بهره‌برداری از ۴۰ پروژه در شهر اصفهان/پروژه آفتاب به زودی افتتاح رسمی می‌شود

در حالی که از نظر اقتصادی و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی در شهرهای کشور به وجود آورده است شهرداری اصفهان با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی سعی کرده کارگاه‌های عمرانی در شهر تعطیل نشود و پروژه‌ها با سرعت و قوت اجرا و در موعد مقرر بهره برداری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این دوره مدیریت شهری پروژه‌های شهری و فرا شهری زیادی در حال اجرا است، اما با توجه به اینکه بسیاری از آنها همچون خط دوم متروی اصفهان، مرکز همایش‌ها یا حلقه حفاظتی شهر در مقابل دید شهروندان نیست ممکن است به نظر آید فعالیت‌های عمرانی طی یکی دو سال گذشته در سطح شهر کمتر شده؛ این در حالی است که در حال حاضر تنها حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد در خط دو مترو منعقد شده و کار می‌شود.

بر اساس آمار و ارقام موجود در سال گذشته قراردادهای منعقد شده برای اجرای پروژه‌های عمرانی ۵۵۸ قرارداد به مبلغ ۵۵۷ میلیارد تومان بوده که به لحاظ مبلغ ۱۶۰ درصد و از نظر تعداد حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

برای اطلاع بهتر از فعالیت‌های عمرانی انجام شده و در حال اجرای شهرداری با ایرج مظفر، معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر چه تفاوتی از نظر تعداد و ارقام ریالی نسبت به سال قبل دارد؟

بودجه کل شهرداری اصفهان در سال‌جاری پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب بودجه سازمان‌های وابسته به شش هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری، سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی، یک هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان بودجه جاری و ۲۲۰ میلیارد تومان توسط شهرداری برای پرداخت دیون در نظر گرفته شده است.

حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری امسال عمرانی و ۳۰ درصد جاری است و بودجه عمرانی شهر حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد رشد داشته است.

نخستین سیاست شهرداری تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از جمله قطار شهری، حلقه حفاظتی، مرکز همایش‌ها و پروژه‌های آبرسانی است که اعتبار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال سال گذشته بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه حلقه حفاظتی شهر ۱۲۰ میلیارد تومان بود که امسال به رقم ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به دو برابر سال گذشته رسیده است.

ضرورت اجرای حلقه حفاظتی شهر چه بود؟

به هر حال از حدود ۲۵ سال پیش یک معضل ترافیکی بزرگ به واسطه تردد خودروهای سنگین در قسمت شمال شرق اصفهان در مناطق ۱۴ و ۱۰ شهرداری وجود داشت و هر ۲۰ روز یکبار شاهد تصادف منجر به فوت در این محور بودیم، البته گزارش‌های پلیس راهور نیز حکایت داشت که در این مسیر مشکلات زیاد ترافیکی وجود دارد.

حلقه حفاظتی یک پروژه شاخص در مقیاس استانی است زیرا دور تا دور شهر اصفهان و پنج شهر اطراف را در بر می‌گیرد؛ طول مسیر پروژه حلقه حفاظتی شهر ۷۸ کیلومتر با عرض مناسب است به طوری که چهار لاین مسیر رفت، چهار لاین برگشت در تندرو و دو مسیر کندرو برای آن در نظر گرفته شده است.

تمام تقاطع‌های مسیر حلقه حفاظتی شهر غیرهمسطح است که حدود ۴۶ کیلومتر از مسیر ۷۸ کیلومتری آن در محدوده ۱۱ منطقه است و مابقی در پنج شهر اطراف قرار می‌گیرد.

در حال حاضر پیشرفت اجرای پروژه چقدر است؟

سال ۸۹ پروژه حلقه حفاظتی شهر مصوب شد، اما اقدامی برای اجرای آن انجام نشد تا اینکه سال ۹۷ مدیریت جدید شهری مصمم به اجرای آن شد؛ از این رو مراحل اجرای پروژه اولویت بندی شد.

