انتقاد نمایندگان به قیمت ارز و خسارات ناآرامی های آبان

نمایندگان استان اصفهان در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم؛

سه شنبه ۳ تیرماه

مطهری: چه کسی پاسخگوی خسارات جانی و مالی اغتشاشات بنزینی است؟

اردشیر مطهری، نماینده مردم گرمسار در جلسه علنی سه شنبه مجلس و در جریان بررسی مسائل امنیتی کشور با حضور وزیر کشور اظهار کرد: مدیریت بحران تعریفی دارد و قطعاً همه دوستان به طور کلاسیک این دوره‌ها را گذرانده‌اند اما موضوع در عمل و کف خیابان فرق می‌کند، در قضیه اغتشاشات بنزین هیچ تدبیری در نوع رفتار با مردم و معترضین نبود.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت گفت: آقای رحمانی فضلی شما مسؤول امنیت کشور به شمار می‌روید، مساله بنزین مستقیم با معیشت و اقتصاد مردم گره خورده است بی تدبیری هیچ توجیهی ندارد. چه کسی پاسخگوی خسارات جانی و مالی اغتشاشات بنزین است؟ آیا یک نفر از مسؤولان را به دادگاه بردید و پای میز مذاکره از آن‌ها پرسیدید که نقش شما در این قضیه چه بود؟ در گران شدن بنزین بحثی وجود ندارد ولی روش این افزایش قیمت صحیح نبود.

وی وزیر کشور را مسؤول پاسخگویی در زمینه حاشیه‌های ایجاد شده پس از تغییر قیمت بنزین دانست.

موسوی لارگانی: رئیس جمهور در مورد قیمت ارز فعالانه ورود کند

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس در تذکری شفاهی با اشاره به جلسات مجلس یازدهم با وزرای مختلف دولت گفت: با وجود این جلسات، در فضای مجازی برخی اظهارات در مورد بی‌توجهی مجلس به قیمت ارز مطرح شد که این موضوع پایه و اساسی ندارد؛ چرا که مسئولین دولتی مثل رئیس کل بانک مرکزی که نیز در مجلس حاضر خواهد شد و در روزهای اخیر نیز به این منظور دعوت شدند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم افزود: لازم است رئیس مجلس ضمن دفاع از حیثیت مجلس به رئیس جمهور متذکر شود که در خصوص افزایش قیمت ارز اقدام عملی انجام داده و گزارشاتی را به مجلس ارائه کند. زیرا شرایط موجود و افزایش هر روزه نشان می‌دهد که این اتفاق‌ها مقطعی نیست و این گرانی‌ها موجب تورم و افزایش قیمت کالا و فشار روی اقشار مختلف جامعه شده و خواهد شد.

موسوی لارگانی در پایان تذکر خود با بیان اینکه «متأسفانه رئیس جمهور این روزها در این زمینه سکوت کرده است» گفت: انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این سکوت شکسته شود و ایشان فعالانه وارد عمل شوند. از رئیس مجلس نیز می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کند.

محمودزاده: شهرهای دارای وضعیت قرمز را کاملاً قرنطینه کنید

جلال محمودزاده در تذکر شفاهی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس خطاب به رئیس جمهور گفت: بسیاری از شهرهای کشور به لحاظ بیماری کرونا در حالت قرمز به سر می‌برند. در میان این شهرها، مهاباد در شرایط نابسامانی به سر می‌برد. در حال حاضر در تنها بیمارستان مهاباد حدود ۱۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا بستری شدند. هر روز شاهد فوت عزیزانمان در مهاباد هستیم. چرا رئیس جمهور فکری اساسی برای شهرهای دارای وضعیت قرمز همانند مهاباد نمی‌کند.

وی افزود: پرستاران و کادر پزشکی و کارکنان شبکه بهداشت و درمان، خیرین دلسوز شهرستان مهاباد و مسئولان امر در طول مبارزه چند ماهه با این بیماری سنگ تمام گذاشته‌اند ولی دولت چه اقدامی کرد؟ چرا شهرهای با وضعیت قرمز نباید تماماً قرنطینه شوند؟ چرا نباید خسارات مالی ناشی از تعطیلی بازار را هیئت دولت بر عهده بگیرد.

