نگاه فرهنگی جامعه به معلولان مناسب نیست

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نگاه فرهنگی جامعه هنوز برای فعالیت معلولان مناسب نیست، گفت: کارفرمایان برای بکارگیری معلولان علاقه مندی چندانی ندارند، به همین دلیل جامعه باید نگاه‌های غلط خود به معلولان را کنار بگذارد چرا که این نگاه برای معلولان آزاردهنده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژمان پورشبانان پیش از ظهر امروز چهارشنبه چهارم تیرماه در نشست خبری بهزیستی به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در موضوع توانبخشی سه واژه نقش، ناتوانی و معلولیت را داریم که دو موضوع مهم در این مسائل فرهنگی و موانع فیزیکی بر سر راه معلولان است.

وی با بیان اینکه ایجاد مشارکت اجتماعی و تلفیق اجتماعی معلولان در جامعه باید اتفاق بیفتد، افزود: باید مردم به حقوق افراد دارای معلولیت احترام بگذارند و از نظر ما تلفیق اجتماعی معلولان با دیگر افراد سالم جامعه امری ضروری است و جدا کردن معلولان تحت عناوینی چون پارک معلولان، دهکده معلولان و چنین مواردی درست نیست و باید حضور معلولان در جامعه در کنار افراد سالم باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه چند الگوی خدمات توانبخشی در بهزیستی وجود دارد، تصریح کرد: الگوی اول توانمندسازی فردی است که در آن تلاش می‌شود افراد معلول با اقدامات پزشکی مانند کاشت حلزون، جراحی قرنیه، فیزیوتراپی، کاردرمانی یا گفتار درمانی شرایط بهتری پیدا کنند که این ها همگی مبتنی بر توانمندسازی فردی است.

وی ادامه داد: نوع دوم توانمندسازی مراکز است که مراکز خدمات درمانی، مراکز شبانه بهزیستی و غیره را برای پذیرش افراد توانمند می‌کنیم که در این موضوع بیشتر علاقمند به توانمندسازی فردی هستیم تا افراد نیاز به بستری در مؤسسات نداشته باشند.

وی با بیان اینکه سطح دیگر خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه است، گفت: تلاش می‌شود با همان امکانات بومی در مناطق مختلف شهری و یا روستایی شرایط افراد معلول را تغییر داد که همه این خدمات زمانی به نتیجه می‌رسد که موانع فرهنگی و موانع فیزیکی حضور معلولان در جامعه برطرف شود.

پورشبانان با اشاره به اینکه نگاه فرهنگی جامعه هنوز برای فعالیت معلولان مناسب نیست، اظهار کرد: کارفرمایان برای بکارگیری معلولان علاقه مندی چندانی ندارند، به همین د لیل جامعه باید نگاه‌های غلط خود به معلولان را کنار بگذارد چرا که این نگاه برای معلولان آزاردهنده است.

وی درخصوص قانون حمایت از حقوق معلولان افزود: همه دستگاه‌ها موظف به مناسب سازی فضای فیزیکی ادارات خود هستند، به نحوی که امکان حضور معلولان در ادارات باشد همچنین شهرداری‌ها موظف به استانداردسازی و مناسب سازی معابر عمومی هستند که در این زمینه شهرداری اصفهان عملکرد خوبی در بحث مناسب سازی پیاده روها، پارک‌ها و فضاهای عمومی داشته، همچنین در موضوع نظارت بر نقشه‌های ساخت و ساز مطابق با استانداردها شهرداری اصفهان عملکرد خوبی داشته و در تمام جلسات مناسب سازی حضور داشته و همه گزارشات و منابع تخصیص یافته خود در بحث مناسب سازی را اعلام می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص سمن‌های مردم نهاد در حوزه معلولان گفت: شش تشکل نابینایی در سطح استان وجود دارد که جامعه اسلامی نابینایان بیشتر به موضوعات رفاهی، مرکز موج نور به مباحث آموزشی و مرکز جوانان روشن بین تلفیقی از ارائه خدمات رفاهی، آموزشی و درمانی به معلولان است که هدف بهزیستی در مورد ارائه خدمات این است که خدمات خود را به بخش غیردولتی واگذار کرده و به اقدامات آنها یارانه ای اختصاص دهد.

شهرداری ۵۴ میلیارد ریال برای مناسب‌سازی معابر اختصاص داد

همچنین ملایی، کارشناس مسئول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان اصفهان در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته یکی از معلولان استان اصفهان در حین سوار شدن به اتوبوس براثر حادثه‌ای جان خود را از دست داد مرگی وی در کمیته حقوقی بهزیستی استان در حال پیگیری است اما دلیل مرگ وی موضوع نبود مناسب سازی نیست و آموزش ندیدن راننده دلیل مرگ این معلول بوده است.

وی در خصوص اقدام دبیرخانه مناسب سازی معابر بهزیستی تصریح کرد: دبیرخانه مناسب سازی به همه شرکت‌های حمل ونقل مانند شرکت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی اطلاع رسانی کرده است تا برای آموزش رانندگان اقدام کنند چرا که موارد مشابهی مانند مرگ مرحوم ایزدی می‌تواند حتی برای افراد عادی هم پیش بیاید.

کارشناس مسئول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه دبیرخانه مناسب‌سازی نظارت بر مناسب‌سازی فیزیکی توسط دستگاه‌ها است، افزود: این نظارت تنها برای رفاه حال معلولان نیست چرا که همه افراد جامعه اعم از سالمندان، کودکان، جانبازان و معلولان نیازمند تسهیل در رفت و آمد و دسترسی به معابر مناسب سازی شده هستند.

وی با اشاره به اینکه موضوع مناسب سازی در جشنواره شهید رجایی یک هزار امتیاز دارد، گفت: ۳۰ درصد این امتیاز به موضوع مناسب بودن دسترسی ساختمان‌ها مربوط است و در این زمینه سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ دستگاه در استان بررسی شد و نمره ارزیابی ادارات برای آنها لحاظ شد.

ملایی درخصوص لزوم اطلاع‌رسانی همه افراد جامعه درخصوص معابر نامناسب اظهار کرد: سامانه پیامکی مناسب سازی بهزیستی با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۲۲ آماده است که شهروندان تمام اشکالات مبنی بر نامناسب بودن معابر را به این سامانه اطلاع دهند و بهزیستی موظف به پیگیری این موارد تا رفع آنها است و شهرداری اصفهان هم در این زمینه همکاری خوبی برای رفع موانع داشته است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان سال گذشته به شبکه شهرهای دوستدار سالمند پیوست، گفت: لازم است رسانه‌ها در بحث موانع فرهنگی ورود کنند تا آگاهی جامعه برای بهتر شدن وضعیت معلولان و سالمندان افزایش یابد چرا که این اقشار هم مانند افراد سالم شهروند هستند و مانند دیگر اقشار جامعه عوارض پرداخت می‌کنند.

کارشناس مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: امسال شهرداری بیش از ۵۴ میلیارد ریال به موضوع مناسب سازی اختصاص داده است و هر اداره‌ای باید از اعتبارات عمرانی دستگاه خود برای مناسب سازی استفاده کند که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد پیشرفت کاری داشتیم که بیشترین پیشرفت در موضوع آسانسورها و کمترین پیشرفت در بحث مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی بوده است، همچنین ۳۰ تیم تخصصی در کل استان بازدیدهای دوره‌ای را انجام می‌دهند و موارد مناسب سازی سال ۹۹ را در هفته بهزیستی به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانند.

کد خبر 430441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.