ضدعفونی کردن معابر مانند گذشته ضرورتی ندارد/ ایجاد مقبره های خانوادگی بررسی می شود

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ضدعفونی کردن معابر مانند گذشته ضرورتی ندارد اما در مقابل باید تراکم جمعیت به‌ویژه در اتوبوس و مترو کاهش یافته و حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک ترویج داده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی جوادی شامگاه دیروز (جمعه) در یک گفت‌وگوی برخط اظهار کرد: ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه ۹۸ علم چندانی نسبت به این ویروس نداشتیم و حتی سازمان بهداشت جهانی پروتکل‌های مربوط را مدام تغییر می‌داد.

وی افزود: ابتدا تصور بر این بود که انتقال ویروس از طریق سطح احتمال زیادی داشته باشد بنابراین ضدعفونی کردن و سم‌پاشی شهرها در دستورکار قرار گرفته بود به نحوی که شهرداری اصفهان نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای ضدعفونی معابر شهری و ناوگان حمل‌ونقل عمومی هزینه کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یافته‌های جدید نشان می‌دهد بیش از آنکه سطوح در انتقال بیماری نقش داشته باشند، ترشحات دهانی، صحبت کردن و نزدیکی افراد به یکدیگر و عطسه کردن ناقل بیماری است، تصریح کرد: اگر فاصله افراد کمتر از یک متر باشد امکان انتقال ویروس بسیار زیاد است و اگر هر دو نفر ماسک زده باشند امکان انتشار به کمتر از پنج درصد می‌رسد بنابراین در جمعیتی که امکان انتقال بیماری وجود داشته باشد بهترین راه، استفاده از ماسک است.

وی ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی نسبت به ابتدای شیوع بیماری در حال تغییر هستند بنابراین ضدعفونی کردن معابر مانند گذشته ضرورتی ندارد اما در مقابل باید تراکم جمعیت به‌ویژه در اتوبوس و مترو کاهش یافته و حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک ترویج داده شود.

جوادی با بیان اینکه راه‌اندازی یا تعطیلی خدمات مترو و اتوبوس برعهده ستاد استانی و کشوری بوده و هر تصمیمی توسط نهادهای مربوطه گرفته شود، شهرداری ملزم به اجرای آن است، خاطرنشان کرد: برخی کشورها استفاده از ماسک را برای مسافران اتوبوس و مترو اجباری کرده‌اند اما در هیچ جای دنیا این اجبار در تمام مکان‌های عمومی نیست زیرا موارد بهداشتی را هیچ‌گاه نمی‌توان اجباری کرد بلکه بهداشت فردی را تنها می‌توان با توصیه میان مردم گسترش داد.

نگرانی‌ها برای خطر حریق بازار اصفهان کاسته شده است

وی با بیان اینکه سازمان فضای سبز، زیباسازی و آتش‌نشانی در شورای پنجم دارای درآمد مستقل و مدام شده‌اند، اضافه کرد: پیشتر درآمد سازمان آتش‌نشانی وابسته به شهرداری بود و گاهاً با تعلل در پرداخت‌ها این سازمان دچار مشکل می‌شد که در شورای پنجم درصدی از درآمد صدور پروانه به سازمان آتش‌نشانی اختصاص یافت تا استقلال مالی پیدا کند.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این تخصیص درآمد باعث شد تجهیزات بیشتری برای سازمان تهیه شده و جایگزین تجهیزاتی شود که چند سال از عمر آن‌ها می‌گذشت که به تبع آن ارتقا کیفی تجهیزات سبب شد زمان رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه نیز به حد استاندارد بین‌المللی نزدیک شود.

وی با اشاره به وجود برخی معضلات ایمنی در بافت مرکزی شهر، گفت: اگر در بازار اصفهان حادثه‌ای رخ دهد، امکان رسیدن خودروهای امدادی به محل حادثه بسیار کمتر از سایر نقاط است بنابراین راهکارهایی برای تسهیل امدادرسانی در این مناطق پیش بینی شده و از موتورسیکلت‌های امدادرسان و شیر هیدرات‌های محلی استفاده می‌شود که بدین وسیله تاحدودی نگرانی در خصوص حریق بافت تاریخی به ویژه بازار اصفهان، رفع شده است.

