چایخانه‌ها مجوز فعالیت ندارند

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: شعار هفته مبارزه با مواد مخدر "دانش بیشتر، مراقبت بهتر" است و هیچ کدام از چایخانه‌ها در استان از مرکز بهداشت مجوز فعالیت ندارند و این موضوع باید پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا کمال حیدری، ظهر امروز پنجشنبه _۵ تیر در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و دخانیات اظهار کرد: آگاهی رسانی برای جامعه درباره مبارزه با مواد مخدر حائز اهمیت است، ای کاش همانطور که برای مقابله با بیماری کرونا همه باهم بسیج شدیم برای ریشه کنی مواد مخدر نیز همین کار صورت می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اقدام‌های بسیاری برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد انجام می‌شود، ادامه داد: با وجود همه اقدامات انجام شده وضعیت چندان تفاوتی نکرده و همچنان شاهد اعتیاد افراد مختلف به مواد مخدر هستیم.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: مواد مخدر بر تمام اعضای بدن تأثیر بد می‌گذارد، تمام مسائل فرهنگی، آموزشی، معیشتی و اجتماعی در بحث اعتیاد مواد مخدر دخیل است و زندگی فرد را نابود می‌کند.

حیدری با بیان اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی به این معنا که هرکس بپذیرد که باید به رفع مسئله مبارزه با مواد مخدر کمک کند، حائز اهمیت است، تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هرکدام باید بدانند که سهمی در موضوع مبارزه با مواد مخدر دارند، اکثر افراد توانمندی لازم در زمینه رفع مسئله را ندارند و با مدیریت ناقص و نادرست وارد بحث مواد مخدر می‌شوند و زندگی آن‌ها با چالش‌های نفس‌گیری رو به رو می‌شود.

وی با اشاره به مبارزه با مواد مخدر و دخانیات جایگاه آموزش و پرورش را بسیار پررنگ و مؤثر دانست و گفت: آموزش افراد برای توانمندسازی و آموزش مهارت‌هایی مانند مهارت گفتن نه باید در سنین پایین فرهنگ‌سازی شود، همچنین گاهی اعتیاد در دوره تحصیل و مدرسه شروع می‌شود و آموزش و پرورش باید برای زیرساخت‌های مؤثر در زمینه مبارزه با مواد مخدر اقدام کند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به افزایش تعداد و کاهش سن ابتلاء به مواد مخدر در جامعه، گفت: این موضوع نشان می‌دهد، باید روی زیرساخت‌ها بیشتر کار کنیم که همان آگاه سازی و توانمند سازی افراد است و به سمت علت‌های روی آوردن افراد جامعه به سمت مواد مخدر برویم، چرا که پرداختن به علت‌ها سبب می‌شود تا معلولیت‌ها کمتر اتفاق بیفتد و علت‌ها را باید به چالش و بحث کشید.

حیدری افزود: شعار امسال برای هفته مبارزه با مواد مخدر "دانش بیشتر، مراقبت بهتر" است، این شعار مقدمه تمام کارها است و برای دانش بیشتر باید روی قسمت‌هایی که محل دانش، فرهنگ و توانمند کردن افراد در زمینه مبارزه با مواد مخدر و دخانیات است، تمرکز کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود، نقش آموزش و پرورش و رسانه در بحث دانش بیشتر بسیار مؤثر و پررنگ است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای کاهش مصرف مواد مخدر و دخانیات انجام شده است گفت: بحث مشارکت خیرین و تقویت برنامه‌های خیرین برای کاهش مصرف مواد مخدر در جامعه یکی از برنامه‌های مقرر شده در این زمینه است، اگر خیرین در بحث اقتصادی عالمانه حرکت کنند و برای توانمندسازی افراد به ویژه افرادی مانند نیازمندان معیشتی، اقتصادی و اجتماعی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند، وقت گذاشته شود، قطعاً نتیجه بهتری خواهیم گرفت و خیرین باید به این مسئله توجه کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان تقویت و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی در عرصه مبارزه با مواد مخدر را یکی دیگر از برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر و دخانیات دانست و اظهار کرد: در این زمینه گاهی در کشورهای متمدن دوگانگی وجود دارد، چرا که متأسفانه آن‌ها از یک طرف این مسئله را نکوهش می‌کنند و از طرفی هم در تولید مواد مخدر دست دارند، چرا که صنعت مواد مخدر یک صنعت پر سود است، اما باید بدانیم که تخریب کننده انسان است، وظیفه کشور در این زمینه سنگین خواهد بود و همکاری جمعی تمام ارگان‌های ذیربط را می‌طلبد تا این مشکل حل شود.

حیدری با تاکید به اینکه یکی از شرایط بازگشایی هر صنف، داشتن مجوز از مرکز بهداشت است، اضافه کرد: حتی یک مورد از واحدهایی که اقدام به عرضه قلیان می‌کنند، از معاونت بهداشتی مجوز نگرفته‌اند، اما چند برابر قبل فعالیت می‌کنند، این موضوع باید از طریق ارگان‌های مربوطه رسیدگی و پیگیری شود و به دلیل دور زدن قانون و یا استفاده از خلأ قانونی است که باعث شده هم اکنون چند برابر قبل فعالیت کنند.

وی افزود: مرکز بهداشت استان مانند گذشته آماده مقابله با عرضه قلیان است، اما در این عرصه تنها مانده‌ایم، مقابله با قلیان عزم جدی می‌خواهد و دستگاه‌های نظارتی باید مثل قبل همت کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید اینکه مقابله با عرضه قلیان دغدغه جدی روز بهداشت است، تصریح کرد: چندین مکاتبه در این زمینه داشته‌ایم و حتی وقتی در ستاد مقابله با کرونا باز شدن مراکز عرضه قلیان مطرح شد، مخالفت جدی خود را اعلام کردیم، اما متأسفانه در این شرایط برخی دغدغه فروش قلیان دارند در صورتی که بیشترین آسیب را به سلامت مردم می‌زند.

حیدری ادامه داد: همکاران ما در کنار همه کارهایی که به عهده دارند، نظارت روزانه برای پلمب مراکز عرضه قلیان را هم انجام می‌دهند، اما جای تأسف دارد که مافیای سیگار و دخانیات سایه سنگینی دارند و تمام تلاش خود را برای بازگشایی چایخانه‌ها می‌کنند.

وی سیگار و قلیان را زمینه‌ساز اعتیاد به مواد مخدر دانست و گفت: کسی نمی‌تواند منکر ضررهای فراوان قلیان شود، اما در زمینه مبارزه با عرضه قلیان ما تنها مانده‌ایم و اگرچه آمادگی کامل در این زمینه داریم، اما عزم جدی می‌خواهد و دستگاه‌های نظارتی باید مثل قبل همت کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان توضیح داد: اگر بتوانیم کاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام دهیم، قطعاً در حوزه پیشگیری است، زیرا در صورتی که فردی به اعتیاد دچار شود درمان بسیار مشکل است و این ماهیت مواد مخدر است که در هر صورت و با وجود همه اقدامات، به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

حیدری با تاکید اینکه باید پیشگیری و آموزش را از سنین پایین و به ویژه نوجوانی شروع کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر اعتیاد اتفاق افتاد، تبعات آن به راحتی قابل کنترل و جلوگیری نیست.

کد خبر 430570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.