ابتدا می‌گفت که این انفجار مربوط به پارچین است، اما بر سر اینکه دقیقاً چه اتفاقی رخ داده مناقشه وجود داشت تا اینکه مسئولان مربوطه انفجار رخ داده را انفجار مخازن گاز اعلام کردند.

در پی انتشار تصاویر ویدئویی مردمی از نور شدیدی که از منطقه پارچین قابل مشاهده بود، سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد که حادثه رخ داده در منطقه‌ای عمومی پارچین به خاطر نشت مخازن گازی بوده و هیچ تلفات جانی نداشته است. امیر سرتیپ دوم داوود عبدی معاون فرهنگی وزارت دفاع و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره حادثه شب گذشته در منطقه پارچین گفت: در ساعات پایانی شب پنجشنبه در جنوب شرقی تهران به دلیل نشت مخازن گازی در منطقه عمومی پارچین حادثه روی داد و عامل انفجار شد و این انفجار موجب شعله‌ور شدن آتش شد.

وی افزود: در عین حال بلافاصله یگان‌های آتش نشان و اطفا حریق وارد منطقه شدند و آتش را به خوبی و با سرعت مهار کردند. به کسی آسیب نرسیده و تلفانی هم نداشتیم و مجموعه و منطقه مخازن گاز تحت کنترل است. بنده دقایقی پیش از این منطقه خارج شدم و همه چیز به روال عادی است. وی گفت: آن جا منطقه مسکونی نیست، یک جای تپه مانندی است که این اتفاق در آن رخ داده است و خدا رو شکر می‌کنیم که آسیبی به کسی وارد نشده است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رپ‌خوانی کویتی‌پور با پریچهر» به بررسی همخوانی کویتی پور با یک دختر جوان نوشت: انتقادات زیادی به این اقدام کویتی‌پور نشد چراکه همگان این زاده خرمشهر را می‌شناختند و می‌دانستند در مسیر تخریب فرهنگ جامعه گام برنمی‌دارد، تنها چند جوان که سوز نوای کویتی‌پور در روزهای جنگ را نشنیده بودند برای مطرح کردن خودشان به انتقاد از او پرداختند، مانند میثم مطیعی، مداح جوان که نوشت: «وقتی ساز و تنبک در مداحی وارد شد، نتیجه‌اش می‌شود همین غلام کویتی‌پور که با دختری هم‌ترانه شود. مراقب پدیده مداحان عشق استودیو باشیم که همراه با موسیقی و ادا و اطوار، آن هم با هزار توجیه ناروا، صدمات جدی به سنت‌های دینی و میراث معنوی ما وارد می‌کنند». کویتی‌پور در واکنش به این گلایه‌ها توضیح داد: «ما در استودیو صدایمان را باز می‌کنیم و یک تبریک به دختر خودم و پریچهر خانم نازنین گفتم. از صبح که بیدار شدم از خبرگزاری‌های مختلف داخلی و خارجی تماس برای مصاحبه داشتم. من آدم رویی هستم و چیز پنهانی ندارم. متأسفانه اصحاب رسانه و افرادی که من را و نگاه من را و دیدگاه هنری من را نمی‌شناسند به این مسائل جهت می‌دهند». کویتی‌پور در ادامه با تأیید این موضوع که پریچهر دخترش نیست، درباره این خواننده نوجوان ۱۳ ساله گفته است: «ایشان در استودیو حضور نداشتند و من مقداری از کار ایشان را شنیدم و پیشنهاد شد من این قطعه را دنبال کنم و تمرینی خواندیم. من تا به‌حال از خودم حتی لایو هم نگذاشته‌ام.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تروریستی که رفته بود بستنی بخرد» به بررسی مرگ و زندگی پنهان عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: آن‌ها که از حادثه آن روز گرم تیرماه سال ۶۰ جان به در برده‌اند می‌گویند وقتی داشت می‌رفت بیرون، گفت که می‌رود برای پذیرایی از حاضران جلسه بستنی بخرد و بیاورد. او اما رفت و برنگشت و چند لحظه بعد پشت سرش آتش و دود و گوشت و استخوان و سیمان و آهن در هم پیچیدند و روزی را در تاریخ ایران ساختند به نام «هفتم تیر» سال ۱۳۶۰ هجری شمسی؛ یکی از مهم‌ترین روزهای دهه اول انقلاب که در آن بیش از ۱۰۰ نفر از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی اعم از قوه قضائیه، دولت و مجلس در آن کشته و زخمی شدند. خرداد داغ سال ۶۰ آبستن حوادث مهمی بود. چمران فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم و چهره محبوب آن سال‌ها، در جبهه دهلاویه به شهادت رسیده بود.

