تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در حوزه دریایی باید مورد توجه قرار گیرد

دبیر انجمن صنفی دریانوردان از احصای چالش‌های حوزه دریانوردی از سوی این انجمن خبر داد و گفت: باید گام بلندی در راستای تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در حوزه دریایی برداشته شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سامان رضایی با اشاره به اینکه به تازگی چالش‌های حوزه دریانوردی احصاء و به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده است، اظهار کرد: با بررسی همه جوانب چالش‌های حوزه دریانوردان در بندهای مختلف تهیه و به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده است و امیدواریم که با همکاری، تعامل مناسب و توجه لازم در راستای حل این چالش‌ها گام برداریم.

وی ادامه داد: مقوله مربوط به انتقال دریانوردان خارجی در دوران تحریم موجب شده است تا به استفاده از دریانوردان ایرانی به عنوان یک فرصت نگاه شود و با اقدامی جهادی برای استفاده از دریانوردان ایرانی تلاش کنیم، همچنین با جذب علاقمندان و ارائه آموزش‌های تخصصی به آنها نیاز دریانوردی کشور را در این راستا برطرف سازیم.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با بیان اینکه یک میلیون و ۶۵۰ هزار دریانورد در دنیا وجود دارد گفت: از این تعداد ۷۰ هزار دریانورد روی کشتی‌های تجاری در حال فعالیت هستند. تربیت نیروی انسانی در حوزه دریایی مسئله بسیار مهمی در بخش تجارت دریایی است و باید به صورت جدی در کشور مدنظر قرار گیرد.

رضایی افزود: باید گام بلندی در راستای تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در حوزه دریایی برداشته شود زیرا تا ۱۰ سال آینده شاهد تولید شناورهای تخصصی هستیم که نیازمند فعالیت دریانوردان متخصص است، بنابراین باید به آموزش جدی تر از قبل در حوزه دریانوردی نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه نباید مسائل سیاسی در حوزه کشتیرانی ایمن دخیل شود، اظهار کرد: در حوزه ناوبری و کشتیرانی ایمن نباید مباحث و مسائل سیاسی دخیل شود، چراکه سلامت دریانوردان از هر مسئله دیگری مهم‌تر است و باید به آن توجه جدی داشت.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان در ادامه با اشاره به اینکه، دریانوردان شاغل در شرکت‌های بزرگ دریایی از خدمات بیمه و تسهیلات حمایتی در دوره آسیب دیدگی از حوادث کار در دریا برخوردار هستند، اما تعداد کثیری از دریانوردان و فعالین در این صنعت حساس و استراتژیک از این تسهیلات حمایتی برخوردار نیستند، گفت: بنابراین در راستای تقویت حمایت‌های اجتماعی و صنفی، صندوق حمایتی دریانوردان به این منظور و با همکاری نهادهای معتبر بین‌المللی از جمله ISWAN و ITF راه اندازی شده است و انتظار می‌رود تا سایر ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دریایی در ارتقا کمی و کیفی خدمات این صندوق، انجمن صنفی دریانوردان را یاری کنند.

رضایی با تأکید بر اینکه منابع انسانی در حوزه دریایی از اهمیت بسیار بالایی برخورد هستند، گفت: علاوه بر توجه به آموزش، کسب تجربه و ایجاد انگیزه برای نیروی انسانی در حوزه دریایی باید تجهیزات و امکانات لازم و به روز برای دریانوردان فراهم شود و در این راستا به نحو مطلوب از ظرفیت منابع انسانی در حوزه دریایی بهره برد.

وی از ایجاد سامانه صدای مشاور برای دریانوردان و خانواده آنها در زمینه‌های فردی، اجتماعی، خانوادگی و آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد: این سامانه در حال حاضر در ۷ استان ساحلی کشور به صورت رایگان فعال است و برای استفاده از این خدمات، شماره دو در سامانه ۱۴۸۰ برای اتصال و بهره‌مندی از مشاوره رایگان روانشناسی ویژه دریانوردان و خانواده آنها، اختصاص یافته است. باید از ظرفیت‌های دریانوردان به نحو مطلوب در راستای ارتقای فعالیت‌های دریایی بهره برد.

کد خبر 430507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.