کپنهاگ؛ اولین شهر کاملا کربن‌خنثی در جهان

سبک زندگی پایدار به پایتخت دانمارک کمک کرده که در مسیر دستیابی به هدف کربن‌خنثی شدن خود تا سال ۲۰۲۵، کاملا موفق و مطابق با برنامه‌ریزی‌ها عمل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولین شهری کپنهاگ در راستای پیروی از سبک زندگی پایدار و شاد از ایجاد یک شیب مصنوعی اسکی‌بازی بر فراز بام نیروگاه جدید تبدیل زباله به انرژی (Arc) در این شهر خبر دادند که نه تنها برای محیط‌زیست، که برای ایجاد یک زندگی سالم نیز مفید است. معماران این بنا امیدوارند که ایجاد آن در ارتقای سطح پایداری این شهر کمک کند. البته اسکی‌بازی تنها یکی از فعالیت‌هایی است که در این مجموعه برگزار می‌شود و این ساختمان زباله‌سوزی شامل دو مسیر پیاده‌روی و دو میدانی، یک سالن بدنسازی خیابانی و مرتفع‌ترین دیوار کوه‌پیمایی در فضای باز جهان است؛ یک کوه ۸۵ متری و پر از برآمدگی که ارتفاع کل سازه اصلی را افزایش می‌دهد.

ساخت این مجموعه تنها بخشی از برنامه کپنهاگ برای کربن‌خنثی شدن تا سال ۲۰۲۵ است؛ برنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ عنوان شد و شامل ایجاد شهری دوستدار محیط‌زیست، هوشمند و کربن‌صفر است که با نصب یکصد توربین بادی جدید منجر به کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق و گرمای تجاری خواهد شد، ۷۵ درصد از جابجایی‌ها در آن به‌وسیله دوچرخه، پیاده‌روی و یا وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام خواهد گرفت، از زباله‌های آلی آن بیوگاز تولید خواهد شد، نصب ۶۰ هزار مترمربع پنل خورشیدی جدید ۱۰۰ درصد از نیازهای گرمایشی شهر را برآورده خواهد ساخت و درنتیجه تأثیرات گسترده‌ای روی کاهش تغییرات آب‌وهوایی خواهد داشت. ارائه این طرح، تغییراتی عمده و بسیار چشمگیر در زیرساخت‌های بنیادی کپنهاگ ایجاد کرده، چنان‌که هیچ پروژه آب‌وهوایی در سراسر جهان تا این لحظه توان رقابت با آن را نداشته است.

عملی کردن طرح مذکور تاکنون بسیار تأثیرگذار جلوه کرده و با کاهش ۴۲ درصدی میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید نسبت به سال ۲۰۰۵، کاهش ۱۵ درصدی مصارف گرمایی، انجام ۶۶ درصدی جابه‌جایی‌ها با استفاده از دوچرخه، پای پیاده یا وسایل حمل‌ونقل عمومی و تأمین ۵۱ درصدی انرژی‌های مصرفی گرمایشی و الکتریسیته از منابع تجدیدپذیر همراه بوده است.

از سوی دیگر با وجود این‌که چالش‌های مربوط به جابجایی و مصرف انرژی همچنان باقی است، شهر با استفاده از فن‌آوری‌های جدید هم‌چون باتری‌های کاربردی‌تر و شیوه‌های به دام انداختن و تصفیه کربن کاملاً در مسیر دستیابی به هدف نهایی خود یعنی کربن‌خنثی شدن قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که کپنهاگ در شرایطی به این مرحله از پیشرفت دست یافته که رشد اقتصادی آن به شیوه سنتی انجام می‌گیرد و بسیاری از صاحب‌نظرانش معتقدند برای پیشگیری از وقوع یک فاجعه جهانی باید در مدیریت اقتصاد بازارهای آزاد و ساختارهای شرکتی تجدیدنظر کرد. با این وجود سیر تحولی استفاده از کربن در پایتخت دانمارک در راستای حذف کامل آن به رشد ۲۵ درصدی اقتصاد این شهر در طول دو دهه اخیر منجر شده است که این تجربه می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای جهان محسوب شود.

البته باید توجه داشت که حفاظت محیط زیست و به‌طورکلی مسئولیت‌پذیری در جامعه همواره بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ تربیتی بسیاری از مردم دانمارک بوده است که همین امر باعث شده الزام برای پایبندی به تعهداتی هم‌چون استفاده بیشتر از دوچرخه‌ها و یا پیاده‌روی به‌جای ماشین، پرداخت مالیات بیشتر خصوصاً درصورت استفاده از اتومبیل‌ها و دردسرهای ناشی از تغییر زیرساخت‌ها با درک عمومی و واکنشی بسیار مناسب مواجه شود، بااین‌حال نارضایتی‌های بسیاری نیز وجود دارد و ازآنجایی‌که وضعیت بحرانی تغییرات آب‌وهوایی نیازمند عملکرد فوری، آینده‌نگرانه و مشارکت جمعی است برنامه‌ریزان بر این باورند که باید چشم‌اندازهای مدنظر در پیاده‌سازی طرح‌های موجود را بر اساس زندگی روزمره مردم پایه‌گذاری کرد تا عملی کردن آن‌ها تسهیل شود. در واقع با مشارکت بسیاری از سرمایه‌داران و فراهم آوردن شرایط اعمال تغییرات لازم در اهداف و وسایل موردنیاز برای رسیدن به موفقیت این برنامه، همچنین اعمال بعضی تغییرات در سنت‌های سیاسی قدیمی و تسهیل شرایط ادامه کار این امکان فراهم می‌شود.

علاوه بر این بسیاری از مشاغل در سراسر جهان تمایلی به پایدارسازی ندارند زیرا ممکن است برایشان سودی نداشته باشد و حتی دردسرساز شود، ولی کپنهاگ چنین نیست. مزیت دانمارک در این راه عبارت است از وجود ذهنیت تجاری مردم آنکه باعث می‌شود علاوه بر اندیشیدن درباره آنچه که فردا می‌فروشند، به آنچه که امروز تولید می‌کنند نیز فکر کنند، همچنین اکثر شرکت‌های بزرگ دانمارکی خانوادگی هستند و بدین‌ترتیب به برنامه‌های بلندمدت گرایش دارند. بنابراین کاملاً مشخص است که مشکلات کوتاه‌مدت را در مسیر رسیدن به پایداری دائمی و مثمرثمر می‌پذیرند. مردم دانمارک به پذیرش وجود تغییرات آب‌وهوایی و مشکلات ناشی از آن درصدد ایجاد شرایط بهتر برای خود و آیندگان‌شان برآمده و در نظر دارند تا سال ۲۰۲۵ سراسر کشور را از وجود سوخت‌های فسیلی پاک کنند.

مهم‌تر از همه اینکه دانمارکی‌ها دریافته‌اند پایدارسازی نباید شهر را فقیرتر کند و نوآوری و رشد سبز باید سودآور باشد. به همین دلیل باتوجه‌به این‌که شهرها از قدرت و امکانات کافی برای ایجاد و پیاده‌سازی راهکارهای لازم در راستای رسیدن به یک هدف مشخص برخوردار هستند، در کپنهاگ تحولات سبز با اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی، افزایش فرصت‌های بازار و کیفیت بهتر زندگی همراه بوده است که این تلاش‌ها باعث می‌شود دید منفی مخالفان حذف کربن به تدریج مثبت و با آینده‌نگری و واقع‌گرایی جایگزین شود.

کد خبر 430505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.