نماینده مردم مهاباد بیان کرد: قرار بود که اقساط تسهیلات بانکی پرداخت شده به کسبه و بازاریان و کارآفرینان حداقل چهار ماه به تعویق بیفتد ولی بانک‌ها به این موضوع عمل نکردند. قرار بود تسهیلات ارزان قیمت به مشاغل مختلفی که دچار ضرر و زیان شدند اختصاص پیدا کند اما اقدامی را شاهد نبودیم. پرسنل خسته با کمبود امکانات و نیرو روبرو هستند. چرا نیروهای تازه نفس به بیمارستان مهاباد تزریق نمی‌شود.

محمودزاده در پایان اظهار کرد: آقای رئیس جمهور اگر احساس مسئولیتی نسبت به مردم دارید و بر سوگندی که خوردید پایبند هستید شهرهایی مانند مهاباد را با تأمین امکانات مالی کاملاً قرنطینه کنید و ادارات و بانک‌ها و مشاغل پر رفت و آمد را ضمن جبران خسارت آن‌ها تعطیل کنید. مردم مهاباد بیش از ۷۴ درصد به شما رأی دادند. این به دور از اخلاق و وجدان است که مردم این شهر را در مقابل این بیماری خطرناک رها کنید.

یکشنبه ۱ تیر ماه

دهنوی: مجلس یازدهم اجازه توقف روند پیشرفت فضایی کشور را نمی‌دهد

سید محسن دهنوی در جلسه علنی یکشنبه مجلس و در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات خطاب به آذری جهرمی گفت: صنعت فضایی یکی از اصلی‌ترین فناوری‌های کشور بوده که تاکنون سرمایه گذاری کلانی روی آن انجام شده است چشم‌انداز روشنی جهت توسعه این صنعت ترسیم شده اما متأسفانه شاهد وقفه در روند پیشرفت‌های فضایی کشور هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «بی تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب ماندگی در زمینه فضایی شده است»، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سازمان فضایی کشور که اکنون از زیر مجموعه‌های شماست دچار مشکلات متعددی است بهمن ماه ۸۸ پس از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر یک و دو به فضا دانشمندان فضایی ما موفق شدند نخستین بار محوله زیستی کاوشگر سه را به فضا پرتاب کنند. این خلاصه تلاش برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود و باعث شد ایران در بین ۵ کشور برتر در زمینه فضایی شناخته شود.

دهنوی افزود: حالا ایرانی که سال‌ها با سرعت در حال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی عقب مانده است، در چشم‌انداز ۱۴۰۰ قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی جئو برویم و به دنبال طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش با ارتفاع زیر ۱۰ متر بودیم اما اکنون در شرایطی قرار داریم که هیچ ماهواره موفق عملیاتی در مدار نداشته‌ایم. مدار ۴۲ درجه که جزئی از دارایی‌های این کشور است، در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس خارج خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با بیان اینکه «آزمایشگاه‌های ملی فضایی با استانداردهای حداقلی راه اندازی نشده است» اظهار کرد: پاسخ سرخوردگی جوانان نخبه در این حوزه بر دوش مسئولانی است که مسبب وضعیت کنونی هستند. جوانان نخبه از این رکود فضایی به شدت ناراحت و معترض هستند. در چند سال گذشته در زمان وزارت حضرت عالی کدام دستاورد نصیب فناوری فضایی کشور شده است؟

دهنوی در ادامه از عملکرد دولت در زمینه انرژی هسته‌ای و صنعت فضایی انتقاد کرد و مدعی کاهش اعتبار کشور در این دو صنعت شد و گفت: مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد روند پیشرفت فضایی کشور متوقف شود.

حاجی: از تبدیل شدن هیئت رئیسه به هیئت سلیقه جلوگیری می‌کنم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در نطق میان دستور جلسه علنی یک مجلس گفت: می‌شد مؤثرتر عمل کرد و کار برجسته‌تری انجام داد اگر شأن نظارت نماینده در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی محترم شمرده می‌شد.

