گوگل تاریخچه موقعیت مکانی کاربران را پاک می‌کند

سایت گوگل به طور خودکار تاریخچه موقعیت مکانی گوگل، نتایج جستجو و اطلاعات مربوط به فعالیت در یوتیوب را پس از ۱۸ ماه پاک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نتایج تحقیقات مؤسسه رویان در خصوص نارسایی کلیه، پاک کردن تاریخچه موقعیت مکانی کاربران توسط گوگل، تعطیلی ۱۴ فروشگاه اپل، ساخته شدن نانو حسگر شناسایی قارچ‌های عامل فرسایش میراث فرهنگی و انفجار مجدد موشک آزمایشی استارشیپ را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

نانو حسگر شناسایی قارچ‌های عامل فرسایش میراث فرهنگی

دانش‌آموخته دکترای دانشگاه الزهرا (س) موفق به طراحی و ساخت یک نانوحسگر گازی بر پایه نشانگر زیستی، جهت تأیید حضور قارچ‌های عامل فرسایش در ساختمان‌ها و مخازن نگهداری آثار نفیس شد.

حفظ و نگهداری میراث مکتوب، یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه میراث فرهنگی است. با وجود اینکه سازمان‌ها و نهادهای متولی حفاظت و مرمت، به منظور ترمیم آسیب‌های مربوط به فرسودگی قارچی، اقدامات زیادی انجام داده‌اند، اما راهبرد مؤثر و مناسبی که این عوامل را پیش از تخریب آثار نشان دهد، تاکنون وجود نداشته است.

در این راستا، رساله دانش‌آموخته دکتری لیلا شکرزاده در گروه میکروبیولوژی دانشگاه الزهرا (س) به سرپرستی پریسا محمدی تعریف شد؛ او موفق به طراحی و ساخت یک نانوحسگر گازی بر پایه نشانگر زیستی فرار شد تا حضور قارچ‌های مخرب نسخه‌های خطی قبل از تخریب، مشخص و به دنبال آن اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

نانوحسگر طراحی شده در این پژوهش، می‌تواند جهت تأیید حضور قارچ‌های عامل فرسایش در ساختمان‌ها، مخازن نگهداری آثار نفیس و نیز مراکز درمانی- بهداشتی، صنایع غذایی و دارویی استفاده شود. در این رساله برای اولین بار شناسایی اجتماع میکروبی عامل فرسودگی نسخه‌های خطی، با روش‌های نوین مولکولی انجام شد.

موشک آزمایشی استارشیپ دوباره منفجر شد

شرکت اسپیس ایکس بیش از حد به تانک عظیم یک نمونه موشک استارشیپ فشار وارد کرد و در نتیجه آن انفجاری به وجود آمد. تانک نمونه SN7 استارشیپ طی یک آزمایش فشار در مقر بوکاچیکا اسپیس ایکس منفجر شد؛ البته اسپیس ایکس هفته گذشته نیز تستی روی موشک انجام داده بود، اما آزمایش قبلی به انفجار منجر نشد.

تصاویر دوربین‌ها نشان می‌دهد تانک با نیتروژن مایع بسیار سرد پر شد تا قابلیت این بخش موشک برای نگهداری سوخت با دمای اندک طی عملیات پرتاب آزمایش شود، اما شکافی در تانک به وجود آمد و ابر سفید نیتروژن از آن به هوا برخاست.

اسپیس ایکس مشغول انجام مجموعه‌ای از تست‌ها در بوکاچیکا است تا طراحی موشک فولادی استارشیپ را بهبود دهد؛ این شرکت قصد دارد با استفاده از استارشیپ به ماه سفر کند.

نتایج تحقیقات رویان در خصوص نارسایی کلیه

رضا مقدسعلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان و مجری طرح‌های "استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان نارسایی‌های کلیه، تمایز سلول‌های بنیادی به سلول‌های کلیوی و مهندسی بافت کلیه" اظهار کرد: نارسایی‌های کلیوی انواع مختلفی دارند که در آن کلیه‌ها نمی‌توانند به‌طور طبیعی عمل کرده و دچار کم کاری و حتی در مراحل انتهایی منجر به از دست دادن عملکرد خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه کاهش شدید عملکرد کلیه از مشکلات نارسایی‌های کلیوی است، اضافه کرد: کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد و تعادل آب والکترولیت‌ها در بدن دارد، نارسایی حاد کلیوی در اثر تخریب بافت کلیه‌ها پدید می‌آید و با فقدان سریع عملکرد کلیوی مشخص می‌شود؛ این بیماری منجر به اختلالات الکترولیتی و احتباس فراورده‌های زائد نیتروژنی از قبیل اوره و کراتینین می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان افزود: نارسایی‌های کلیه می‌تواند به دنبال بیماری‌های زمینه‌ای متعددی از جمله دیابت و فشار خون بالا و حتی جهش‌های ژنتیکی پدید آمده باشد.