اولویت نخست پروژه حلقه حفاظتی شهر به طول ۹ کیلومتر حدفاصل کارخانه قند تا اتصال به بلوار فرزانگان و ادامه آن در شهر دولت آباد است که باید با پیگیری استانداری و همکاری شهرداری شهرهای اطراف اجرا شود.

شهرداری اصفهان با احداث ادامه بلوار فرزانگان، شش کیلومتر مسیر را اجرا کرد و یک و نیم کیلومتر رینگ را در منطقه ۱۴ همچنین تقاطع آفتاب را احداث کرد و در روزهای پایانی سال ۹۸ به بهره‌برداری رساند، اما هنوز آئین افتتاح رسمی برای این پروژه فرا شهری برگزار نشده است.

با بهره‌برداری از پروژه ادامه بلوار فرزانگان و اتصال آن به تقاطع آفتاب در اتوبان فرودگاه در حال حاضر ترافیک خیابان بعثت، چهارراه عاشق و میدان جوان حذف شده است.

ادامه مسیر رینگ حدفاصل کارخانه قند تا اتوبان فرودگاه به طول ۷.۵ کیلومتر در دستور کار سال جاری شهرداری قرار دارد و عملیات اجرایی آن از سمت کارخانه قند و تقاطع آفتاب آغاز شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰ این بخش از رینگ حفاظتی شهر به اتمام می‌رسد.

یکی از گلایه‌های رانندگان بین شهریکمربندی نداشتن شهر اصفهان است، به نظر شما احداث حلقه حفاظتی این مشکل را رفع می‌کند؟

در صورت همکاری شهرداری شهرهای در مسیر اجرای حلقه حفاظتی، بی‌شک در قسمت شرق و غرب مشکل کمربندی شهر به طور کامل رفع می‌شود.

از سمت غرب کامیون‌ها از میدان استقلال در محدوده شهر وارد نمی‌شوند و از آن طریق می‌توانند در رینگ سوم به اتوبان ذوب آهن اتصال پیدا کرده و به طرف جنوب و غرب حرکت کنند از سمت شرق نیز با ترافیک از شمال به جنوب و شرق انتقال می‌یابد.

آیا انجام بخش اعظمی از اقدامات عمرانی زیر شهر و مخفی ماندن آنها از انظار شهروندان شائبه‌ای برای مردم به وجود آورده است؟

شاید این شائبه برای مردم به وجود آید که فعالیت‌های عمرانی طی یکی دو سال گذشته در سطح شهر کمتر شده که به نظر می‌رسد دلیل آن انجام بخش اعظمی از اقدامات عمرانی زیر شهر و مخفی ماندن آنها از انظار شهروندان باشد در حالی که پروژه‌هایی که قبلاً انجام می‌شد در محدوده داخل شهر و در دید شهروندان بود.

اتفاقی که افتاده این است که در خط دو قطار شهری در حال حاضر فعالیت عمرانی ۹ ایستگاه در حال انجام است در حالی که فعالیت عمرانی یک ایستگاه قابل مشاهده است زیرا ایستگاه‌ها با استفاده از روش‌های جدید در حال احداث است.

دلیل دیگر اجرای پروژه‌های حلقه حفاظتی و مرکز همایش‌ها است که خارج از شهر قرار دارد و در دید شهروندان نیست.

شاید بسیاری شهروندان اطلاع نداشته باشند که در آستانه نوروز امسال حدود ۹ کیلومتر مسیر حلقه حفاظتی شهر افتتاح شد و در اختیار مردم قرار گرفت، در حالی که در گذشته برای احداث یک کیلومتر مسیر در خیابان‌های شهر تبلیغات زیادی انجام می‌شد.