ابوالحسن بنی‌صدر دیگر چهره مشهور کارش با روحانیت مستقر در حزب جمهوری اسلامی و البته دیگر نهادهای نظام به جدال و رویارویی شدید کشیده بود. سازمان مجاهدین نیز به عنوان یک نیروی مسلح حامی ابوالحسن بنی‌صدر وارد مرحله‌ای جدید از سیاست‌ورزی خود شده بود و روز سی‌ام خرداد آن سال با انتشار بیانیه‌ای ورود خود به عنوان یک نیروی مخالف نظام جمهوری اسلامی به فاز نظامی را اعلام کرد و در درگیری خونینی که در تهران و برخی شهرهای بزرگ رخ داد، خطوط سیاسی به شکل واضحی مشخص شد. حاصل آن درگیری خونین روز سی‌ام خرداد بیش از ۵۰ کشته و ۳۰۰ زخمی از طرفین و بازداشت بیش از ۱۰۰۰ نفر بود.

پس از آن بود که این سازمان سیاسی مسلح شده «ترور» را به عنوان یک استراتژی مقابله با جمهوری اسلامی برگزید و دو روز بعد رئیس جمهور مورد حمایت این سازمان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برکنار شد تا یک متحد سرشناس را در کنار رهبران پنهان شده خود داشته باشد. مهم‌ترین حرکت نظامی سازمان مجاهدین هفت روز پس از ۳۰ خرداد، یکی از مهم‌ترین اتفاقات فاجعه‌بار پس از انقلاب نیز بود. نیروهای نفوذی این سازمان در حزب جمهوری اسلامی توانستند، محل برگزاری جلسات حزب جمهوری اسلامی را منفجر کنند و آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، ۴ وزیر دولت و۲۷ نماینده مجلس به همراه تعدادی دیگری از چهره‌های سیاسی و اعضای حزب جمهوری اسلامی را به خاک و خون بکشند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرمول جدید خانه‌دار شدن» نوشت: فرمول ممکن برای خانه‌دار شدن در شرایط فعلی بازار مسکن در قالب یک پژوهش توسط سه صاحب‌نظر اقتصادی، به دولت معرفی شد. تداوم التهاب قیمت مسکن با سابقه حداقل یک‌سال اخیر در تهران و غالب شهرهای بزرگ و متوسط باعث شده است جمع زیادی از خانه اولی‌ها و سایر متقاضیان مصرفی، تحت‌تأثیر سقوط شدید قدرت خرید از بازار معاملات آپارتمان خارج شوند. هرچند متولی بخش مسکن اخیراً دو سیاست - یکی در آستانه اجرا و دیگری در حال اجرا برای تنظیم بازار در دستور کار قرار داده، اما برای تعدیل قدرت خرید جامعه هدف (خانه اولی‌ها) و احیای پایدار نبض خریدهای مصرفی مسکن، هنوز اقدامی صورت نگرفته است. برای این منظور حسین عبده تبریزی، امیر کرمانی و فخرالدین‌زاده در مطالعه‌ای مشترک، طرح پرداخت نوع جدیدی از تسهیلات مسکن را به‌عنوان سیاست مکمل پیشنهاد کرده‌اند. این طرح بر اساس تجربه جهانی نظام تأمین مالی مسکن، پرداخت «تسهیلات با اقساط در استطاعت و سقف ریالی مؤثر» را از دولت، سیاست‌گذار پولی و شبکه بانکی مطالبه می‌کند. پایه اصلی تسهیلات پیشنهادی بر «پرداخت فقط سود» از وام‌گیرنده (خریدار مسکن) به وام‌دهنده یا همان بانک استوار است. تسهیلات پیشنهادی پنج تفاوت با تسهیلات فعلی مسکن دارد. مشمولان و شرایط پرداخت تسهیلات در این فرمول شرح داده شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلار ۲۰ هزار تومانی، میوه مذاکره با آمریکاست» به بررسی افزایش قیمت ارز پرداخت و نوشت: این روزها افزایش قیمت دلار در کنار افزایش قیمت اجاره بها و خرید مسکن و همچنین گرانی اقلام خوراکی و افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و سکه و لوازم خانگی و… مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه کرده است. همزمان با این وضعیت، فعالین مدعی اصلاحات و حامیان عملکرد دولت، ژست شاکی به خود گرفته و مدعی شده‌اند که برای برون رفت از وضع موجود باید سیاست «نرمش قهرمانانه» را پیاده کرد و مذاکره با آمریکا را کلید بزنیم. مدعیان اصلاحات اینگونه وانمود می‌کنند که وضع موجود نتیجه عدم مذاکره با آمریکاست. این در حالی است که اتفاقاً شرایط فعلی محصول مذاکره و توافق با آمریکاست.

در دولت آقای روحانی، پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شد. در ادامه وزیر امور خارجه، ریاست تیم مذاکره‌کننده‌ای هسته‌ای را بر عهده گرفت. برای اولین بار پس از انقلاب، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

کد خبر 430694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.