وی خاطر نشان کرد: درمان‌های موجود برای نارسایی‌هایی کلیوی که به مرحله نهایی رسیده‌اند، پیوند کلیه و دیالیز است که مشکلات خاص خود را دارند و محدودیت‌های زیادی برای بیماران ایجاد می‌کنند؛ از این رو در صدد هستیم با تکنولوژی سلول‌های بنیادی، در زمینه بهبودی این بیماری‌ها تحقیقات خود را انجام دهیم.

مقدسعلی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز ما در این بخش از پژوهشگاه رویان، روی بحث‌های تحقیقاتی در زمینه استفاده از سلول بنیادی در درمان نارسایی‌های کلیه، مهندسی بافت کلیه و تهیه ترشحات سلولی حاصل از سلول‌های بنیادی تحت عنوان وزیکول‌های خارج سلولی برای بهبود عملکرد کلیه‌های آسیب دیده است.

محقق پژوهشگاه رویان با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی و ترشحات این سلول‌ها در تحقیقات آزمایشگاهی و مدل‌های حیوانی به اثبات رسیده است، گفت: این روش امید بخشی برای نارسایی کلیه است.

گوگل تاریخچه موقعیت مکانی کاربران را پاک می‌کند

گوگل به طور خودکار تاریخچه موقعیت مکانی گوگل، نتایج جستجو، اطلاعات مربوط به فعالیت در یوتیوب را پس از ۱۸ ماه پاک می‌کند. این اقدام گوگل در حالی انجام می‌شود که اروپا و آمریکا مشغول تحقیقاتی عظیم درباره شیوه‌های حفظ حریم خصوصی مشتریان در این شرکت هستند.

ساندار پیچای، مدیر ارشد اجرایی گوگل این خبر را اعلام کرد و افزود: افرادی که حساب‌های کاربری گوگل دارند و همچنین کاربرانی که گزینه تاریخچه مکانی خود را روشن می‌کنند، نیز شامل قانون جدید می‌شوند.

افرادی که حساب‌های کاربری قدیمی‌تری دارند، می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات، به طور دستی گزینه حذف اطلاعات در فواصل سه یا ۱۸ ماهه را انتخاب کنند. هرکاربری که بخواهد تاریخچه فعالیت‌های خود را در سرویس‌های گوگل حفظ کند، می‌تواند گزینه حذف را در بخش تنظیمات خاموش کند.

علاوه بر این گوگل در حساب‌های کاربری جدید به طور اتوماتیک تاریخچه یوتیوب را هر ۳۶ ماه یکبار حذف می‌کند.

اپل ۱۴ فروشگاه خود را دوباره تعطیل کرد

شرکتاپل اعلام کرد به طور موقت ۱۴ فروشگاه خود را در ایالت فلوریدا آمریکا دوباره تعطیل می‌کند و دلیل این امر افزایش موارد ابتلاء به ویروس کرونا اعلام شده است. از زمان بازگشایی فروشگاه‌های اپل به دلیل شیوع ویروس کرونا در مجموع ۳۲ فروشگاه دوباره تعطیل شده‌اند.

طبق اطلاعات موجود فروشگاه‌های اپل در فلوریدا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، تگزاس و آریزونا بدون اعلام تاریخ بازگشایی مجدد، دوباره تعطیل شده‌اند.

سخنگوی اپل در بیانیه‌ای گفت: به دلیل شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا در بعضی از مناطق، ما به طور موقت فروشگاه‌ها را در مناطق مذکور تعطیل می‌کنیم؛ این فروشگاه‌ها برای احتیاط تعطیل شده‌اند و ما به طور همزمان و با دقت شرایط را رصد می‌کنیم.

پس از تعطیلی ۱۴ فروشگاه فقط دو فروشگاه اپل در کل ایالت فلوریدا باز هستند. شرکت اپل در ماه مارس فروشگاه‌های خرده فروشی خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرد، اما فروشگاه‌های این شرکت از ماه می با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی فعالیت خود را دوباره آغاز کردند و با توجه به افزایش موارد ابتلاء به ویروس کرونا در بعضی مناطق، شرکت اپل دوباره تصمیم به تعطیلی فروشگاه‌های خود گرفته است.

کد خبر 430690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.