عملکرد عمرانی شهرداری در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ چگونه بوده است؟

در سال ۹۷ مبلغ قراردادهای منعقد شده برای اجرای پروژه‌های عمرانی ۳۶۸ قرارداد به مبلغ ۲۱۳ میلیارد تومان بوده است؛ در سال گذشته این تعداد به ۵۵۸ قرارداد به مبلغ ۵۵۷ میلیارد تومان رسیده که به لحاظ مبلغ ۱۶۰ درصد و از نظر تعداد حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

در سال ۹۷ تعداد پروژه‌های فعالی که عملیات اجرایی آن آغاز شده، اما هنوز تحویل نشده است ۶۵۴ میلیارد تومان برای ۷۷۷ قرارداد بود که این آمار در سال گذشته به ۸۷۳ قرارداد با یک هزار و ۱۶ میلیارد تومان اعتبار افزایش یافت.

در سال ۹۷ مبلغ قراردادهای تحویل شده ۱۷۳ میلیارد تومان بود که در سال گذشته به ۲۲۶ میلیارد تومان رسید که در مجموع به لحاظ مبلغی ۳۰ درصد و از نظر تعداد پنج درصد رشد داشته است.

در خصوص تعداد و مبلغ قراردادهای تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به تفکیک نوع پروژه باید اعلام کنم که در ارتباط با آسفالت معابر ۱۶۸ قرارداد به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان، اماکن ورزشی ۲۲ قرارداد به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، بهبود بافت قدیمی و تاریخی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۹.۲ میلیارد تومان، پارک و فضای سبز ۴۳ قرارداد به مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان، پارکینگ هشت قرارداد به مبلغ ۱۰.۲ میلیارد تومان، پیاده رو سازی ۴۷ قرارداد به مبلغ ۱۸.۷ میلیارد تومان، تأسیسات آبرسانی ۳۶ قرارداد به مبلغ ۳۱.۶ میلیارد تومان، تقاطع و پل ۲۰ قرارداد به مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان، خیابان سازی ۱۹ قرارداد به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان، ساختمان اداری و تجاری ۳۲ قرارداد به مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان، ساماندهی و جدول گذاری ۱۴۹ قرارداد به مبلغ ۲۲.۵ میلیارد تومان، سرویس بهداشتی و آبنما ۳۲ قرارداد به مبلغ ۳.۴ میلیارد تومان، مراکز فرهنگی ۱۸ قرارداد به مبلغ ۹.۱۰ میلیارد تومان و مناسب سازی ۲۵ قرارداد به مبلغ ۳.۲ میلیارد تومان بوده است.

پروژه‌های مهمی که در دو سال گذشته اجرا شده، پروژه‌هایی بود که اجرای آنها جسارت نیاز داشت، به عنوان مثال پروژه چهارباغ که با این حجم کار و تعدد سلایق و مشکلاتی وجود داشت، انجام شد یا حلقه حفاظتی با مشکلات زیاد و حجم آزادسازی زیاد آغاز شد.

خط دوم قطار شهری در حال احداث است و برای پروژه سالن مجاور گلستان شهدا نیز تاکنون فقط در بخش اجرا حدود ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده تا یک سالن درخور و شایسته برای اصفهان ساخته شود.

در پروژه مرکز همایش‌ها سال گذشته ۹ برابر سال ۹۷ قرارداد منعقد شده و کار انجام شده است؛ علاوه بر این اقدامات در جذب درآمد برای بودجه‌های دولتی نیز حرکت خوبی در این دوره انجام شده است.

بودجه قطار شهری در سال گذشته یک هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان بود که در سال جاری به یک هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

تعداد ایستگاه‌های خط دو متروی اصفهان ۱۶ ایستگاه است که ۹ ایستگاه آن در حال احداث بوده، قرارداد دو ایستگاه منعقد شده و حفاری از دو جبهه شمال و غرب آغاز شده است.

