حال کمدیِ امسال خوب است

با آن که شیوع کرونا و تعطیلی سینماها تمام معادلات اکران را به هم ریخته و تکلیف فیلم‌های ساخته شده ای که آماده اکران در سینماها هستند مشخص نیست، اما اگر این بازگشایی سینماها که با حرف و حدیث‌های بسیار و برخی محدودیت‌ها همراه است ادامه‌دار باشد، شاید بتوان به گیشه تابستان امسال خوش‌بین بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تجربه نشان داده است که فیلم‌های کمدی و طنز، در گیشه از شانس بالاتری برخوردار هستند و بازگشت سرمایه آنها تقریباً تضمین شده است. در حال حاضر شش فیلم کمدی آماده رفتن روی پرده هستند که چه در اکران عمومی و چه در اکران آنلاین، در جذب مخاطب موفق عمل خواهند کرد. آنچه در ادامه می‌آید نگاهی است به شش فیلم کمدی که قرار است گیشه ۹۹ را رونق بخشند.

خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری

فیلمی به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی و با بازی پژمان جمشیدی، سام درخشانی، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و علی اوجی. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گروهی ضد انقلابی به ریاست دکتر مدنی و زیر نظر دونالد ترامپ، مأموریتی به فربد در ایران داده و او را به عنوان گروه فیلمبرداری به ایران می‌فرستد. در آنجا پژمان جمشیدی و سام درخشانی به عنوان بازیگران فیلم ارتش سری انتخاب می‌شوند. فربد سعی در انجام عملیات دارد اما پژمان و سام همه چیز را به هم می‌ریزند.

این فیلم به عنوان اولین فیلم اکران نوروز ۹۹، یک ماه زودتر روی پرده رفت، اما به دلیل شیوع کرونا اکرانش متوقف شد. اما سازندگان این فیلم حاضر به اکران آنلاین این فیلم نشدند و قاسم‌خانی در این‌باره گفت: "تماشای کمدی در سالن سینما حال بهتری دارد و این که مردم همه با هم بخندند یک تجربه دسته جمعی جذاب است."

دلایل فروش: قسمت اول این فیلم در زمان اکران، فروش بالایی در گیشه داشت که حالا تماشاگران را ترغیب می‌کند تا به تماشای قسمت دوم آن بنشینند. پژمان جمشیدی و سام درخشانی حالا به یک ترکیب طلایی در سینما تبدیل شده‌اند که فروش در گیشه را تضمین می‌کنند. پیمان قاسمخانی هم خودش در عرصه طنز، یک برند محسوب می‌شود که نامش در یک اثر در پرمخاطب بودن آن تأثیر دارد.

این فیلم از چهارم تیرماه و پس از کش و قوس‌های فراوان به پرده نقره‌ای بازگشت و امید سینماداران برای رونق بخشی سالن‌های نمایش پس از بازگشایی است.

سگ بند

دومین فیلم سینمایی مهران احمدی در مقام کارگردان پس از فیلم "مصادره" و با بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، مهران احمدی، سیروس گرجستانی، نازنین بیاتی، بهاره کیان افشار، ناهید مسلمی، سعید امیرسلیمانی، سیامک صفری و میرطاهر مظلومی. "سگ بند" مضمونی پیرامون مواد مخدر دارد و یک کمدی اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید، لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.

دلایل فروش: سابقه مهران احمدی در ساخت یک کمدی جذاب، استاندارد و پر فروش با استناد به فیلم مصادره. ترکیب بازیگرانی همچون امیر جعفری و بهرام افشاری که بازیگران گیشه به شمار می آیند و جذابیت بصری و عبور از برخی از خط قرمزها به دلیل فیلمبرداری در خارج از کشور.

انفرادی

بعد از ساخت دو فیلم کمدی و پرفروش "تگزاس" و "تگزاس ۲"، به نظر می‌رسد حالا دیگر مسعود اطیابی قواعد ساخت کمدی پرفروش را به خوبی می‌داند و همان الگو را ادامه می‌دهد. "انفرادی" با بازی مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، امید روحانی، مهدی فقیه، شکیب شجره و مهسا طهماسبی، روایتگر داستان یک سابقه‌دار است که حالا در میان‌سالی و پس از آزادی از زندان، باز هم قصد انجام سرقت‌های بزرگ دارد.

