اعتماد عمومی در گرو وعده‌ها

آخرین وضعیت کرونا در ایران و افزایش قیمت ارز و جلسه دادگاه برخی امضاکنندگان نامه موسوم به «بیانیه ۷۷ نفر» از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه پنجم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران در مسیر ساخت واکسن کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران پرداخت و نوشت: یافتن راهی برای تشخیص سریع و درمان بیماری کرونا هدف بسیاری از آزمایشگاه‌ها در سراسر دنیا است. امروزه بسیاری از کشورهای جهان، بیشترین ظرفیت علمی خود را به‌کار گرفته‌اند تا شانس خود را برای ساخت واکسن ویروس ناشناخته کرونا امتحان کنند. بدون تردید اولین کشوری که بتواند واکسن قطعی درمان کرونا را بسازد، مانند فیلم‌های سینمایی آخرالزمانی شرایط و موقعیت ویژه‌ای را به‌عنوان ناجی سلامت و اقتصاد جهان به‌دست خواهد آورد. در این بین کشورهای پیشرفته‌ای همچون آلمان، آمریکا و فرانسه از بیشترین شانس موفقیت برای ساخت واکسن ویروس کرونا برخوردار هستند. ایران نیز با توجه به تاریخچه درخشان علمی و طبابتی که دارد و اکثر دانشمندان جهان پیشینه طب را با نام‌های ابوعلی سینا، زکریای رازی می‌شناسند و مثال می‌زنند، می‌تواند با اتکا بر این ظرفیت شانسش را برای ساخت واکسن کرونا امتحان کند، هرچند که کمبود زیرساخت‌ها و تحریم‌ها تا حدودی مانع از تحقق این هدف بزرگ می‌شود. پژوهشکده تخصصی تولید محصولات بیولوژیکی دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران از بدو شیوع ویروس کرونا پژوهش‌های گسترده‌ای را برای ساخت واکسن را آغاز کرده‌اند. با این حال صحبت‌های روز گذشته وزیر بهداشت، تا حدودی این گفته‌ها را تأیید می‌کند. سعید نمکی درباره آخرین وضعیت ساخت ویروس کرونا گفته است: جمهوری اسلامی ایران هم مانند دیگر کشورها روی ساخت واکسن‌های مرتبط با کووید ۱۹ کار گسترده‌ای را شروع کرده؛ دو تیم بسیار برجسته در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند که من هم با آنها همکاری دارم، ما راه بسیار خوبی را پیش رفته‌ایم، اما هنوز زود است که برای پرده برداری از آن اقدام کنیم؛ ان‌شاءالله در روزهای آینده خبر خوشی درباره واکسن خواهیم داد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتماد عمومی در گرو وعده‌ها» به بررسی افزایش قیمت ارز پرداخت و نوشت: قیمت دلار این روزها روی مدار صعود قرار گرفته و این جهش قیمتی چالش‫ های زیادی را برای دیگر بازارهای اقتصادی به وجود آورده است. در این میان هنگامی که از دلیل جهش بی‌سابقه نرخ ارز پرسیده می‌شود کارشناسان و تحلیلگران نظرات متفاوتی را مطرح می‌کنند. افزایش قیمت ارز به دلیل بالا رفتن پایه پولی، بسته‌شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا و بازنگشتن ارزهای صادراتی از جمله دلایلی است که تحلیلگران به آن اشاره دارند و معتقدند که نزدیک شدن نرخ دلار به مرز ۲۰ هزار تومان تبعات تورمی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت و باید هرچه زودتر راهکاری برای به آرامش رساندن بازار در دستور کار قرار داد.

«شوک ارزی اخیر مقطعی و کوتاه‌مدت است» این واکنش رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی نسبت به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است. در پی افزایش نرخ ارز در بازار، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت که نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت و مقطعی بوده و اگر این نوسانات بلندمدت باشد حتماً با ارز پاشی در بازار دخالت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم از نرخ ارز مناسب فاصله بگیریم. این در حالی است که رئیس‌جمهوری نیز در جلسه اقتصاد مقاومتی به افزایش قیمت ارز واکنش نشان داد و با تاکید بر اینکه نوسانات اخیر در بازار ارز و شوک ایجاد شده دلیل و ریشه بنیادی اقتصادی ندارد، گفت: «‫شوک ایجاد شده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد. برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین‌المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیرواقعی در بین مردم از عوامل اصلی آشفتگی و نوسانات اخیر در بازار ارز است. مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار ایفای تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد و مدیریت بانک مرکزی در فضای آرام و باثبات بازارها است.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیانیه ۷۷، اولین جرم سیاسی؟» به روند بررسی پرونده تعدادی از اصلاح‌طلبان در دادگاه پرداخت و نوشت: دیروز جلسه دادگاه برخی امضاءکنندگان نامه موسوم به «بیانیه ۷۷ نفر» برگزار شد. دو روز پس از اینکه ریاست قوه قضائیه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما از «آزادی بیان» و «آزادی اندیشه» گفت و تاکید کرد که کنشگران سیاسی و مدنی باید مورد «حمایت قانون» قرار گیرند، دادگاهی تشکیل شد که قرار بود در آن برخی اصلاح‌طلبان برای نوشتن نامه‌ای انتقادی محاکمه شوند. در شرایطی که ریاست قوه قضائیه اظهارنظر و اقدام علیه نظام را با اظهارنظر و اقدام علیه یک فرد یا مسؤول متفاوت دانسته و بار دیگر بر لزوم تفکیک جرم «سیاسی» و «امنیتی» تاکید کرده حالا ۸ ماه بعد از نوشتن نامه از سوی این ۷۷ اصلاح‌طلب، برخی از این جماعت برای پاسخگویی در دادگاهی حاضر می‌شوند که بنا بر اصول مطرح شده در قانون جرم سیاسی، برگزار نشده است.