شاید مردم مراحل اجرای این پروژه‌ها را نبینند و گمان کنند فعالیتی در شهر انجام نمی‌شود، اما در واقع می‌توان گفت تاکنون به این وسعت کار عمرانی در شهر نشده بود چرا که تنها در حال حاضر تنها حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد در خط دو مترو منعقد شده و کار می‌شود.

مهم‌ترین پروژه‌های مهم تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ چیست؟

پروژه‌های مهم تحویل شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ شامل پیاده‌راه سازی چهارباغ به مبلغ ۷.۸ میلیارد تومان، دوربرگردان شهید بالایی به مبلغ ۴.۷ میلیارد تومان، احداث پارک جنگلی روح‌الامین به مبلغ دو میلیارد تومان، پارک پردیس هنر به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان، پل مترو ادامه خط یک در میدان استقلال به مبلغ هشت میلیارد تومان، سالن ورزش ناصرخسرو به مبلغ ۴.۲ میلیارد تومان، احداث تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر و خط انتقال آب به طول ۱۸ کیلومتر در منطقه ۱۲ به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، پیشرفت ۱۲ درصدی در پروژه مرکز همایش‌ها با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، پایانه مسافربری مجاور ایستگاه مترو صفه و عاشق آباد به مبلغ هفت میلیارد تومان، مجموعه ورزشی مادر و کودک به مبلغ دو میلیارد تومان، تقاطع روح‌الامین به مبلغ هفت میلیارد تومان، خیابان هفت تیر به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان، پارک شهید اشرفی اصفهانی به مبلغ هشت میلیارد تومان، تعریض پل اقارب پرست به مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان، ادامه بلوار فرزانگان به طول شش کیلومتر (بدون آزادسازی) ۱۵ میلیارد تومان، احداث پل آفتاب و یک و نیم کیلومتر از رینگ حفاظتی در منطقه ۱۴ بدون آزادسازی مبلغ ۷۰ میلیارد تومان و مرکز فرهنگی دکتر کتابی به مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است.

در حال حاضر چند نفر در پروژه‌های عمرانی شهرداری مشغول کار و فعالیت هستند؟

آمار دقیقی در اختیار ندارم، اما به عنوان مثال در پروژه مرکز همایش‌ها که حدود ۲۶۰ قرارداد تومان منعقد شده، به طور متوسط روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر مشغول کار هستند.

در پروژه مجموعه پل‌های شهید سردار سلیمانی حدود ۴۰۰ نفر، در تقاطع آفتاب ۲۵۰ نفر، در سالن گلستان شهدا ۲۵ نفر، در هر ایستگاه قطار شهری حداقل ۴۰ تا ۴۵ نفر به طور مستقیم مشغول کار و تلاش هستند که اگر این آمار تجمیع شود، تعداد افراد شاغل در پروژه‌های شهر به بیش از پنج هزار نفر می‌رسد.

چه پروژه‌های شاخصی در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به بهره‌برداری خواهد رسید؟

حدود ۴۰ پروژه آماده افتتاح در مناطق ۱۵ گانه شهرداری برای «هر یکشنبه، یک افتتاح» وجود دارد که شامل مواردی چون سالن ورزشی، فرهنگسرا، پارک و فضای سبز و خطوط انتقال آب است، اما بزرگترین پروژه تقاطع غیر همسطح آفتاب است که در یکی از برنامه‌های «هر یکشنبه، یک افتتاح» آئین افتتاح آن برگزار خواهد شد.

پروژه بعدی محل جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان است که تا مهرماه امسال آماده افتتاح می‌شود و یکی از پروژه‌های بزرگ و یک مرکز نمایشگاهی بین‌المللی در اصفهان است که با استانداردهای بالایی در حال احداث و تکمیل است.

تا پایان سال جاری پروژه مجموعه پل‌های شهید سردار سلیمانی نیز بهره‌برداری می شود تا یک سال عمرانی خوب را در شهر داشته باشیم.

کد خبر 430659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.