تحلیل و رتبه‌بندی عوامل ایجاد بافت فرسوده شهری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: تحلیل و رتبه‌بندی عوامل ایجاد بافت فرسوده شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت مالی و اقتصادی شهرداری است که در دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده‌ای که در محدوده‌هایی از قلمرو شهری واقع شده با برخی ویژگی‌های منفی در نظام شهرها رو به رو می‌شوند.

وی افزود: این محلات از انواع کمبودها و مشکلات از قبیل فرسودگی‌های ظاهری و کالبدی، ضعف زیر ساخت‌ها و خدمات شهری، بزهکاری‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی و انواع معضلات اقتصادی رنج می‌برند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: اصفهان بزرگترین شهر تاریخی ایران است که قسمت وسیعی از بافت قدیمی آن فرسوده است.

وی گفت: در پژوهش تحلیل و رتبه بندی عوامل ایجاد بافت فرسوده شهری به شناسایی و رتبه‌بندی عوامل اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و وضعیت‌های دسترسی به وجود آورنده بافت فرسوده شهر اصفهان و زیرشاخه‌های آن با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و نرم افزار Expert Choice پرداخته می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس تئوری‌های رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده، افراد به اندازه کافی از بافت فرسوده مطلوبیت و منفعت کسب نمی‌کنند و امکان ادامه زندگی و فعالیت و انجام طرح‌های نوسازی، بهسازی و بازسازی برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: گرچه بافت فرسوده یک نتیجه غیرقابل اجتناب در محیط شهری است، اما می‌توان با سیاست‌های کارا این مشکل را رفع کرد یا کاهش داد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه مبنای سیاست‌های بهسازی، نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده در مناطق شهری و مداخله و سیاست‌گذاری در آنها می‌تواند شناسایی علل و عوامل به وجود آورنده آن باشد، گفت: همچنین رتبه‌بندی این عوامل می‌تواند موجب تمرکز و تخصیص بهینه منابع و فرصت‌ها روی مدیریت مهم‌ترین عوامل شود.

کد خبر 430693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.