مسعود اطیابی چندین بار و در گفتگوهای مختلف اعلام کرد که حاضر به اکران آنلاین "انفرادی" نیست و عنوان نمود: "این شکل از اکران برای فیلم‌هایی که شاید در گیشه مخاطب چندانی نداشته باشند، اتفاق خوبی است، اما برای فیلم‌های پرمخاطب مناسب نیست، برای همین هم انفرادی را اکران آنلاین نخواهیم کرد و منتظر بازگشایی سینماها خواهیم ماند."

ابراهیم عامریان، تهیه کننده این فیلم نیز، اکران آنلاین "انفرادی" را یک شکست تمام عیار دانست.

دلایل فروش: استناد به فروش بالای دو قسمت تگزاس در گیشه. "انفرادی" ستاره باران است، بازیگرانی که هر کدام به تنهایی گیشه را تضمین می‌کنند: مهدی هاشمی، رضا عطاران و احمد مهرانفر. خبرهایی که از سانسور شدید این فیلم خبر می‌دهد و می‌توان بخشی از آن را بازی تبلیغاتی دانست.

خط استوا

یک کمدی فوتبالی با بازی فرهاد اصلانی، سیامک انصاری و آزاده صمدی و با کارگردانی اصغر نعیمی. این فیلم قصه رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال را روایت می‌کند که برای شرکت در اجلاس سالانه "ای‌اف‌سی"، راهی مالزی می‌شوند، اما یک ناهماهنگی برنامه آنها را به هم می‌ریزد.

در کارنامه فیلمسازی نعیمی، تنها فیلم "بی‌وفا" است که رگه‌هایی از طنز دارد و با نگاه به گیشه ساخته شده است. فیلمی که نزدیک به ۱۵ سال پیش، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران را رقم زد. اما حالا "خط استوا" که در اندونزی جلوی دوربین رفته است، یک کمدی تمام عیار است.

دلایل فروش: سوژه جذاب فوتبالی که در سینمای ایران کمتر به آن پرداخته شده و حالا در قالب کمدی، تماشایی‌تر است. حضور بازیگرانی همچون سیامک انصاری و فرهاد اصلانی که پیش از این امتحان خود را در گیشه پس داده‌اند. تبحر و توانایی نعیمی در پرداخت داستان و شخصیت پردازی با استناد به فیلمنامه‌هایی که پیش از این نوشته است.

چپ راست

یکی از مهم‌ترین تولیدات کمدی سال ۹۸ به کارگردانی حامد محمدی و بازی سارا بهرامی، ویشکا آسایش، رامبد جوان، سروش صحت، پیمان قاسم‌خانی، ستاره اسکندری و مونا فرجاد. "چپ راست" در سکوت کامل خبری ساخته شد و هیچ اطلاعاتی از مضمون و داستان آن منتشر نشده است. نکته قابل توجه در مورد این فیلم، حضور سه کارگردان در مقام بازیگر در این فیلم است. رامبد جوان، سروش صحت و پیمان قاسم‌خانی که از کارگردان‌های مهم سینما به شمار می‌روند.

دلایل فروش: سابقه درخشان محمدی در ساخت کمدی‌های پرفروش همچون "اکسیدان" و "چهار انگشت". ترکیب بازیگران این فیلم که هر کدام در عرصه طنز یک وزنه به شمار می‌روند و حالا در یک فیلم در کنار هم قرار گرفته‌اند.

دینامیت

ساخته دیگری از مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی، امید روحانی و میرطاهر مظلومی. دینامیت در سال ۹۷ ساخته شد، اما تا کنون اجازه اکران پیدا نکرده است. دلیل آن هم پرداختن به زندگی یک طلبه جوان در قالب طنز است.

دلایل فروش: توقیف فیلم که در نهایت در زمان اکران به نفع فیلم و فروش بیشتر آن تمام می‌شود. حضور بازیگرانی که هر کدام پیش از این امتحان خود را در گیشه پس داده‌اند. موضوع فیلمی که نوعی تابو و خط قرمز است و کارگردانی مسعود اطیابی که قواعد گیشه را به خوبی می‌شناسد.

کد خبر 430478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.