۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
غذاهای سالم برای ترک اعتیاد چیست؟

از جمله مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد می‌توان به مصرف پروتئین‌ها، فیبرها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و کربوهیدرات اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که در دوران اعتیاد معمولاً اندام‌های حیاتی بدن به دلیل سوء مصرف مواد مخدر آسیب می‌بیند، پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم باعث می‌شود مواد مغذی مورد نیاز بدن برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده تامین شود. نتایج مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی، ساختار مغز را هم از نظر شیمیایی و هم از نظر روانی تغییر می‌دهد. علاوه بر این مصرف بعضی از مواد غذایی باعث افزایش تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین می‌شود که روحیه افراد را بهبود می‌بخشد. بنابراین در زمان ترک اعتیاد باید مواد غذایی که وضعیت جسمی و روحی بیمار را بهبود می‌بخشد، مصرف شود.

پروتئین‌ها

استعمال دخانیات و مواد مخدر، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، اما مصرف پروتئین می‌تواند این ضعف را جبران کند تا بدن توانایی مقابله با بیماری‌ها و عفونت‌ها را داشته باشد. پروتئین سرشار از آمینواسید است، در صورتی که فردی پروتئین کافی مصرف نکند، بدن او آمینواسید لازم را دریافت نمی‌کند. در این صورت احساساتی مانند ناراحتی، عصبانیت و اضطراب در فرد بروز پیدا می‌کند. منابع سالم پروتئین که برای دوران ترک اعتیاد و پس از آن بسیار مناسب است شامل ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات کم چرب، لوبیا و آجیل می‌شود.

غذاهای سالم برای ترک اعتیاد چیست؟

فیبرها

مصرف فیبر کافی، خطر افزایش قند خون، کلسترول خون و یبوست را کاهش می‌دهد. فیبر نوع خاصی از کربوهیدرات است، اما بر خلاف دیگر انواع کربوهیدرات به انرژی تبدیل نمی‌شود و بدون هضم شدن از بدن دفع می‌شود. فیبر قادر است قند خون را تنظیم کند، کلسترول خون را کاهش دهد و عملکرد سیستم گوارش را بهبود بخشد. غذاهایی که سرشار از فیبر بوده و برای دوران ترک اعتیاد و پس از آن بسیار مناسب است شامل جو دو سر، آجیل، لوبیا، نان گندم، برنج قهوه‌ای، سیب، هویج و گوجه فرنگی می‌شود.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

مصرف انواع ویتامین‌ها در دوران ترک اعتیاد و پس از آن بدن افراد را سالم نگه می‌دارد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. کمبود آهن، فولات یا ویتامین‌های B، باعث بروز علائمی مانند افسردگی، خستگی و اختلالات خواب می‌شود. منابع سالم ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل بادام زمینی، میوه، سبزیجات، لبنیات، لوبیا، نخود فرنگی و نان غلات کامل می‌شود.

غذاهای سالم برای ترک اعتیاد چیست؟

کربوهیدرات

اگر در دوران ترک اعتیاد، به اندازه کافی کربوهیدرات دریافت نشود، فرد دچار اختلالات خواب می‌شود. بدن بخش زیادی از انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدرات به دست می‌آورد. در صورتی که کربوهیدرات کافی مصرف نشود، قسمت‌های مختلف بدن نمی‌تواند به درستی عمل کند و قند خون نیز نوسان پیدا می‌کند. این نوع اختلالات باعث بروز افسردگی و اضطراب می‌شود. منابع سالم کربوهیدرات برای دوران ترک اعتیاد و پس از آن شامل میوه، سبزیجات، سیب زمینی، نان غلات کامل، لوبیا، آجیل و لبنیات کم چرب می‌شود.

کد خبر 430678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.