طرح جامع درمان اعتیاد در اصفهان اجرا شد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: طرح جامع درمان اعتیاد در اصفهان با استفاده از همه طرح‌های اجرا شده طی ۲۰ سال اخیر و برطرف کردن نقاط ضعف آنها تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سمیه کریمی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری در سه سطح اولیه ثانویه و ثالثیه تلاش می‌کند، در پیشگیری اولیه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم از اهمیت مهمی برخوردار است، در مرحله ثانویه تلاش می‌کنیم افراد معتاد را به سمت درمان ببریم و در سومین مرحله پیشگیری سعی بر کاهش آسیب افراد معتاد در جامعه است.

وی با بیان اینکه ۵۵ مرکز سرپایی درمان اعتیاد در استان فعال است، افزود: این مراکز دنبال درمان معتادان با دارو هستند همچنین ۸۷ مرکز اقامتی فعال در استان داریم که این مراکز به مدت ۲۱ روز مرحله سم زدایی را برای معتادان انجام می‌دهند که این روش درمان امکان تمدید سه دوره‌ای دارد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با اشاره به افتتاح مرکز الگوی جامع درمان در سال گذشته گفت: در این برنامه نقاط ضعف هرکدام از الگوهای درمانی ۲۰ سال گذشته در موضوع اعتیاد پوشش داده شد، در این الگو همه روش‌ها تجمیع شد و زمان سم زدایی در این طرح به چهار ماه افزایش یافت.

وی افزود: از آنجا که این مدت برای درمان کامل معتادان کفایت نمی‌کند فعالیت‌های دیگری با عنوان "مدیریت مورد" برای توانمندسازی افراد در کنار این دوره قرار گرفت.

کریمی با اشاره به وجود دو مرکز توانمندسازی برای زنان و مردان در استان افزود: در مراکز دی آی سی یا گذری بسته‌های پیشگیری از آسیب‌های موادمخدر ارائه می‌شود تا ایمنی کامل برای معتادان ایجاد شود که این مراکز تا حد بسیاری از شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت در معتادان جلوگیری کرده است.

وی با اشاره به فعالیت دو موبایل سنتر افزود: تا اواخر سال سومین موبایل سنتر استان راه اندازی می‌شود که این موبایل سنترها در مناطق آسیب خیز و مناطق حاشیه‌ای اصفهان همچنین شهرهای شاهین شهر و برخوار به صورت سیار به معتادان در پاتوق‌های اعتیاد خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان درخصوص توانمندسازی و اشتغال‌زایی برای معتادان اظهار کرد: وام‌های اشتغال خوبی به کارفرمایان و افراد بهبود یافته برای ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود که در سال قبل ۳۰۰ نفر از بهبودیافتگان توانستند وام خود اشتغالی از بهزیستی دریافت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر لزوم عزم دستگاه‌های همکار و مشارکت آنها در کاهش اعتیاد تصریح کرد: به دلیل موازی کاری مدل‌های مختلفی در درمان اعتیاد تست شد و علی رغم اینکه شعار پیشگیری از اعتیاد را زیاد می‌دهیم اما این موضوع به طور جدی عملیاتی نمی‌شود و در دستگاه‌های استان عزم پیشگیری کمتر است.

کریمی تصریح کرد: همواره در این سال‌ها اجازه دادیم مسائل به حد حاد برسد و بعد حرف از پیشگیری می‌زنیم و اگر در زمینه پیشگیری تلاش نکنیم در ادامه مسیر باید هزینه‌های سنگینی برای درمان اختصاص دهیم.

کد خبر 430433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.