وی مدعی شد: در دوره مجلس دهم حقوق بسیاری از نمایندگان تضیع و سوالات زیادی برای گرفتن حق و حقوق مردم از وزرا وجود داشت اما در مهلت مقرر قانونی فرآیند آن طی نشد.

حاجی در ادامه ادعا کرد: چه دو فوریت‌ها که برای تأمین خواسته‌های به حق مردم بود اما از لاک‌پشت نیز دیرتر به مقصد می‌رسید و یا به طور کلی نرسید. چه بسیار قانون‌شکنی‌ها که طبق ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس به هیئت رئیسه اعلام کردم اما برخلاف قانون بلافاصله به کمیسیون ارجاع نشد و نه، کمیسیون در فرصت ده روزه اظهار نظر صریح کرد؛ اکنون به عنوان عضو کوچک هیئت رئیسه در محضر نمایندگان و مردم تعهد می‌دهم بر اساس تقسیم کار صورت گرفته در همان روز وصول موارد مشابه را به کمیسیون مربوطه ارجاع دهم و اگر کمیسیون در مدت ۱۰ روز مقرر در قانون اظهار نظر صریح نکرده به شما همکاران و ملت شریف ایران گزارش آن را ارائه می‌کنم؛ چه بسیار تحقیق و تفحص‌هایی که به کمیسیون مربوط در مهلت ۴۸ ساعته مقرر ارجاع نشد و چه بسیار تحقیق و تفحص‌هایی که کمیسیون در مهلت مقرر ده روزه گزارش خود را مبنی بر تصویب و یا رد آن به هیئت رئیسه مجلس نداد.

حاجی ادامه داد: چه بسیار تحقیق و تفحص‌هایی که برخلاف صریح قانون آئین نامه خارج از نوبت در دستور هفتگی مجلس قرار نگرفت؛ تعهد می‌کنم بر اساس سوگندی که یاد کرده‌ام مهلت‌های مقرر در آئین نامه را رعایت و نظارت کنم و گزارش آن را به شما نمایندگان ملت و مردم ارائه کنم؛ به سهم خود از تبدیل شدن هیئت رئیسه به هیئت سلیقه جلوگیری می‌کنم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است: نارضایتی از دستگاه‌های اجرایی افزایش یافته زیرا به قانونی عمل نکرده‌اید، عدم اجرای قوانین و اسناد دولت الکترونیک و سامانه‌های جامع اطلاعاتی از یک سو و عدم تعریف حقوق قانونی ارباب رجوع در قوانین و مقررات و تعیین مهلت برای پاسخ دستگاه‌های اجرایی به مردم همگی باعث شده نتوان شهروندی را یافت که از ادارات راضی خارج شود؛ بروکراسی و کاغذ بازی طاقت را از مردم گرفته اما اگر چه برخلاف همه قوانین دولت الکترونیک ایجاد نشد به یاری خدا مجلس الکترونیک محقق می‌شود تا شهروندی برای دادن یک نامه به نماینده خود زیر آفتاب بدون سایبان بهارستان معطل نشود، تا یک روستایی بتواند نامه خود را در سریع‌ترین زمان ممکن با تلفن همراه خود به دست نمایندگان مجلس و کمیسیون‌ها برساند.

میر تاج‌الدینی: وضعیت خرید و فروش گندم نابسامان است

حجت الاسلام سید محمد رضا میر تاج‌الدینی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مشکلات کشاورزی کشور از وزیر جهاد کشاورزی برای اقدامات انجام شده در بخش زراعی، باغی و گلخانه‌ای قدردانی کرد و گفت: وضعیت خرید و فروش گندم نابسامان است و این حوزه به نظارت و برنامه‌ریزی و اقدام بیشتری نیاز دارد. دسترنج کشاورزان سخت‌کوش در مسیر واسطه‌گری قرار گرفته و برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این باره معلوم نیست. کشاورزان حامی جز وزارت جهاد کشاورزی ندارند و باید به آنها کمک شود.

