کرونایی ها در معرض ابتلا به دیابت هستند

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که بیماران کرونایی در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان بین المللی با همکاری ۱۷ متخصص دیابت از سراسر جهان، به منظور بررسی ارتباط بین بیماری کووید -۱۹ و دیابت، بررسی‌های جدیدی انجام دادند. نتایج این مطالعه می‌تواند به عنوان اولین اقدامات بین المللی برای ثبت موارد جدید ابتلا به دیابت در سراسر جهان و تشخیص ویژگی‌ها و علائم دیابت در افراد مبتلا به کرونا در نظر گرفته شود.

دیابت که یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در میان افراد است، به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و وظیفه آن سنتز قند به عنوان بزرگ‌ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا با گذر زمان بر همه اعضای بدن تأثیر گذاشته و باعث بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی و عفونت می‌شود.

مشاهدات بالینی نشان می‌دهد که یک ارتباط دو طرفه بین کووید -۱۹ و دیابت وجود دارد، به طوری که بیماری دیابت می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد و علائم آن را تشدید کند. از طرف دیگر در میان مبتلایان به کووید -۱۹، موارد جدیدی از شیوع دیابت و بروز مشکلات متابولیکی غیر عادی مشاهده شده است. در حقیقت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افرادی که جان خود را در اثر بیماری کرونا از دست می‌دهند، به دیابت مبتلا هستند، اما هنوز این موضوع که چگونه ویروس کرونا، بیماران مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد مشخص نشده است.

نتایج مطالعات پیشین نشان می‌دهد پروتئین ACE-2 که به SARS-Cov-2 متصل می‌شود و اجازه ورود ویروس به سلول‌های انسانی را می‌دهد، نه تنها در ریه بلکه در اندام‌ها و بافت‌های درگیر متابولیسم گلوکز مانند لوزالمعده، روده کوچک، بافت چربی، کبد و کلیه نیز قرار دارد. محققان معتقد هستند با ورود ویروس مذکور به این بافت‌ها، اختلالاتی در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آید؛ البته سال‌ها پیش ثابت شده بود که عفونت‌های ویروسی می‌تواند باعث بروز دیابت نوع اول شود.

نتایج این مطالعه در مجله "New England Journal of Medicine" منتشر شده است.

کد خبر 430675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.