جوادی تصریح کرد: با وجود اینکه تسهیلاتی برای ترغیب شهروندان در احیای بافت فرسوده وجود دارد اما در مجموع نیاز است که برای این امر تصمیم کلانی گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان برای بروز شدن تجهیزات آتش‌نشانی هزینه شده است، ادامه داد: همه تجهیزات آتش‌نشانی از خارج کشور تأمین می‌شود که با افزایش نرخ دلار، شاهد افزایش چشمگیر قیمت این تجهیزات هستیم به حدی که قیمت لباس آتش‌نشانان ۱۰ تا ۱۲ برابر نسبت به دو سال پیش افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سرانه اصفهان با ۲۵ پایگاه آتش‌نشانی از تمام شهرهای ایران بیشتر است اما برای رسیدن به استانداردهای جهانی باید این تعداد به ۴۲ پایگاه برسد که تعدادی از پایگاه‌های موردنیاز تا پایان سال افتتاح می‌شود.

درختان اصفهان شناسنامه دارند

وی تعداد سقوط درختان شهر اصفهان را کمتر از شهرهای دیگر دانست و افزود: در یکی از جلسات کمیسیون خدمات شهری با حضور کارشناسان امر به بررسی این موضوع پرداخته شد؛ درختان نیز مانند انسان‌ها مریض می‌شوند به نحوی که ممکن است ساقه آن‌ها دچار کرم‌خوردگی شده و با وزش یک باد شدید سقوط کند.

جوادی ادامه داد: تقریباً تمام درختان اصفهان شناسنامه دارند و بر اساس آن سم‌پاشی می‌شوند اما باید بدانیم که گاهی درختان سالم نیز با یک باد یا طوفان شدید سقوط می‌کنند.

افزایش سالانه سرانه فضای سبز اصفهان

وی با بیان اینکه گاهی فضاهای سبز به دلیل کاهش مشکلات مناطق مسکونی پیرامون آن تغییر کاربری داده می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر اگر فضای سبزی تغییر کاربری داده شد باید به همان اندازه و ترجیحاً در همان منطقه فضای سبز ایجاد شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: هرساله سرانه فضای سبز اصفهان افزایش پیدا کرده و کمتر نمی‌شود زیرا فضای سبز را ریه‌های تنفسی شهر می‌دانیم.

به دستفروشان بی‌احترامی نمی‌شود

وی تصریح کرد: بررسی شده که دستفروشان در ۲۷ نقطه شهر حضور دارند و این حضور گاهی سبب آزردگی مغازه‌دارانی می‌شود که حق کسب و پیشه می‌دهند و توقع دارند دستفروشان در محل کسب آن نباشند.

جوادی اظهار کرد: باید در ساماندهی دستفروشان اوضاع اقتصادی کشور را نیز در نظر بگیریم بنابراین اگر ناچار به جمع‌آوری و انتقال آنها به مکان‌هایی مشخص هستیم، بارها تذکر داده شده که این اقدامات محترمانه باشد و برای رفع تخلفات شهری به هیچ عنوان تعرضی به حق این افراد نشود.

وی ادامه داد: تاکنون گزارشی مبنی براینکه نیروهای شهرداری اصفهان با زنان و مردان دستفروش مقابله کرده‌اند نرسیده و معتقدیم راه ساماندهی دستفروشی، برخورد فیزیکی نیست زیرا چنین برخوردهایی غیر از آنکه مشکلات دیگری به‌وجود آورد، چالشی را حل نخواهد کرد.

