در مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری مهم‌تر از درمان است

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در زمینه مبارزه با مواد مخدر پیشگیری بیش از درمان اهمیت دارد؛ در این زمینه تمام سازمان‌های ذی‌ربط باید با هم همکاری کنند تا توانمندسازی افراد حاصل شود.

ناهید گرامیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شعار هفته مبارزه با مواد مخدر امسال "دانش بیشتر، مراقبت بهتر" است، اظهار کرد: باید بر روی فرایند کسب دانش بیشتر که سبب آگاهی رسانی به افراد می‌شود، تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: بحث پیشگیری در زمینه مبارزه با مواد مخدر حائز اهمیت است و بیشترین سود را برای مقابله با مواد مخدر و دخانیات نسبت به درمان افراد مبتلا به اعتیاد دارد، در این زمینه تمام سازمان‌های ذی‌ربط باید با هم همکاری کنند تا توانمندسازی افراد حاصل شود، در این راستا اولویت اصلی در زمینه آموزش مدیریت کنترل استرس و هیجانات است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: ارائه راهکارهای مدیریتی صحیح به افراد برای جایگزینی استفاده از مواد مخدر برای بهتر شدن شرایط که یک مدیریت ناقص است، سبب می‌شود که مصرف مواد مخدر کاهش یابد، افراد باید راهکارهای کنترل هیجانات، خشم و استرس را بشناسند تا برای رسیدن به آرامش از راه کارهای نادرست مانند استفاده از مواد مخدر استفاده نکنند و این اقدام یک اقدام زیرساختی و مؤثر است.

گرامیان ادامه داد: مهارت برقراری ارتباط والدین با فرزندان هم بسیار اهمیت دارد، چرا که باید از کودکی توانمندسازی ذهنی و فکری را به افراد آموزش دهیم، در این زمینه شیوه‌های تربیت و فرزند پروری هم از راهکارهای مهم پیشگیری از اعتیاد است.

وی غربالگری افراد معتاد را فرصتی برای بخش درمان دانست و گفت: با مشخص شدن نوع مواد و علت‌های روی آوردن به اعتیاد می‌توان بهتر افراد را از لحاظ روانی و جسمی درمان کرد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اینکه شایع‌ترین مواد مخدری که در جامعه استفاده می‌شود، تریاک، هروئین و حشیش است، تصریح کرد: خدمات پیشگیرانه با هم‌افزایی سازمان‌ها ذی‌ربط در حال انجام است؛ مصرف گل که ترکیبات آن همان ترکیبات حشیش است به علت باورهای غلط مانند اینکه سبب اعتیاد نمی‌شود، بیشترین مصرف را در بین افراد دارد و رو به افزایش است.

گرامیان خاطرنشان کرد: داشتن مهارت نه گفتن برای جلوگیری از اعتیاد در افراد بسیار مؤثر است، همچنین بحث اشتغال نیز موضوع مهمی در این زمینه است، هم برای افرادی که شرایط معیشتی و اقتصادی مناسبی ندارند و هم معتادان بهبود یافته از اعتیاد که نیاز به شغل برای شروع دوباره دارند، بنابراین باید شرایط اشتغال برای افراد تسهیل شود.

کد خبر 430576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.