ایران آماده بازگشایی گذرگاه‌های تجاری زمینی با عراق است

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که ایران از آمادگی لازم برای بازگشایی گذرگاه‌های تجاری مرزی با عراق برخوردار است.

به گزارش ایمنا، سید موسی علیزاده طباطبایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با عراق برای از سرگیری مبادله‌های تجاری با رعایت پروتکل‌ها و دستورهای بهداشتی است.

وی ابراز امیدواری کرد: مقام‌های ذیربط در عراق بسترهای لازم را به منظور از سرگیری مبادله‌های بازرگانی در راستای منافع و مصالح دو ملت عراق و ایران فراهم کنند.

معاون سفیر ایران در عراق یادآور شد: اکنون ۸۰ درصد گذرگاه‌های تجاری مرزی کشورمان با دیگر کشورها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با استانداردهای بالا باز است و تبادل کالا در آنها جریان دارد.

به دنبال انتشار ویروس کرونا فعالیت گذرگاه‌های مرزهای زمینی ایران و عراق در مناطق جنوبی عراق برای اقدام پیشگیرانه از انتشار این بیماری به حال تعلیق درآمد. اکنون تبادل کالا در مرزهای اقلیم کردستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جریان دارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک دیگر گذرگاه‌های مرزی در جنوب عراق بازگشایی شود.

ایران و عراق دارای یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ده گذرگاه مرزی از شمال تا جنوب هستند. در همین حال مرز تجاری مهران - زرباطیه در استان‌های ایلام و واسط (عراق) پس از نزدیک به چهار ماه، دو هفته پیش به روی فعالیت‌های بازرگانی گشایش یافت.

در روزهای اخیر بسیاری از ساکنان استان جنوبی بصره به ویژه فعالان تجاری با برپایی تجمع‌های اعتراضی از مقام‌های عراقی خواستار بازگشایی مرز شلمچه برای انجام مبادله‌های بازرگانی شدند.

منبع: ایرنا

کد خبر 430623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.