مردم ناظر شورای شهر باشند

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص جمع‌آوری متکدیان از شهر اصفهان نیز گفت: مردم باید هر جای شهر که با مورد تکدی‌گری برخورد کردند آن را اطلاع دهند تا این افراد جمع‌آوری شوند؛ نه تنها متکدیان بلکه شغل‌هایی که مزاحم ترافیک شهری هستند مانند افرادی که شیشه خودروها را پاک می‌کنند یا در معابر شهر گل می‌فروشند نیز گزارش شوند.

وی خاطرنشان کرد: وسعت شهر بسیار زیاد بوده و نیروهایی که بتوانند چنین موضوعاتی را مدیریت کنند کمتر از حد موردنیاز است؛ البته تکدی‌گری در اصفهان نسبت به شهرهای دیگر کمتر است اما باید از این میزان نیز کمتر شود.

جوادی افزود: شورای شهر نمی‌تواند تمام نقاط شهر را تحت نظارت خود قرار دهد و بهترین ناظر بر عملکرد شهرداری مردم هستند بنابراین اگر ضعفی مانند نظافت شهر وجود دارد اهالی به شهرداری اطلاع داده و اگر اقدام مؤثری رخ نداد، گزارش آن را به شورای شهر بدهند.

سوزاندن زباله‌های عفونی نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی است

وی با بیان اینکه از یک هزار تن پسماند روزانه اصفهان ۶۰۰ تن آن تبدیل به کمپوست می‌شود، گفت: سعی شده ۴۰۰ تن پسماندی که تولید می‌شود، به جای دفع، تبدیل به موارد قابل استفاده شود؛ دو خط ایجاد کمپوست به ظرفیت سازمان مدیریت پسماند اضافه شده تا کودهای مرغوب‌تری تولید و حجم کمتری از پسماند دفع شود.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با ادامه این روند و اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده، اصفهان تا سال ۱۴۰۲ به شهر بدون پسماند تبدیل خواهد شد؛ زمانی که حداقل ۹۰ درصد پسماند به کمپوست تبدیل شود می‌توان گفت یک شهر بدون پسماند است.

وی اضافه کرد: برای سوزاندن پسماند عفونی و جلوگیری از آلودگی‌های محیطی که در پی دارد، نیازمند خرید دستگاه زباله‌سوز هستیم که در این زمینه باید دانشگاه علوم پزشکی همراهی کند.

جوادی ادامه داد: طرحی برای تبدیل نخاله‌های ساختمانی که به صورت کوه در گردنه زینل جمع شده‌اند نیز پیش‌بینی شده تا این پسماندهای ساختمانی مجدداً به چرخه ساختمان‌سازی بازگردند.

وی با تاکید بر لزوم تفکیک پسماند از مبدا، اصفهان را شهر پیش‌روی کشور در این زمینه دانست و افزود: بازیافت پسماند خشک یعنی قطع کمتر درختان و کاهش خروج ارز از کشور که این امر با همراهی مردم محقق خواهد شد.

نوید اجرای زیباسازی پیاده‌راه چهارباغ

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زیباسازی و نورپردازی‌هایی که برای ایام نوروز ۹۹ تدارک دیده شد به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا نمود زیادی پیدا نکرد اما نوید زیباسازی درخور برای پیاده‌راه چهارباغ را پس از انجام عملیات عمرانی این پروژه می‌دهیم.

وی اظهار کرد: ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری تقریباً فرسوده بود که در سه سال اخیر بیش از ۱۰ سال جوان‌تر شده که یکی از مزیت‌های آن کاهش آلودگی هواست.

جوادی ادامه داد: با تمهیداتی که در سازمان آرامستان‌ها اندیشیده شد امکان پوشش تمامی مراسم‌های مربوط در باغ رضوان اصفهان وجود دارد و برنامه‌ریزی شده تا این آرامستان در کنار آنکه مکانی حزن‌انگیز است، امکانات رفاهی تفریحی نیز داشته باشد.

وی اضافه کرد: خواسته بسیاری از همشهریان اصفهانی ایجاد مقبره‌های خانوادگی در باغ رضوان است که باید در این رابطه به جمع‌بندی برسیم.

کد خبر 430683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.