۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
از ازدواج اجباری تا بیکاری

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید جمعیت جوان کشور را از دست بدهیم، گفت: جمعیت جوان کشور سرمایه ما است؛ زیرا پیری جمعیت خسارت زیادی را از لحاظ نیروی کار، پویایی، تبعات دفاعی- امنیتی و کمبود نیروی کار در بر خواهد داشت.

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس و جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون موضوع ازدواج اجباری و معضلات پیش روی جوانان گفت: من ارائه چنین طرحی را در مجلس ندیدم و گویا چنین چیزی اصلاً وجود نداشته که بخواهیم آن را امضا و تصویب کنیم.

وی در خصوص مسئله تسهیل ازدواج جوانان تصریح کرد: ساماندهی حوزه جوانان، نیازمند یک متولی است. در دهه ۷۰ و ۸۰، قرار بر این بود که سازمان ملی جوانان، متولی شود. در آن زمان کارهایی هم در این حوزه‌ها برای جوانان انجام شد تا به ایجاد وزارت ورزش و جوانان رسیدیم. در این وزارت خانه نیز قرار بود معاون جوانان داشته باشیم، اما عملاً تنها تبدیل به وزارت ورزش شد. تمام اعتبارات حوزه جوانان، برنامه‌های آن و دیدگاه‌ها و پتانسیل وزارت‌خانه، صرفاً برای بحث ورزش به کار گرفته شد. متأسفانه، جایگاه کلیدی جوانان، در نظر گرفته‌ نشد و سازمان ملی جوانان که قرار بود به سامان‌دهی، هدایت‌گری، حمایت‌گری و پشتیبانی از طیف جوان بپردازد و بحث آموزش مهارت‌های زندگی، آمادگی و تسهیل ازدواج جوانان و اشتغال‌زایی را بر عهده بگیرد، شکل نگرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیشنهاد این است که یک متولی واحد برای جوانان در کشور مطرح شود و در قالب یک سازمانی قرار گرفته که در آن برای جوانان برنامه‌ریزی ویژه بشود. در کشورهایی که موضوعات مشخص و ویژه‌ای دارند، وزارت آن موضوع را هم دارند. وقتی کشوری جمعیت جوانانش زیاد است، باید وزارت جوانان هم داشته باشد. بهتر بود که ما در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ بر اساس اولویت کشور که بیشترین طیف جوان را داشتیم، این کار را انجام می‌دادیم. متأسفانه جوانان آن زمان وارد دوره میان‌سالی شده‌اند. جامعه و مسئولان باید پاسخ‌گوی تبعات این سوءمدیریت باشند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، در خصوص برنامه مجلس یازدهم، در مورد مسائل مربوط به جوانان گفت: پیشنهاد من در مجلس این است که با تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده که یکی از کمیته‌های آن برای جوانان باشد، این کار را آغاز کنیم و برنامه‌های حوزه جوانان را سامان‌دهی کنیم. آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های انتخاب همسر، مهارت‌های همسر داری، فرزند آوری و فرزندپروری از بحث‌هایی است که باید حتماً در این کمیته بررسی شود. سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تعیین راهبردها می‌تواند، در قالب کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده و کمیته‌هایی که دارد، انجام شود.

فاطمه محمدبیگی درباره لزوم توجه به جوانان و جوان‌گرایی کشور گفت: جوانان به حال خود رها شده‌اند و متأسفانه در حوزه ازدواج هم مدیریت نشدند. نتیجه این بی مدیریتی را امروز می‌بینیم که سن ازدواج به شدت بالا رفته و تمایل به فرزند آوری نیز کم شده‌ است. باید در خصوص این موضوع چاره‌ای اندیشید. اگر امروز این درد را درمان نکنیم، کشور وارد پدیده سالمند شدن می‌شود و نمای جوانی آن از بین خواهد رفت.

محمدبیگی با بیان اینکه نباید جمعیت جوان کشور را از دست بدهیم، گفت: جمعیت جوان کشور سرمایه ما است؛ زیرا پیری جمعیت خسارت زیادی با کاهش پویایی، افزایش تبعات دفاعی- امنیتی و کمبود نیروی کار در بر خواهد داشت؛ ولی تداوم جوانی جمعیت منجر به پیشرفت کشور در حوزه‌های علوم و فنون و ورزش می‌شود.

وی به عدم توجه دستگاه‌های قانون‌گذاری و اجرایی کشور در حوزه جوانان، در دوره‌های گذشته و لزوم جبران خسارات این مسئله، توسط دستگاه‌های مدیریتی کنونی اشاره کرد و گفت: حوزه مدیریتی کشور به شدت به نسل جوان و میان‌سالان فعلی بدهکار است و باید جبران کند. مجلس می‌تواند در این زمینه پیش قدم باشد.

محمدبیگی با اشاره به اولویت‌های حوزه جوانان، گفت: تسهیل ازدواج، اشتغال‌زایی جوانان، برای مباحث حوزه‌های تربیتی و مهارتی جوانان ضروری است و باید در اولویت مسئولان باشد. متأسفانه دولت برخورد سلیقه‌ای و جناحی با برنامه‌های کارشناسان در حوزه جوانان داشته و بیشتر تلاش کرده است که از جوانان به صورت سلیقه‌ای استفاده کند. البته در دولت‌های گذشته نیز شاهد اشکالات در حوزه برخورد با جوانان و ساماندهی وضعیت آن‌ها بودیم، اما در دوره‌های قبل، مسکن مهر و وام‌های ویژه‌ای برای جوانان در نظر گرفته شد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های نمایندگان در مجلس یازدهم، گفت: مجلس فعلی، مجلسی با بدنه کارشناسی قوی و قدرتمند است که می‌تواند آغاز کننده حل این چالش‌ها شده و ریل‌گذار مسیر صحیح حرکت جوانان در کشور باشد.

کد خبر 430500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.