وی با انتقاد از افزایش بی‌رویه و افسارگسیخته نهاده‌ها و خوراک دام اظهار کرد: این وضعیت باعث می‌شود بسیاری از دامداری‌ها با مشکلات عدیده روبرو شده و حتی به سمت تعطیلی روند، باید اقدام فوری و جدی صورت گیرد.

میر تاج‌الدینی در پایان تاکید کرد که باید قانون مربوط به تعاونی روستایی به درستی اجرایی شود تا حقوق افراد در استان‌ها ضایع نشود.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

سه شنبه ۳ تیرماه

مجید نصیرایی به وزیر امور اقتصاد و دارایی: علل تعلل بانک‌ها در اجرای قانون تسهیل تسویه بدهی شبکه بانکی برای تولیدکنندگان چیست؟

حسن نوروزی به وزیر نیرو: علت اجرایی نشدن قانون استفاده‌کنندگان آب و برق غیرمجاز. به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: لزوم اقدام جهت اخذ سند پادگان‌های نظامی پرندک.

ابراهیم رضایی به رئیس جمهور: بررسی علت افزایش قیمت نان در استان بوشهر.

محمدصالح جوکار به وزیر جهاد کشاورزی: علت کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و طیور.

مهدی عسکری به وزیر آموزش و پرورش: لزوم اجرای قوانین خدمات کشوری و تعیین تکلیف مسائل معیشتی فرهنگیان.

احمد راستینه به رئیس جمهور: علت عدم تأمین اعتبارات صدا و سیما در اجاره ماهواره‌های مورد نیاز برای پوشش شبه‌های برون مرزی چیست؟

حبیب‌الله دهمرده به وزیر آموزش و پرورش: لزوم رسیدگی به وضعیت بازنشستگان، خرید خدمتی‌ها و نهضتی‌ها.

نصرالله پژمان فر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: علت عملکرد ضعیف و گزینشی وزارت ارشاد در حمایت از هنرمندان رسانه‌های دیداری و شنیداری. به وزیر آموزش و پرورش و رئیس جمهور: لزوم تسریع در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان طبق ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. لزوم اجرای ماده ۴۸ قانون جامع خدمات ایثارگران در خصوص استخدام و جایگزینی یک فرزند به جای پدر هنگام بازنشستگی.

یکشنبه ۱ تیر ماه

حاجی به وزیر نیرو: لزوم اقدام عملی در رفع تصرف غیرقانونی مسیر روستای مورچه‌خورت شهرستان شاهین شهر و میمه.

راستینه به وزیر آموزش پرورش: لزوم رسیدگی به وضعیت بازنشستگان قبل از اعمال طرح رتبه‌بندی فرهنگیان از ابتدای مهرماه ۹۹.

کوهساری به وزیر اقتصاد: لزوم تسریع در پرداخت وجه خرید کلزا به کشاورزان استان گلستان به ویژه شهرستان‌های آزادشهر و رامیان.

مجتبی یوسفی به وزرای بهداشت و کشور: علت عملکرد ضعیف ستاد ملی کرونا چیست؟

موسی احمدی به وزرای بهداشت، کار و نفت: لزوم اجرای تفاهم‌نامه مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۲ جهت ارتقا خدمات درمانی شهرستان‌های کنگان، دیر، جم و عسلویه.

کوهساری به وزیر کشاورزی: لزوم پرداخت به موقع وجه خرید گندم به کشاورزان استان گلستان.

متفکر آزاد به وزیر کشور: لزوم تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری تبریز.

شهریار حیدری به وزیر دفاع: لزوم پرداخت خسارت قانونی به کشاورزانی که سال‌هاست زمین‌های کشاورزی آنها در اختیار نیروهای نظامی است.

حسن لطفی نماینده رزن به وزیر راه: علت تعطیلی طرح بزرگراه حوزه انتخابیه.

میر تاج‌الدینی، محرم زاده، عنابستانی، مختار، جوکار و لطفی به رئیس جمهور: لزوم تغییر تصمیم وزارت صمت و ستاد کرونا در خصوص واردات الکل با توجه به ضرر واردکنندگان که از قبل ثبت سفارش کرده‌اند.

کد خبر 430627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.