چگونه برای عکاسی نجومی برنامه ریزی کنیم؟

یک مدرس و عکاس نجوم گفت: برای گرفتن عکس‌های نجومی از ماه و خورشید، کهکشان راه شیری یا صورت فلکی، تعیین زمان و مکان آن اهمیت زیادی دارد تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید قهرودی در سری برنامه‌های زنده اینترنتی آستررومینار که به همت مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان و با موضوع برنامه‌ریزی برای عکاسی نجومی برگزار شد، اظهار کرد: ممکن است فردی از یک سال پیش برای عکس گرفتن از رویدادی برنامه‌ریزی کند، اما با توجه به اینکه موفقیت عکاسی نجومی وابسته به شرایط جوی است، پیش‌بینی درست وضعیت جوی بخش بسیار مهمی در عکاسی نجومی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی عکاسی، خاطرنشان کرد: آشنایی با نرم افزار "استارینایت" (starry night) برای عکاسی نجومی اهمیت دارد و تقریباً تمامی ستاره‌شناسان با این نرم افزار آشنا هستند؛ استارینایت، نرم افزار شبیه سازی آسمان است که ماه، خورشید و اجرام فلکی مختلف در آن نمایش داده می‌شود.

این مدرس و عکاس نجوم عنوان کرد: این نرم افزار آسمان را در بازه زمانی ۱۰ هزار سال گذشته تا امروز نمایش می‌دهد. چنانچه نرم افزار استارینایت در دسترس نباشد، از نرم افزار " استرالیوم" (stellarium) نیز می‌توان استفاده کرد.

قهرودی ادامه داد: نرم افزار google earth نیز در عکاسی نجومی استفاده می‌شود؛ البته نرم افزارهای دیگری مانند مورکال یا ای پلن نیز در عکاسی نجومی کاربرد دارد.

وی تاکید کرد: بهتر است این نرم افزارها روی موبایل نصب نشود، زیرا کار کردن با صفحه کوچک موبایل بسیار سخت است و میزان دقت نیز پایین‌تر می‌آید. علاوه بر این هنگام عکاسی ممکن است گوشی موبایل به هر دلیلی خاموش شود، بنابراین لازم است تمامی محاسبات برای عکاسی در منزل و در آرامش کامل انجام شود.

این مدرس و عکاس نجوم افزود: پس از انجام محاسبات به وسیله نرم افزار، عکاس در محلی که از قبل در خانه محاسبه کرده است، حاضر می‌شود و همانجا منتظر لحظه مورد نظر برای ثبت عکس نجومی می‌ماند.

عکاسی از ماه و خورشید در کنار یک سوژه زمینی

قهرودی گفت: در صورتی که سوژه‌ها در افق و در ارتفاع زاویه صفر درجه قرار داشته باشند، به راحتی و در لحظه طلوع و غروب می‌توان از آن‌ها عکس گرفت.

وی تصریح کرد: زمانی می‌توان عکسی از طلوع خورشید را در کنار یک بنا ثبت کرد که افق پشت آن بنا باز باشد تا خورشید به راحتی در کنار آن قرار بگیرد. چنانچه عوارض سطحی پشت ساختمان یا بنای مورد نظر وجود داشته باشد، نمی‌توان عکس خورشید را در کنار آن ثبت کرد.

این مدرس و عکاس نجوم با بیان اینکه تعیین محل عکاسی بسیار مهم است، عنوان کرد: چنانچه فاصله سوژه زیاد باشد، تعیین مختصات دقیق محل عکاسی اهمیت دارد. در نرم افزار استارینایت مختصات بسیاری از شهرهای ایران وجود دارد و امکان وارد کردن مختصات هر محل دیگر نیز فراهم است.

قهرودی ادامه داد: مختصات محل مورد نظر را می‌توان از نرم افزار google earth استخراج و در نرم افزار استارینایت وارد کرد.

وی با بیان اینکه سمت و ارتفاع جرمی که سوژه عکاسی است، اهمیت دارد، اظهار کرد: زمان طلوع خورشید ارتفاع هر جسمی صفر درجه است. نرم افزار استارینایت محل مناسب قرار گیری عکاس را برای ثبت عکس ماه یا خورشید بالای سوژه مورد نظر مثلاً چهار طاقی نیاسر مشخص می‌کند.

این مدرس و عکاس نجوم تاکید کرد: تعیین فاصله از سوژه زمینی در عکاسی ماه یا خورشید با سوژه زمینی اهمیت زیادی دارد. هرچقدر به سوژه زمینی نزدیک‌تر باشید، مجبور هستید از لنزهای واید تری wide استفاده کنید، اما زمانی که از سوژه فاصله زیادی داشته باشید، خورشید در مقابل آن سوژه زمینی بسیار بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

قهرودی افزود: ارتفاع سوژه مورد نظر عکاسی و ارتفاع از سطح دریا در نرم افزار باید مساوی باشد تا مطمئن شوید سوژه مورد نظر در منظر افق شما قرار دارد؛ تعیین این موارد با استفاده از نرم افزار google earth ممکن می‌شود.

وی گفت: سمت طلوع و غروب خورشید با سمت قرارگیری ماه تفاوت زیادی دارد. همچنین در نظر داشتن شرایط نوری نیز مهم است. به عنوان مثال ماه کامل همزمان با غروب خورشید طلوع و همزمان با طلوع خورشید، غروب می‌کند؛ این دو زمان بهترین وقت برای عکاسی از ماه کامل است، زیرا ماه کامل نور زیاد و قابل قبولی دارد و روشنایی خورشید نیز اجازه می‌دهد تا سوژه زمینی شما به صورت کاملاً واضح دیده شود.

این مدرس و عکاس نجوم تصریح کرد: عکاسی از ماه با سوژه‌های زمینی دشوار است، زیرا فرصت مناسب برای عکاسی یک روز بیشتر نیست و بعد از آن ماه از سمت‌های متفاوتی طلوع می‌کند؛ بنابراین چنانچه در روز مورد نظر عکاسی انجام نشود، کار عکاسی به ماه آینده موکول می‌شود و در مکان دیگری باید منتظر طلوع ماه کامل بود.

قهرودی خاطرنشان کرد: عکاس باید برای ثبت موفق عکس، حداقل یک ساعت قبل از زمان عکاسی در محلی که از قبل تعیین شده است، قرار بگیرد و تمامی ابزارهای وی برای ثبت عکس آماده باشد.

کد خبر 430692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.