«بیانیه ۷۷ نفر» پس از افزایش نرخ بنزین در آبان ماه ۹۸ منتشر شد و در آن تعدادی از اصلاح‌طلبان از «حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان» گفته و نسبت به بی‌راهه رفتن اعتراض‌ها و به خشونت کشیده شدن این واکنش مدنی شهروندان به تصمیم حاکمیت برای افزایش قیمت بنزین هشدار داده بودند. این بیانیه اما خیلی زود دستمایه برخوردهای امنیتی قرار گرفت و اخباری از بازداشت و احضار حدود ۳۰ نفر از امضاکننده آن به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شد؛ محسن آرمین، احمد زیدآبادی، آذر منصوری و مصطفی تاجزاده از احضار شدگان بودند اما ماجرا تنها به احضار این چند نفر خلاصه نشد؛ چراکه حالا نوبت به بازداشت‌ها در این زمینه رسیده بود و در نتیجه آن «مهدی محمودیان» و «محمد کیانوش‌راد» روانه زندان شدند. هر چند محمودیان پس از ۲۰ روز و کیانوش‌راد بعد از یک ماه با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند. حالا اما حدود ۸ ماه پس از انتشار «بیانیه ۷۷ نفر» نوبت به برگزاری دادگاه برای رسیدگی به آن رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کیش ریال به نوسان دلار» نوشت: دلار با غافلگیری در مواجهه با ریال مواجه شد. سیاست‌گذار پولی با دو اقدام سعی کرد پول ملی را در برابر ارز محافظت کند. افزایش نرخ بهره کف از سوی بانک مرکزی و فروش بیش از ۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بین بانکی دو خبری بودند که دیروز، سیگنال مهمی را به بازارها مخابره کردند. نرخ سود سپرده‌گذاری در بانک مرکزی با ۲ درصد افزایش به ۱۲ درصد رسید. این نرخ به‌عنوان کف دالان نرخ سود در بازار بین بانکی محسوب می‌شود. به عقیده صاحب‌نظران، با انقباض دالان نرخ سود در بازار بین بانکی، حداقل از سرعت کاهش جذابیت ریال کاسته می‌شود. پیش‌تر کارشناسان تاکید کرده بودند که بانک مرکزی برای تحقق تورم هدف، باید اقدام به افزایش نرخ بهره کند. این سیاست می‌تواند منجر به افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و به تبع آن، نرخ بهره ریال در بازارها شود. خبر دوم، حراج اوراق دولتی در بازار بین بانکی بود. تاکنون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی فروش رفته است. تأمین کسری بودجه از این کانال، فشار بر پایه پولی و چاپ پول را کاهش می‌دهد و در نتیجه نیروی محرکه تورم، کمرنگ‌تر از قبل خواهد شد. البته کارشناسان معتقدند باید منتظر ماند و دید در شطرنجی که شروع شده به کیش سیاست‌گذار چه پاسخی داده می‌شود؟ «دنیای اقتصاد» در گزارشی، پیام سیاست جدید را بررسی کرده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت می‌گوید دست روی دست نگذاشته مسکن و مرغ و تخم‌مرغ شاهدند!» به بررسی اظهارات روز گذشته روحانی پرداخت و نوشت: دوشنبه گذشته آقای روحانی در شرایطی که قیمت دلار افسار پاره کرده و در حوزه مسکن فریاد مستأجران و بی‌خانه‌ها درآمده یا قیمت مرغ دوباره به پرواز درآمده، در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار جهش تولید با حضور استانداران سراسر کشور، از خودکفایی مردم در تهیه دمپایی و ملحفه بیمارستانی در دولت تدبیر و امید گفت و تصریح کرد: «ابتدای سال ۹۲ کسی بیمارستان می‌رفت هم باید خودش می‌رفت دمپایی و ملحفه می‌خرید و هم اگر دارو نیاز بود باید خودش بیرون می‌رفت و تهیه می‌کرد. تخت هم آن‌قدر گران بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود و اگر کسی هم فوت می‌کرد، جنازه به گروگان در بیمارستان می‌ماند؛ امروز مردم این واقعیت را لمس می‌کنند.»

رئیس‌جمهور در ادامه بدون اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی کشور ناشی طی هفت سال گذشته ناشی از مدیریت همین دولت و در سایه خسارت محض برجام بوده، دلیل عدم موفقیت دولت در تحقق شعارهای انتخاباتی خود را این‌گونه توضیح داد: «بعضی‌ها به من نامه می‌نویسند که شما در سخنرانی فلان در سال ۹۵ گفتید در دولت آینده من این کار را انجام می‌دهم و این کار را نکردید. من کنار آن نامه نوشتم دولت آینده در چه شرایطی بود؟ آن شرایطی که من در سال ۹۵ نوشتم، شرایطی بود که صادرات نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به بالای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید. سرمایه‌داران همه برای اینکه پروژه بگیرند، ردیف شدند.»

کد خبر 430501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.